Acasa Exclusiv ZiuaVeche.roDosare Ultrasecrete Spionaj si femei usoare in Bucurestii anilor ‘40

Spionaj si femei usoare in Bucurestii anilor ‘40

scris de Ziua Veche
22 afisari

In 1942, in plin razboi mondial, serviciile de informatii de la Bucuresti supravegheau strans barurile de noapte. Nippon, Colorado, Melody, Alcazar – nume demult disparute din memoria bucurestenilor – erau cabareturi bine cunoscute, unde se produceau artiste cu nume ca Tantzy sau Janine – pe care in realitate le chema Gherghina sau Tarsita. O lume a subteranelor si spionajului, unde Serviciul Secret de Informatii al Armatei Romane tinea posturi fixe si platea informatori pentru a afla tot ce misca. Dosarele SSI pastreaza liste actualizate lunar cu numele artistelor de cabaret si mutarea lor dintr-un bar de noapte in altul. De asemenea exista si multe transcrieri ale convorbirilor telefonice purtate din acest bar. Cei care telefonau de multe ori vorbeau in limbaj codat – semn ca stiau ca le sunt interceptate discutiile.

 

 

Dosarele prafuite ale SSI pastrate la Arhivele Nationale nu contin dezvaluiri spectaculoase – ci doar reflecta munca dusa de spionii romani pentru a tine sub supraveghere cabaretele din Bucuresti in timpul razboiului. De multe reflectarea in documente a investigatiilor SSI se opreste brusc – de obicei atunci cand devine mai interesanta, semn clar al faptului ca lipsesc documente. Explicatia rezida in faptul ca Securitatea comunista a preluat aceste dosare din anii ’40 si le-a folosit in anii ’50, iar “piesele” cele mai importante dintre copertile lor au fost mutate in dosare care cel mai probabil tin acum de CNSAS, acolo unde accesul cercetatorilor este mult mai dificil.

Violenta si coruptie

O convorbire telefonica intre doi proprietari de baruri dezvaluie violenta si coruptia din aceasta lume subterna a anilor ’40:

“- Pe Popa, de la Govojdia, l-am batut, a fost obraznic. Scrie-i tu tiganului aceluia, asa cum stii tu. Ma ocup serios aici de Nicola. Pe Elza, fii cu bagare de seama daca vrea sa vina sa n-o lasi, dai imediat o telegrama. Afla adresa Licai si trimite-i una mie lei.

– Cu “separeul” lucrezi?

– Nu se poate, umbla armata mereu…

– Ei si! Nu poti aranja cu ei?

– Bernard a avut mari neplaceri cu ei.

– Cum se poate? Eu aici lucrez frumos si cu militarii. Pacat ca nu sunt eu acolo, v-as arata ce se poate. Baicu va pleca de aici, foarte bine am lucrat cu el, dar vine in locul lui EPure si cu asta e bine…

– Levrinceanu, si asta e un om bun.

– Da-l dracului! Este mitocan si un badaran, a palmuit pe una din cele mai bune artiste, pe Adriane”.

Filaj la Melody

La barul Melody SSI tinea un post de observatie permanent care transmitea in fiecare zi o nota cu persoanele mai interesante care apareau pe acolo. Astfel, pe 16 ianuarie 1942 raportul de la Melody suna astfel: “In cursul serii au venit la Melody Bar urmatoarele persoane: Ghica, nepotul fostului director legionar al Sigurantei si cu un capitan german, baronul Grigorcea din Cernauti cu familia Banulescu, fratii Dimiu, fii colonelului Dimiu, comisarul ajutor Talangescu cu prietena sa artista Tatiana Casimirova, colonelul Ratay atasatul militar american si mai multi functionari ai Legatiei Italiene”. Rezolutia pusa de ofiterul de caz a fost una seaca: “A se continua si semnala”.

Sursele

Sursa “Z” inainta pe 13 iunie 1942 un raport mai elaborat cu privire la barul Colorado:

“Oamenii care circula, femei si barbati la barul Colorado, sunt interesanti din punctul nostru de vedere in masura in care au contact cu urmatoarele persoane, care in mod sigur lucreaza pentru un serviciu:

  1. Misu Iorgulescu, patron, inteligent si versat la oameni, extrem de prudent isi imbraca ocupatiunea de informatie sub camuflajul unui om chefliu, amator de alcool si femei. In momentul cand este vizitat de cineva, o face in mod public, pentru ca stie ca este supravegheat, are grija insa ca vizitatorul si masa la care sta sa apara ca o masa de chef cu femei (intrebuinteaza in acest caz nu personalul feminin inteligent, ci fetite oarecare). E cazul unui ofiter de marina, care l-a vizitat saptamana trecuta de 2-3 ori.
  2. Gerda, germana, a fost arestata in noaptea izbucnirii razboiului si liberata din Gara Dealul Spirii de un ofiter superior german. Lucreaza precis numai pentru germani si am impresiunea pentru serviciul de contra-spionaj.
  3. Maitre d’hotel, extrem de inteligent, extraordinar de prudent si la dispozitia patronului. In cazul cand nu lucreaza intr-unul din serviciile romanesti de informatiune trebuieste filat.

Atmosfera este cea obisnuita a barului de noapte si nu devine interesanta decat in masura in care unul din personagiile de mai sus se antreneaza la masa cu vreun strain sau cu vreun politic roman. Camuflat sau nu”.

Barul Colorado beneficia de o atentie speciala din partea Serviciului Secret de Informatii. Intr-unul din dosarele referitoare la acest bar se gasesc fotografii ale mai multor artiste ale acestui local, cu numele lor real si porecla, dupa cum se poate vedea mai jos.

{gallery}gallery/02/cabarete{/gallery}

Barul Colorado a facut obiectul unei investigatii speciale a SSI, in urma unui denunt. Cel mai probabil o colega de cabaret a fost cea care a denuntat-o pe dansatoarea Alexandrina Carpov ca ar fi agenta sovietica. Denuntul semnala faptul ca Alexandrina Carpov ar folosi cerneluri simpatice si ar fi proferat amenintari cu moartea. In urma unei investigatii amanuntite, un raport al SSI stabilea ca Alexandrina Carpov “Intre anii 1936-1938 a locuit la Focsani si Constanta, mai intai se ocupa cu prostitutia, apoi dama de acompaniament si consumatie si in sfarsit dansatoare probista. Nu poseda decat o clasa primara, abia stie sa scrie si sa citeasca, vorbeste rusa si romana. Dupa obtinerea carnetului de artista se stabileste la Bucuresti fiind angajata la diverse localuri de noapte. Angajamente a mai avut la Cernauti si Brasov. Mai mult timp a fost amanta lui Victor Keiser, pretins agent teatral, fost condamnat pentru excrocherie la 6 luni inchisoare, actualmente domiciliat in str. Antim 58, subsol. Jeni Panaitescu din Focsani, str. Plagino No. 6 este proprietara unei case de toleranta, aci a debutat Dida Carpov timp de 6 luni. (…) Din complexul cercetarilor nu se confirma cele semnalate, artista de varieteu Dida Carpov este o tanara fara nici un fel de pregatire sub raport intelectual”.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult