Acasa Cultura-ReligieReligie Sfântul Ioan Botezatorul si Peştera din Ţara Sfântă

Sfântul Ioan Botezatorul si Peştera din Ţara Sfântă

scris de Șt. C
60 afisari

In fiecare an, pe data de 7 ianuarie praznuim Soborul Sfantului Ioan Botezatorul. Sfantul Ioan Botezatorul s-a nascut in cetatea Orini. Fiul Elisabetei si al preotului Zaharia este cunoscut sub denumirea de „Inaintemergatorul”, pentru ca a anuntat venirea lui Hristos.

pestera-ioan-botezatorul-Zaharia era preot al Legii Vechi, din neamul lui Abia, iar sotia lui era din neamul lui Aaron si erau rude cu Sfintii Parinti Ioachim si Ana. In timp ce Zaharia slujea la templu in Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil ca Elisabeta va naste un fiu la batranete si se va chema Ioan. Pentru ca Zaharia s-a indoit de aceasta veste, a ramas mut pana ce Elisabeta a nascut. Prorocul Maleahi il vesteste ca fiind „Ingerul Domnului” care avea sa-I pregateasca calea. El este ultimul din prorocii Vechiului Testament, care face legatura cu Noul Testament. Si-a inceput activitatea in anul 26 d.Hr. ( primul an al guvernarii lui Pilat din Pont).

Pestera Sfantului Ioan Botezatorul este un loc de pelerinaj relativ nou din Tara Sfanta – Israel. Multi arheologi au cercetat locul si datele acestuia, pronuntandu-se mai apoi asupra autenticitatii lui. Astfel, arheologul Shimon Gibson este cel ce a descoperit locul si tot cel ce sustine neincetat autenticitatea lui. Mai multi cercetatori insa sunt circumspecti in a pronunta asa usor o atat de mare descoperire: descoperirile sunt prea putine, datele nu sunt clare, iar legatura cu Sfantul Ioan este mai mult ghicita decat indicata.
Arheologul Shimon Gibson a descoperit locul in anul 1999, in cadrul unor ample cercetari arheologice. Pentru a ajunge aici, pelerinii pot lua autobuzul numarul 183, din Ierusalim, spre Ein Karem; de aici si pana la pestera sfantului nu mai sunt decat vreo patru kilometri.

Sfantul Ioan Botezatorul – ultimul profet al Vechiului Testament – a avut o misiune dumnezeiasca greu de inchipuit: el, robul, a trebuit sa-si boteze Stapanul, pe Iisus Hristos. Insa pana ce s-a apropiat vremea Botezului Domnului, Ioan s-a nevoit in pustie cu o nevointa si o ravna nespus de mare.
Inca de la Nasterea Sfantului Ioan, copilul a fost vazut ca o lucrare a lui Dumnezeu si ca o mare taina. In gura celor de aproape ai lui, se auzeau cuvintele: „Ce va fi, oare, acest copil? Caci mana Domnului era cu el.” (Luca 1, 61) Nimeni nu stia ce va sa se intample cu acest copil, chiar daca insusi tatal sau, Preotul Zaharia, s-a umplut de Duh Sfant si a proorocit, zicand:

„Binecuvantat este Domnul Dumnezeul lui Israel, ca a cercetat si a facut rascumparare poporului Sau; si ne-a ridicat putere de mantuire in casa lui David, slujitorul Sau, precum a grait prin gura sfintilor Sai prooroci din veac; mantuire de vrajmasii nostri si din mana tuturor celor ce ne urasc pe noi. Si sa faca mila cu parintii nostri, ca ei sa-si aduca aminte de legamantul Sau cel sfant; de juramantul cu care S-a jurat catre Avraam, parintele nostru, ca, fiind izbaviti din mana vrajmasilor, sa ne dea noua fara frica, sa-I slujim in sfintenie si in dreptate, inaintea fetei Sale, in toate zilele vietii noastre. Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preainalt te vei chema, ca vei merge inaintea fetei Domnului, ca sa gatesti caile Lui, sa dai poporului Sau cunostinta mantuirii intru iertarea pacatelor lor, prin milostivirea milei Dumnezeului nostru, cu care ne-a cercetat pe noi Rasaritul cel de Sus, ca sa lumineze pe cei care sed in intuneric si in umbra mortii si sa indrepte picioarele noastre pe calea pacii.” (Luca 1, 68-79)
Pestera Sfantului Ioan Botezatorul – Tara Sfanta

Evanghelia nu ne marturiseste prea multe despre viata Sfantului Ioan, acesta vietuind in aceeasi perioada cu Mantuitorul Hristos, spre care se concentreaza toate. Ea incheie insa, zicand: „Iar copilul crestea si se intarea cu duhul. Si a fost in pustie pana in ziua aratarii lui catre Israel.” (Luca 1, 80)

Se crede ca pestera numita „a Sfantului Ioan Botezatorul” este locul din „pustie” in care sfantul a vietuit pana sa iasa la propovaduire si la botezare. Locul pietros, ce pastreaza inca si astazi vechea pestera, se afla pe pamanturile kibbutz-ului Tzuba, care este cea mai apropiata asezare de renumitul Ein Karem (locul unde s-a nascut Sfantul Ioan Botezatorul), putin mai spre vest de Ierusalim.
O istorie interesanta a locului este si urmatoarea, in care se zice ca aici s-a refugiat Elisabeta cu pruncul Ioan, in seara in care nebunul Irod a ordonat omorarea tuturor pruncilor din tinutul sau, de la doi ani in jos (Matei 2, 16). O pestera asemanatoare acesteia se afla infatisata pe un suvenir din epoca bizantina – faurit in Tara Sfanta si aflat astazi in Italia. Acesta este un disc gravat cu o imagine si cuvintele: „Binecuvantarea Domnului de la refugiul Sfintei Elisabeta.”

In cadrul secolelor IV-V, calugarii bizantini au sfintit pestera si au folosit-o ca loc sfintit, inchinat Sfantului Ioan Botezatorul. Pe peretii interiori ai pesterii se afla unele dintre cele mai vechi desene crestine (scene din viata sfantului, un trup de barbat, un cap fara trup, cruci si alte simboluri crestine).

Trupul de barbat sta in picioare, cu un brat ridicat si cu un toiag de pastor in mana, avand niste haine saracacioase – acesta se crede ca este Sfantul Ioan Botezatorul. Desenele aghiografice pastrate inca si astazi pe peretii de stanca ai pesterii indica existenta aici a unui mare predicator crestin.
In anul 800, pestera a fost folosita pentru prima data drept rezervor de pastrare a apei. S-a descoperit cum ca si spre sfarsitul primului secol, pestera a fost folosita ca loc de imbaiere si curatire rituala. Aceasta este una dintre cele mai mari de acest gen din intregul Israel.

Legat de autenticitatea acestui loc si legatura lui cu persoana Sfantului Ioan Botezatorul sunt pareri pro si contra printre specialisti. Astfel, sunt si unii care spun ca locul este o foarte veche cisterna de apa, datand inca din Epoca Fierului, care mai tarziu a fost locuita de sihastri. Pana la legatura acestui lui cu persoana sfantului mai e cale lunga, zic acestia. Altii spun inca si mai direct cum ca orice loc legat de vreo persoana biblica este o sursa inestimabila de venit.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult