Acasa Cultura-ReligieReligie Yom Kippur (Ziua Ispasirii) si semnificatia ei

Yom Kippur (Ziua Ispasirii) si semnificatia ei

scris de C.S.
264 afisari

Yom Kippur (în ebraică Yom Hakippurim „ziua ispăşirii”), numită şi Ziua Marii Iertări, este o sărbătoare evreiască considerată ca cea mai sfântă din anul evreiesc.
Yom KippurÎn afară de abţinere de la muncă şi un post complet, Yom Kippur este marcată de alte ritualuri de mortificare. Cinci servicii de rugăciune, numeroase compoziţii liturgice, confesiuni şi alte cutume care se desfăşoară într-o atmosferă de zi austeră şi solemnă.
Conform Bibliei, atunci când Moise a primit instrucţiunile divine pentru construcţia sanctuarului pe muntele Sinai, o zi pe an, „eminamente sfânt înaintea lui Dumnezeu”, este destinată pentru a purifica altarul de tămâie, în spatele voalului Sfintei Sfintelor. Aron trebuie să acopere coarnele altarului cu sângele ofrandelor de împăcare („Hatat ha Kippurini”), scrie în Exodul 30:1 – 10.

În acest timp Moise trebuie să coboare repede căci poporul lui în absenţa acestuia, a ridicat un viţel de aur (Exodul, 32:7 – 15). În plus, în timpul inaugurării Cortului, cei doi fii mai mari ai lui Aron au murit din cauză că au respectat instrucţiunile privind tămâia (Leviticul, 10:1 – 3).

După moartea lor, Dumnezeu a prevăzut un nou ritual de ispăşire a păcatelor în sanctuar, însărcinat pentru a purifica nu numai sanctuarul ci şi poporul. Acesta includea, în plus faţă de ofrande, trimiterea în deşert a unei capre care prelua toate păcatele lui Israel (Leviticul, 16:1 – 28).

Acest ritual a fost fixat în „a zecea zi a lunii a şaptea” şi definită ca Shabbat Shabbaton (Sabat somen), ziua anuală a odihnii generalizate şi a mortificării sufletelor pentru toate generaţiile (Liviticul, 16:29 – 34).
Conform tradiţiei tannaitice Yom Kippur este o zi de bucurie pentru că în această zi Moise a coborât de pe muntele Sinai cu comprimatele Legii, îndeplinind astfel promisiunea făcută de Dumnezeu de a-şi ierta poporul după păcatul viţelului de aur (Seder Olam Rabba, cap. 6). Chiar se spune că în această zi a fost considerat ca fiind cea mai fericită zi şi că în anul 15 î.e.n., fetele au dansat în cerc în podgorii în aşteptarea unui viitor soţ (Misna Taanit, 4 : 8).

Din punct de vedere legal, Sabatul Sabaturilor este similar în toate cu Shabbatul, cu excepţia pedepsei pentru păcatele voluntare (Karet divin de Yom Kippur, uciderea de către o instanţă rabinică pentru Sabat (Misna Meguila, 1 : 5). Prin urmare, atunci când este în joc conservarea unei vieţi, toate articolele de Yom Kippur sunt anulate (Misna Yoma, 8 : 5 – 7).
Abţinerea totală de la hrană şi băutură începe în general cu o jumătate de oră înainte de apusul soarelui (care se numeşte „tossefet Yom Kippur”), în scopul de a limita riscul de a mânca în timpul sărbătorii din greşeală. Ea se termină după apusul soarelui în noaptea următoare.

Abţinerea totală este obligatorie şi pentru tinerele fete, începând cu vârsta de 12 ani şi pentru băieţii care au împlinit vârsta de 13 ani (bat sau bar mitzvah), inclusiv femeile gravide (pikkouh nefesh), dar este interzis să postească pentru orice persoană care este bolnavă, în special diabetici şi oameni care trebuie să ia medicamente. Femeile care au născut în ultimele trei zile sunt, de asemenea, exceptate.

Respectarea zilei de Yom Kippur variază uşor de la o comunitate la alta. Evreii sefarzi o numesc „rapidul alb”, şi se îmbracă în alb, în scopul de a simboliza dorinţa lor „albă” (puritatea) pentru a se elibera de păcate. Liturghia lor include melodii destul de vesele, mai ales în comparaţie cu fraţii lor ashkenazi care, recunoscând bucuria originală a acestei zile, au totuşi o atitudine mai solemnă, accentuând rememorarea dispăruţilor şi martirilor.

Yom Kippur este o zi importantă care este respectată de marea majoritate a evreilor laici, chiar dacă aceştia nu respectă strict celelalte sărbători. Mulţi asistă la slujbele care au loc în sinagogi, care devin neîncăpătoare şi s-a ajuns la obiceiul de a se cumpăra locul în sinagogă în această zi de teama de a nu putea găsi vreunul.
În Israel, respectarea publică (cum ar fi mâncatul sau conducerea unui vehicul motorizat) este un subiect tabu, astfel încât Yom Kippur a primit porecla de „Sărbătoarea Bicicletelor”, având în vedere numărul de copii care circulă liber pe străzi fără teamă de maşini. Cu toate acestea, există multe accidente de biciclete (în 2010 au fost 242 în ziua de Yom Kippur). Programele de televiziune sunt suspendate, nu există nici transport public, nici comerţ (în regiunile evreieşti), nici transport aerian.

Ziua de dinainte de Yom Kippur, care mai este numită şi Erev Yom Kippur, este o parte integrantă a acestei sărbători. Pregătirile necesită mai mult de o zi. Este un moment în care fiecare trebuie să-şi ierte aproapele, dar să-şi manifeste şi dragostea şi prietenia faţă de toţi, oricine ar fi. Pe scurt, aceasta este o perioadă care, combinată cu Yom Kippur, vrea să corecteze obiceiurile omului.

Se obişnuieşte ca de această deosebită sărbătoare să se organizeze o mare masă festivă, după rugăciunea de minha care precede ziua de Yom Kippur. În mod tradiţional se consumă cuşcuş la sefarzi, kreplach şi orez la ashkenazimi. Dar înainte de acest obicei, mulţi preferau să mănânce o masă bogată în peşte. Şi mulţi evrei ortodocşi au preferat mikveh.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult