Acasa Exclusiv ZiuaVeche.roReportaj Hamangia arogantilor

Hamangia arogantilor

scris de Ziua Veche
8 afisari

.La TVR2, emisiunea “Arena leilor” are ca vedete cinci investitori care au sarcina sa-i ia “

la bani marunti” pe cei care vor sa promoveze o afacere noua. Fiecare „ leu-investitor” are pe masa, in fata lui, cateva teancuri de bancnote albastre, destinate celui care ii va convinge ca afacerea prezentata va fi una de succes.


Candidatii coboara niste scari indepartate, venind probabil din trecut spre viitor si strabat imensul studiou, care aduce cu o hala de la fosta „Semanatoarea”. Se opresc cuminti in fata conclavului de lei-investitori care se lafaie comod in scaune ergonomice. Candidatii raman timizi si cuminti in picioare. De regula, cei care isi prezinta planurile de afaceri sunt tineri care au idei, dar nu au bani. Leii nu tin cont de acest lucru. Ei vor ca ideile tinerilor sa fie sustinute si de bani.

 

Catalin din Galati are o firma de curatenie cu care vrea sa se extinda pe plan national. In timp ce isi prezinta planul de afaceri, leii concentrati, gandesc cu gravitate. Au adoptat pozitii de ganditori profunzi, care detin panaceurile de care depinde soarta omenirii. Unul dintre lei tine palma la gura si degetul aratator indreptat spre ureche, altul isi sustine barba cu palma, alt leu isi tine aratatorul pe nas, altul isi sustine capul pe palme ganditor, iar al cincilea, femeia-leoaica, si-a impreunat intelept mainile sub barba sau isi fixeaza inteligent degetul pe sprinceana dreapta. In aceste pozitii, leii mediteaza profund, exprimindu-si pareri aduse de undeva, din lumi astrale, despre planul de afaceri al candidatului. Toti leii au pe fata o „ expresie-cocktail”, in care se pot distinge aroganta, tendinta iminenta spre atitudine zeflemista si narcisism.

 

Urmeaza tirul intrebarilor naucitoare adresate candidatilor si in final linsajul ideilor acestora, care sunt trimise cu cinism in derizoriu. Dupa ce este facut arsice”, candidatul este trimis la plimbare, cu ironie: “ Hai, la revedere!” Mai pe sleau: “ Fa pas, ca avem treaba!”.

 

Un alt tanar, Marius, isi prezinta si el planul de afaceri. Vrea sa dezvolte o afacere de import si desfacere a unui medicament naturist din China. Dupa ce asculta cu degetul in barba sau la ureche proiectul tanarului, leii se dezlantuie si ii fac proiectul praf in cateva minute. „ Eu nu cred ca acest produs va vindeca vreodata ceva!”, decreteaza magistral femeia-leoaica, desi planul de afaceri al tanarului se bazeaza pe studii si statistici. „A trecut vremea cand luam orice pudra!”, anunta profetic alt leu. „ Ha, ha, ha!” , rad leii inveseliti de gluma colegului. Tanarul nu rade. Pleaca ganditor, cu planul de afaceri in mana. Probabil ca lipseste din el un vis.

 

Mariana, o candidata rotofeie si mai purie, vrea sa construiasca si sa vanda case din lemn pe roti. Ideea ii amuza teribil pe lei, care se hotarasc sa aplice in acest caz „ metoda super-specialistului”, incercand sa o bage in ceata pe candidata: segment de piata, marja de risc, plan de profit, marketingul pietii, plan managerial etc. Femeia rezista, leii se incrunta: cum sa rezisti la astfel de intrebari profunde? Drept urmare, se trece la intrebari cu „ schepsis”: „Dar autorizatie de constructie ati luat?”, intreaba un leu zambind smechereste. Femeia este in sfarsit „incuiata” si leul zambeste triumfator. Alt leu: „Dar cu un inginer de instalatii sau cu un arhitect ati vorbit?”. Derutata, femeia raspunde ambiguu. Leii se amuza cu o condescendenta falsa si pronunta scurt verdictul: „Renuntati ca nu merge! Hai pa, la revedere!”. Dupa ce iese din „Arena leilor”, fiecare candidat trece pe la Cosmina Nicolescu, realizatoarea emisiunii, care ii intreaba cu o intelegere profund umana: „ Cum a fost intalnirea cu leii? A fost o trauma pentru dumneavoastra sau v-ati dat seama cat de mult conteaza inteligenta manageriala?”.

Pe ecranul televizorului este trecuta sigla TVR2. La televiziunea de stat, platita din banii publici au fost invitati cinci lei-paralei cu o gandire profunda, care au dat un spectacol incarcat de zeflemea si de aroganta, specific celor care sunt departe de Romania reala. Prestatia acestor „lei.”, cu pretentie de super-elite profesionale, naste o intrebare: daca exista astfel de oameni „super” in Romania, de ce o ducem atat de rau? Daca avem oameni super-destepti de ce nu pun umarul pentru a iesi din criza?”. Se pare insa, ca este mai simplu sa te dai leu cu puii de gaina, cu teancuri de bani in fata. In Japonia anilor post-Hiroshima si Nagasaki a aparut un concept care a permis acestei tari sa ajunga ceea ce este: „Va conduce cel care va avea cele mai bune idei!”.

 

Confom acestui concept pozitiv, au fost ascultati si pusi sa conduca, cei care au dat dovada de inspiratie creatoare benefica pentru intreaga comunitate. Indiferent de pozitia sociala, cel care avea idei aducatoare de succces era promovat. Asa a ajuns japonezul Honda din muncitor-sef de firma internationala. In Romania acest lucru este imposibil. Ideile valoroase nu pot strapunge zidul format din egoismul, zeflemeaua si cinismul unor „lei” din societatea romaneasca, care descurajeza totul, de la cea mai simpla idee la cea mai generoasa, deoarece au drept divinitate suprema banul. Neinspiratul capitalism original romanesc a impus „critica demolarii”, ignorand necesitatea unei critici pozitive constructive si respectul pentru inspiratie si idei, nu doar respectul pentru bani. Pentru a motiva aceasta atitudine „super-leii” din societatea romaneasca au scos la rampa profitul imediat si binele particular in detrimentul celui public. Acest lucru este cam tot ceea ce s- a inteles din capitalism..

 

Hai la revedere, ca noi avem treaba!

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult