Acasa Exclusiv ZiuaVeche.roIntalnirile ZV Întâlnirile Ziua Veche. Gabriel Biriş despre politică şi fiscalitate

Întâlnirile Ziua Veche. Gabriel Biriş despre politică şi fiscalitate

scris de Doru Dragomir
1 afisari

Gabriel Biriş este unul dintre cei mai cunoscuţi consultaţi de fiscalitate din România. A fost angajatul unor importante companii de consultanţă care activează pe piaţa autohtonă. Biriş este şi unul dintre avocaţii cu o expunere publică mare, specializarea sa în taxe şi impozite ajutându-l din acest  punct de vedere. Se caracterizează ca fiind un critic al politicii fiscale ale autorităţilor.

Gabriel Biriş despre politică şi fiscalitate

În consultanţă a ajuns în timp ce încă era student la Facultatea de Electronică din cadrul Politehnicii Bucureşti. În paralel, a urmat şi cursurile Facultăţii de Drept, de la Universitatea Româno-Americană. La începutul lunii aprilie 2006, a lucrat împreună cu echipa Salans în București, după care a decis să continue cariera pe cont propriu, împreună cu alţi trei prieteni. Așa a apărut Biriș Goran, în aprilie 2006. Spera să ajunga la un număr de 15 avocaţi în maxim 2 ani, dar si-a lărgit echipa la 30 după doar puţin mai mult de 1 an. A construit o echipă solidă, cu foarte buni profesioniști, echipă cu care a putut să asiste clienţii în contracte importante, multe fiind de ordinul zecilor sau chiar sutelor de milioane de euro. Cu aceeași echipă a reușit să navigheze și prin apele tulburi ale crizei ce ne-a lovit începând cu mijlocul lui 2008 și continuă să facă treaba bine și astăzi. Sunt consideraţi printre cei mai buni din piaţa de publicaţii internaţionale precum Chambers, Legal 500 sau PLC Which Lawyer. Ziua Veche i-a luat un interviu, pe cre vi-l prezentam in continuare.

Gabriel Biris, cum arata dreapta romaneasca pentru  cineva care lucreaza cu cifrele?

In general, cand ma refer la dreapta folosesc ghilimelele. Fac asta pentru ca, din pacate, “dreapta” romaneasca nu prea a aratat consistenta atunci cand a avut sansa sa o faca. Nici PNL si nici PDL, atunci cand au fost la guvernare nu au determinat schimbarea pe care cu totii o asteptam. Singura exceptie notabila a fost reducerea impozitelor directe la 16% in 2005, dar si acea reducere a fost mai degraba ca urmare a sesizarii unei oportunitati politice decat a unui crez.

Sub presiunea crizelor interne, ale celor externe, dreapta a ratat foarte multe sanse, in special pe partea economica. Am facut recent un inventar al masurilor de politica fiscala luate de guvernele din ultimii 10 ani si se poate vedea cu ochiul liber ca nu au existat diferente intre politicile “dreptei” si cele ale “stangii”. Directia a fost una singura: cresteri de impozite. Nu a existat o preocupare serioasa pentru reforma statului, pentru impunerea legii. Nu a existat un dialog sincer si real cu mediul de afaceri, cu antreprenorii, cu cei care creeaza valoare. In plus, evaziunea a fost si este o constanta.

“Dreapta” ar trebui sa se trezeasca si sa isi indrepte atentia spre interesele, inclusiv economice, ale electoratului care acum pur si simplu nu se mai regaseste in nici una din ofertele electorale din piata. Trebuie schimbata paradigma, trebuie lasate la o parte scandalurile, orgoliile si propuse solutii viabile la problemele reale ale tarii. Trebuie ca “dreapta” sa refaca coeziunea nationala, sa readuca in zona publica valori care sa ne uneasca si nu sa ne debine.

De ce avem atat de multi candidati la prezidentiale, de pe dreapta?

Asa este, avem din nou o aglomeratie de candidati pe “dreapta”. Motivul cred că este ca avem prea multe orgolii si prea putina ratiune.  Sper sa nu ajungem in situatia in care am fost in 2000. Mi-as dori sa votez un candidat al dreptei care sa aiba un proiect pentru Romania si nu doar sa ne spuna cat de rau o sa ne fie daca votam pe altul.

Cum vezi viitorul Romaniei in actualul context international?

Convingerea mea ferma este ca nu ne putem imagina viitorul Romaniei in afara relatiei speciale pe care o avem cu Statele Unite. In acelasi timp, trebuie sa ramenm fideli aliatilor nostri din NATO si UE. Suntem parte a structurilor euro-atlantice si acolo trebuie sa ramanem.

La mine in familie exista o traditie pro-americana care merge pana in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand bunicul meu a luptat pana aproape de Stailngrad. Toata viata a sperat ca vor veni americanii si ne vor scoate de sub talpa comunistilor. A murit in primavera anului 1990, fericit ca in sfarsit visul lui s-a implinit  si a Romania a redevenit libera.

Cred in valorile care au construit cea mai puternica natiune a lumii, cred in democratie si valorile ei. Cred in economie de piata, in libera concurenta, in nevoia de avea un stat puternic care sa apere interesele propriului popor.

Cum crezi ca trebuie sa ne raportam la Rusia?

Este marele nostru vecin de la rasarit si nu trebuie sa uitam asta nici o clipa. A impus regimul comunist in Romania iar regimul comunist a facut tot ce a putut sa distruga sufletul poporului nostru. I-a omorat intelectualii, antreprenorii, ofiterii. Nu trebuie sa uitam asta – Rusia nu pune valoare pe oameni. Din pacate, asta o vedem si in cazul multor politicieni romani. Trebuie sa avem relatii normale cu Rusia, insa nu putem privi catre este si sa ne facem ca nu vedem crimele pe care rusii le fac in Ucraina, direct sau prin interpusi.

Apropo de Ucraina, cum trebuie sa ne raportam la acest conflict?

De-a lungul istoriei, Ucraina nu a fost tocmai un vecin de buna credinta pentru Romania. Au probleme interne, sper sa si le poata rezolva, este si in intersul nostru sa avem pace la granite. Cred ca Ucraina este in acest moment o victima a conflictelor globale care mocnesc. In orice caz, Romania trebuie sa fie alaturi de partenerii nostri occcidentali si sa cerem in forurile international pedepsirea vinovatilor. Trebuie sa cerem respectarea independentei si unitatii acestei tari.

Cum trebuie sa profitam de globalizare? Si cand renuntam la discursul nationalist de tipul “nu ne vindem tara”?

Romania trebuie sa poata sa gaseasca un echilibru intre propriile interese si globalizarea mondiala. Interesele economice nu mai sunt in acest moment strict statale ci sunt dominate de mari companii transnationale, interese care nu trebuie insa sa fie neaparat divergente. Cel mai bun exemplu mi se pare industria petroliera. Pierderi uriase inainte de privatizare, pierderi platite ulterior de fiecare dintre noi (1c/l de benzina, motorina, ani intregi, plus alte arierate sterse), profituri uriase azi, practice bugetul este sustinut de o singura companie. Cred ca am deposit acel moment desi inca exista urme ale acelui discurs, chiar in randul unor politicieni. Culmea, sunt fix acei politicieni care au jefuit tara.

Cum vezi fiscalitatea romaneasca, pentru ca tot am avut acel moment extrem de comentat, cu MTO-ul?

Fiscalitatea romaneasca are nevoie de o revizie destul de substantiala, atat in ceea ce priveste Codul fiscal cat si cel de procedura fiscala.

In ceea ce priveste nivelul fiscalitatii, avem nevoie de o relaxare a fiscalitatii pe munca (contributii sociale), dar si a impozitelor pe consum (TVA si accize exagerat de mari). Nivelul contributiilor poate fi relative usor redus substantial, semnificativ mai mult decat cei 5% vehiculati in prezent, dar doar daca se aseaza pe baze morale baza de impunere, fara a fi subminata de tot felul de exceptii si tratamente preferentiale, tratamente care submineaza chiar principiile pe care contributiile sociale sunt, la nivel declarative, asezate.

Impozitele pe consum pot fi reduse doar printr-o mai buna colectare. Fata de media europeana de 80%, Romania colecteza doar aprox 50% din TVA colectabil (mult chiar si sub Bulgaria care are o performanta excelenta, 85%). O colectare mai buna r fi semnificativ ajutata de o reformare a TVA la nivel european, sistemul actual fiind atat de subred incat a ajuns a fi o invitatie la frauda.

In ceea ce priveste administrarea, avem nevoie sa restabilim echilibrul procesual intre contribual si fisc, echilibru stricat grav in anii de dupa criza. In plus, este nevoie de instrumente care sa duca la cresterea rolului active al fiscului, de indrumare al contribuabilului dar si de preventie a fraudelor fiscale. Este nevoie atat de o informatizare masiva a administratiei fiscale cat si de reprofesionalizarea personalului. Depolitizarea este imperios necesara.

Ce facem cu statul gras si cum reducerem birocratia?

Traim intr-o epuca in care progresul tehnologic poate fi un instrument extreme de eficient in administrarea tarii. Desi Constitutia spune ca Romania este stat unitar, la nivelul administratiei nu este deloc asa. Fiecare institutie are propriile baze de data, propriile cutume, ineficienta fiind cronica. Oamenii sunt purtati de la un ghiseu la altul pentru tot felul de hartii care ar putea fi disponibile la atingerea unui buton. Trebuie insa vointa politica politica ca lucrurile sa se miste in dorectia modernizarii si nu sa stagneze decenii intregi. Solutii sunt si astfel de solutii sunt deja aplicate de alte state. Trebuie doar sa vrem sa vedem ce s-a facut acolo.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult