Boboteaza tradiţii şi obiceiuri. Agheasma Mare | Ziua Veche
Acasa Cultura-ReligieReligie Boboteaza – tradiţii şi obiceiuri. Ce este Agheasma Mare?

Boboteaza – tradiţii şi obiceiuri. Ce este Agheasma Mare?

scris de D.P.
3 afisari

Sărbătoarea Botezului Domnului cuprinde, pe lângă sfinţirea apei, o serie de obiceiuri populare, printre care spectaculoasa întrecere înot a bărbaţilor pentru a scoate din apă o cruce aruncată de preot şi cel practicat de fete, care pun busuioc sub pernă pentru a-şi visa alesul.

 

Botezul Domnului sau Boboteaza din 6 ianuarie, alături de ziua Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul şi Înaintemergătorul Domnului, prăznuită în 7 ianuarie, marchează sfârşitul sărbătorilor de iarnă şi, totodată, al celor dedicate naşterii lui Iisus Hristos.

Boboteaza este una dintre cele mai importante sărbători, atât pentru creştinii ortodocşi, cât şi pentru cei catolici. La români, ziua de Bobotează cuprinde motive specifice sărbătorilor de Crăciun. Astfel, în unele zone se colindă, se fac şi se prind farmecele şi descântecele, se află ursitul, se fac prorociri despre noul an.

La Bobotează se sfinţesc toate apele, iar preotul se duce la o apă unde va arunca o cruce. Mai mulţi bărbaţi se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care reuşeşte să ajungă primul la ea primeşte binecuvântarea preotului şi se consideră că va avea noroc tot anul. În vechime, cel care găsea primul crucea şi o aducea la mal primea şi daruri de la domnitorul ţării şi era ţinut la mare cinste de către ceilalţi.

Iordănitul femeilor este un alt obicei. În trecut, în satele din nordul ţării, femeile se adunau în grupuri mari acasă la cineva şi duceau alimente şi băutură. După ce serveau masa, ele cântau şi jucau toată noaptea. Dimineaţa ieşeau pe stradă şi luau pe sus bărbaţii care apăreau întâmplator pe drum, îi luau cu forţa la râu, ameninţându-i cu aruncatul în apă. În unele regiuni avea loc integrarea tinerelor neveste în comunitatea femeilor căsătorite prin udarea cu apă din fântână sau dintr-un râu.

Se spune că, în noaptea de Bobotează, tinerele fete îşi visează ursitul. Ele îşi leagă pe inelar un fir roşu de mătase şi o rămurică de busuioc şi pun busuioc sub pernă. Fetele care cad pe gheaţă în ziua de Bobotează pot fi sigure că se vor mărita în acel an, spune tradiţia populară.

De asemenea, potrivit tradiţiei, în ajunul Bobotezei, în casele românilor se pregăteşte o masă asemănătoare cu cea din Ajunul Crăciunului. Astfel, sub faţa de masă se pune fân sau otavă, iar pe fiecare colţ al acesteia se pune câte un bulgăre de sare. Apoi, pe masă se aşază 12 feluri de mâncare: colivă, bob fiert, fiertură de prune sau perje afumate, sarmale umplute cu crupe, borş de “burechiuşe” sau “urechiuşele babei” (fasole albă cu colţunaşi umpluţi cu ciuperci), borş de peşte, peşte prăjit, plăcinte de post umplute cu tocătură de varză acră, plăcinte cu mac.

Nimeni nu se atinge de bucate până nu soseşte preotul cu Iordanul sau Chiralesa, pentru a sfinţi masa. “Chiralesa” provine din neo-greacă şi înseamnă “Doamne, miluieşte!”. Exista credinţa că, strigând “Chiralesa”, oamenii capătă putere, toate relele fug şi anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie). După sfinţirea alimentelor, o parte din mâncare se dă animalelor din gospodărie, pentru a fi fertile şi protejate de boli.

Se crede că, dacă în dimineaţa Ajunului de Bobotează, pomii sunt încărcaţi cu promoroacă, aceştia vor avea rod bogat. De asemenea, se crede că animalele din grajd vorbesc la miezul nopţii dinspre ziua de Bobotează despre locurile unde sunt ascunse comorile.

Tradiţia mai spune că la Bobotează nu se spală rufe. În această zi sunt interzise certurile în casă şi nu se dă nimic cu împrumut.

De Sfântul Ioan Botezatorul (7 ianuarie) există un alt obicei, numit “Udatul Ionilor“, întâlnit mai ales în Transilvania şi Bucovina. În Bucovina, la porţile tuturor care au acest nume se pune un brad împodobit, iar aceştia dau o petrecere cu lăutari. Mai mult, în Transilvania cei care au acest nume sunt purtaţi cu mare alai prin sat până la râu, unde sunt botezaţi sau purificaţi.

Catolicii celebrează pe 6 ianuarie Epifania, care simbolizează anunţarea naşterii lui Hristos regilor magi, care au venit să-l vadă pe pruncul abia născut, aducându-i daruri, aur, smirnă şi tămâie. În Franţa, cu această ocazie se serveşte un fel de plăcintă numită “la galette des rois”, care pe vremuri era împărţită în tot atâtea felii câţi comeseni erau, plus una. Felia suplimentară, denumită “a Bunului Dumnezeu” sau “a Fecioarei”, era oferită primului sărac care apărea în faţa familiei.

Un obicei actual constă în ascunderea unei figurine, reprezentând un rege mag, în interiorul plăcintei, iar cel dintre meseni care va descoperi figurina în porţia sa va fi regele zilei. În Belgia şi în Olanda există, de asemenea, tradiţia preparării unui desert cu cremă de migdale, similar celui pregătit în Franţa. Cel mai tânăr dintre membrii familiei se ascunde sub masă pentru a alege feliile pentru fiecare, iar cel desemnat regele zilei îşi alege o regină. În timpul acestei zile, copiii străbat străzile intonând cântecul stelei şi intră în case pentru a primi mandarine şi bomboane, tradiţie pe cale de dispariţie în Belgia, dar păstrată încă în regiunile de provincie flamande. În Spania sau în unele regiuni din Italia, copiii aşteaptă cadouri de la regii magi pe 6 ianuarie, zi dedicată petrecerii.

Ce este Agheasma Mare?

Agheasma mare – Bboboteaza

Cuvântul „agheasma” în limba greacă înseamnă „apă sfinţită”. Ca element fundamental al Creaţiei, apa se foloseşte la spălarea şi curăţirea fizică, dar este asociată şi lucrării de curăţire spirituală, de îndepărtare a urmelor păcatului, informează TRINITAS TV.

„În Biserică săvârșim două feluri de Agheasmă, Agheasma mare și  Agheasma mică. Agheasma mică este cea curentă pe care o săvârșim ori de câte ori nu avem apă sfințită. Agheasma mare o săvârșim în ziua de Bobotează și după cum arată rânduielile liturgice din cărțile de cult o săvârșim și în ajunul Bobotezei. Slujba este mare și mică și datorită mărimii slujbei, dar și efectele sunt diferite”, a spus Pr. Prof. Dr. Nicolae Necula, Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti.

Agheasma mare se ia dimineaţa, pe nemâncate, înaintea anafurei iar atunci când credinciosul se împărtăşeşte, după aceasta. Timpul când se consumă este din Ajunul Bobotezei, până la Odovania praznicului. Se poate lua Agheasmă Mare și în situaţii speciale, la recomandarea duhovnicului.

Potrivit tradiţiei, Agheasma mare este păstrată la loc de cinste în fiecare locuinţă.

21 comentarii

Titircă Inimăbună 05-01-2014 - 16:45

Foroteaza – tradiţii şi obiceiuri. Ce este Postarea Mare?

Cand forotam pe forumul ZV săvârșim două feluri de postare, postarea obijnuita zisa si Postarea Mica, și Postarea Mare care se foroteaza (sau “forumeste”) la sarbatori. Printre postarile mari se deosebesc cu tarie postarile din perioada Craciun – Boboteaza, care se se mai numesc si foroteze.

Postarea mică este cea curentă pe care o săvârșim ori de câte ori nu avem moderator sfințit, dar care este totusi facuta in adunare (spre un grup de forumisti) si nu tweetata pe Internet cum orisice terchea-berchea poate face pe Facebook spre exemplu, si care tweetare este lucrare a Diavolului.

pentru conformitate
Pr. Prof. Dr. Titircă Inimăbună, Facultatea de Forumistica Ortodoxă

ValVerde 05-01-2014 - 17:39

Plagiatorule, esti un Ponta cel Mic !!!

Textul apartine Prea Fericitului Ghiftuisanie Rotunjoru, a fost penru prima data publicat in greaca veche in revista de popoolarizare a bisericii “Molifte and Coliva for Dummies” de unde a fost preluat in hebrew in traducerea lui Tache Flatulentosul.

Vezi ambele texte in original.
Tu de la ciné ai copiat???

“Όταν forotam ΜΗ φόρουμ σχετικά με δύο διαφορετικούς τρόπους απόσπασης και απόσπαση obijnuita ονομάζεται και απόσπαση μικρών και απόσπαση από ότι foroteaza (ή “forumeste”) μετά από τις χειμερινές διακοπές. Μεταξύ μεγάλων δημοσιεύσεις έντονα αποκλίνει από δημοσιεύσεις κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, Θεοφάνια, που μπορεί να ονομάζεται και .”

si

“אשר פורוטאם אי פורום של סאוארסים בשתי דרכים שונות מפרסם ומפרסם את וביג’נאיטה התקשר לפרסם קטן והוצאה מהפורוטאיזה הזה ( או ” פוראמאסט ” ) אחרי חופשות החורף. בין פרסומים עקריים באופן חזק חורג מפרסומים במשך התקופה של חג המולד, תגלית מאירה, שיכולה גם להיות נקראת את פורוטאז.

Titircă Inimăbună 05-01-2014 - 17:55

Nu raspund la asa acuzatii neprincipiale, caci intre forumatori se presupune stima si respectul diferentelor de opinii.

Dar, se spune ca cine trage de barba de Foroteaza un moderator sau un publicaş ce autoreste articole mai bunicele, are noroc la Lotto la 6/49, si anume la castigul cel mare

Insa nu se admite sa-ti tragi pisica de coada, sau mai bine zis poti sa o tragi, dar nu se pune pentru 6/49

ValVerde 05-01-2014 - 18:29

Deci recunosti ca Ponta e plagiator !!!

PS Din adincimea arhivelor pline de stima si respect reciproc:

“Sa-i sugi matale plla lui Congo!
Si daca ma gandesc bine sa le-o sugi la toti fara partinire, iar domnul Neacsu sa-ti infiga un ciocalau de porumb curatat cu cur, dar fara vaselina, ca nu-i produs ecologic.”

Cin’ sa fie , cin’ sa fie ???

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 05-01-2014 - 18:00

Quando , ti adresezi la …muthantzi, greseli genetice, si alte …cazaturi, swe impune un TEXT BILINGV,
Nu toata lumea , este emancipat ca
bhouleanu Lustruytor, Amherlock
(aproape )ca TINE !

“Atunci când NON-Forum forotam pe două moduri diferite de a posta şi detaşarea şi detaşarea mic numit obijnuita şi înregistrarea la acest foroteaza (sau”forumeste”) după sărbătorile de iarnă. Printre publicaţiile majore puternic deviază de posturi în perioada de Craciun, Boboteaza, care poate fi numit.”

================================================
“Cine a porotam Forum saoarsim în două moduri diferite de publicare şi publică şi mare apel să publice mai mici şi hporotaiza (sau”poramast”) după sărbătorile de iarnă. Printre principalele publicaţii puternic depăşeşte publicaţii în timpul Crăciun pentru perioada de vacanta, descoperirea luminoase, care poate fi, de asemenea, numit porotaz.

ValVerde 05-01-2014 - 18:24

S-a imbatat Google.
Lasa-l sa-si revina. Poti sa pui un pic de zeama de varza pe testatura.

Titircă Inimăbună 05-01-2014 - 18:29

Cum sa facem noi sa capatam o minune si astfel sa avem comentarii parpanghelesti in romana, caci oricat de lord poate sa fie un carpatic de la munte, tot mai bine ne convorbim cu dansul in romaneste si iar ii dam drumul prin curte mai apoi.

Titircă Inimăbună 05-01-2014 - 18:26

Nu era nevoie sa apari tu cu traducerea, caci o foroteaza ca a lui ValVerde are imbracaminte de duh, si deci nici nu trebuie neaparat citita, o deslusesti prin desavarsirea de forumist, si inteles este numaidacat aparent.

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 05-01-2014 - 18:35

Daqa aveam ,makarr o bucatzica din preputzul tau, azi te
Faceam , OM ! Aveai , un arc pt. mijloc !
La , neuronul tau afumatt si stingher
Nici Tzaganu , nu te mai
Ajuta !

UnUL 05-01-2014 - 19:42

Ce este Agheasma mare?
Este apă binecuvântată de un popă și care permite Bisericii ortodoxe să scoată o grămadă de bani.

Ad 06-01-2014 - 11:46

Astazi e singura zi in Dobrogea cand magarii care trag butoaiele cu apa sfintita sunt laudati si pozati de turisti.

pathfinder 06-01-2014 - 12:39

UnUL-e…!!!!!!!

Azi am revenit si io pe plaiurile forumistice ale ZV si ce-mi vad ochii?!?
Catolicii n-au aghiazma???

P.S.
1. Nu ca as fi de acord cu treaba asta cu “apa sfintita”…
2. Daca tot veni vorba … stii de ce credeau aia din vechime ca e sfanta?
3. Ultima data cand a venit un popa la mine mi-a stricat bunatate de varuiala cu toata treaba asta. Un perete n-a scapat…

UnUL 06-01-2014 - 13:15

Ba, au și ei, îi spunem „apă sfințită” Și ne mai stropește și nouă pereții din când în când. Dar nu se face din ea o afacere, nu se sfințesc sute de mii de litri și nu se distribuie contra cost fidelilor.

pathfinder 06-01-2014 - 13:26

1. Daca nu se sfintesc “sute de mii de litri” cum ajunge apa asta la toate miliardele de crestini catolici? E un miracol ceva la mijloc?

2. Daca “nu se distribuie contra cost” cum explica cea mai bine organizata financiar biserica pierderile banesti? Asta daca te-as crede… E singurul lucru gratis pe care-l distribuie biserica catolica? 😉

3. Biserica catolica nu face “afaceri”?!?
Mai sa fie…

ValVerde 06-01-2014 - 15:34

Si va mai plingeti ca Chevron foloseste prea multa apa ca sa aduca gazele la suprafata…macar gazele alea le puteti vinde…dar cu peretii patati ce faceti ?

pathfinder 06-01-2014 - 15:42

1. Certam nevasta. (cine a avut ideea?)
2. Varuim totul din nou.

ValVerde 06-01-2014 - 15:48

Tot mai bune gazele de sist !
Parerea mea…

Tache 05-01-2014 - 21:24

BRAVO judecatoarei Elena-Gabriela Aionitoaie! O femeie curajoasa si dreapta.
E o decizie istorica.
Pentru prima oara de la venirea comunistilor in 1945, Statul român pierde (legal, la tribunal) controlul asupra resurselor subsolului (citeste si ziarul vasluian Vremea Noua: #http://www.vrn.ro/suletea-a-treia-comuna-care-invinge-prefectura-vaslui-in-instanta#).
Prin aceasta decizie, Statul se cutremura din temelii: redevente de sute de miliarde de euro vor merge din clipa asta, nu in bugetul Statului (ca sa fie ciordite de partide). Ci in buzunarul amaratilor de tarani din Vaslui, care devin brusc oameni bogati. Si bogati pe drept, nu prin furt!
Iar Vasluiul e doar inceputul.
Capitalism pe Paine a sustinut asta din prima clipa!
Nici un proprietar nu poate fi obligat de Stat sa primeasca pe pamantul lui sonde, camioane, explozivi si alte bazaconii. Pentru ca proprietatea e sfanta si garantata prin Constitutie.

http://ioncoja.ro/doctrina-nationalista/semne-bune-anul-nou-are/

Ad 06-01-2014 - 15:17

Proprietatea nu e sfanta si nu e garantata de stat. Intai taranul e falimentat cu produse din import care sunt subventionate de statele producatoare la greu si in gluma aici. Dupa care se da dreptul la proprietate strainilor si toti sar intr-un picior ca au scapat de pamant si se duc in desertul spaniol la cules de capsuni. Singura realizare a regimurilor de dreapta e ca au transformat taranul roman intr-o clasa de zilieri in care alcolismul face ravagii. E un dezastru.

pathfinder 06-01-2014 - 15:32

“Singura realizare a regimurilor de dreapta e ca au transformat taranul roman intr-o clasa de zilieri in care alcolismul face ravagii. E un dezastru.”
1. Asta a reusit Ceausescu. Prin mutarea taranilor la oras.
2. Dreapta nu are nici un merit in transformarea taranului roman. Cei 50 de ani de comunism + cei 15 de guvernare Iliescu+Nastase in schimb au…
3. Aia cu proprietatea pare o aberatie. Nu este. Si cumva iti dau dreptate. Astia pot lua prin hotarare de guvern pamantul oricui. Cand vor ei. Am patit-o.

tomi 06-01-2014 - 03:35

Ma da cel cu barba de iese din apa cu crucea nu cumva-i Ben Laden ca tare seamana. Parca ziceau americanii ca l-au lichidat, dar o fi sarit in apa si l-au pierdut. Sa nu vada bre poza americanii ca vin si va scotocesc prin colhoz. Adresat amicilor miei, urbos, dijital, ereticul, tache si saliut. Ma da ereticul asta mai traieste? sa nu-l pomenesc degeaba?!

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult