Acasa Cultura-ReligieReligie Moşii de iarnă. Sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi

Moşii de iarnă. Sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi

scris de M.A.
22 afisari

La 18 februarie, în Sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi, în Biserica Ortodoxă se face pomenirea celor adormiţi în dreapta credinţă sau „Moşii de iarnă”.

Mosii de iarna

Mosii de iarna (foto: Basilica.ro)

Ortodoxia se fundamentează pe înviere, iar viaţa pământească nu îşi găseşte rost decât privită eshatologic, unui creştin ortodox moartea îi apare ca un moment necesar şi plin de sens pe traiectoria vieţii începută de la naştere, ea condiţionând existenţa vieţii adevărate, a vieţii veşnice. ‘Moartea este o poartă prin care Cel înviat (Hristos) ne lasă să trecem prin moarte în viaţă. Viaţa noastră se îngustează până ce Botezul nostru şi moartea noastră coincid. Fără moarte, viaţa ar fi ireală, ar fi un vis fără deşteptare’, spunea Atenagora, patriarh al Constantinopolului, scrie Basilica.ro.

Biserica Ortodoxă se află astăzi în ziua de pomenire a celor trecuţi în starea veşniciei, ziua ‘moşilor de iarnă’, aşa cum mai este numită în popor. Biserica şi-a manifestat întotdeauna grija faţă de cei care au plecat în veşnicie, consacrându-le ziua de sâmbătă pentru pomenirea generală a morţilor, rânduind cântări speciale în amintirea acestora. Dar, în special, sâmbăta dinaintea Înfricoşătoarei Judecăţi şi Sâmbăta Rusaliilor sunt rânduite pentru pomenirea moşilor şi strămoşilor noştri cei din veac adormiţi, zile care poartă denumirea de moşii de iarnă şi de vară, ori sâmbăta sufletelor.

Biserica a hotărât să se facă pomenirea celor plecaţi din lumea aceasta, mijlocind pentru odihna şi pentru iertarea păcatelor lor. Pomenirea celor care nu mai sunt printre noi este o dovadă de iubire nemărginită, care trece prăpastia morţii. Prin rugăciunile noastre se realizează comuniunea aceasta cu cei plecaţi la Domnul. Îi pomenim, îi aducem în faţa lui Dumnezeu, mijlocim pentru ei, îi includem într-un dialog al rugăciunii cu Dumnezeu, dialog care revarsă foloase şi asupra lor.

Cultul morţilor este fundamentat pe învierea lui Hristos care s-a făcut, după cum ne spune Sfântul Apostol Pavel, ‘începătură (a învierii) celor adormiţi. Că de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om şi învierea morţilor (I Cor. 15) şi tot el ne îndeamnă ‘despre cei ce au adormit, nu voim să fiţi în neştiinţă, ca să nu vă întristaţi, ca ceilalţi, care nu au nădejde, pentru că de credem că Iisus a murit şi a înviat, tot aşa (credem) că Dumnezeu, pe cei adormiţi întru Iisus, îi va aduce împreună cu El.’ (I Tes. cap. IV). Astfel, prin pomenirea înaintaşilor în această zi, Biserica îşi exprimă speranţa răspunsului bun pe care îl vor primi la Judecata de Apoi toţi oamenii înviaţi întru nădejdea Împărăţiei cerurilor.

Sărbătorile ortodoxe ale lunii februarie

A doua lună a anului cuprinde sărbători importante, dar totodată, se face şi pomenirea unor sfinţi de seamă ai Bisericii Ortodoxe. La 2 februarie Biserica a prăznuit „Întâmpinarea Domnului”. A doua zi după acest Praznic Împărătesc, Biserica a făcut pomenirea celor care au luat parte la acest eveniment, Dreptul Simeon şi Sfânta Proorociţă Ana. În a 5-a zi a acestei luni, în calendarul bisericesc începe perioada Triodului. Numită şi perioada prepascală, Triodul precede perioada Penticostarului – cele opt săptămâni de la Paşti şi urmează perioadei celei mai lungi, a Octoihului. Este un interval de timp pentru pregatire, de pocăinţă pentru întampinarea celei mai mari sărbători creştine, Învierea Domnului. Zilele de miercuri si vineri din prima săptămână a Triodului sunt zile cu harţi, în care nu se posteşte.

Miercuri, 8 februarie, l-am cinstit pe Sfântul Mare Mucenic Teodor Stratilat, iar două zile mai târziu, pe Sfântul Sfinţit Mucenic Haralambie. Sfântul Sfinţit Mucenic Policarp, Episcopul Smirnei, este pomenit la 23 februarie. În a 26-a zi a lunii, în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, creştinii ortodocşi lasă sec pentru Postul Sfintelor Paşti. Postul începe, anul acesta, pe 27 februarie şi se termină pe 15 aprilie.

Luna februarie se încheie cu pomenirea a doi sfinţi străromâni. La 29 februarie Biserica Ortodoxă îi prăznuieşte pe Sfinţii Cuvioşi Ioan Casian Romanul şi Gherman din Dobrogea. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat generalizarea cultului celor doi sfinţi în anul 1992, cu dată de prăznuire la 29 februarie, iar când nu sunt ani bisecţi, la 28 februarie.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult