Îngrijorat fiind de problemele semnalizate recent în media românești în legătură cu autostrada, aflată în lucru, Lugoj–Deva, am pornit la drum să văd care este situația reală.
Astfel am luat la pas, cum se zice, cei peste 40 km ai loturilor 3 și 4 de pe Lugoj-Deva.
Adevăratul suflet al unui șantier, ritmul lui, evoluția lui săptămânală, lunară, discuțiile cu cei ce realizează o asemenea lucrare, finețurile tehnice – toate la un loc, nu pot fi evaluate decât la fața locului, și nicidecum din birou, avion sau dronă.
Concret, pe lotul 3 al autostrăzii/ Holdea- Ilia/ se execută în continuare săpături la viitorul nod Holdea, se fac umpluturi la podul CFR de la nodul Dobra/Grind/. În ultima lună rambleul s-a înălțat cu cca 5 m, mai sunt umpluturi de 5 m până la cota finală. La podul CFR de la nodul Ilia se execută ultimele umpluturi, cele două giratorii ale nodului Ilia sunt terminate, inclusiv marcajele aferente.
La ecoductul de la km 57, constructorul a montat grinzile din beton armat, se lucrează la montarea predalelor, urmează armătura și suprabetonarea. Ecoductul 2 este complet terminat, inclusiv iluminatul.
Ca noutate absolută avem asfaltul de uzură turnat pe cca 10 km în zona Lăpugiu și Ohaba. În acest ritm, cred că vom avea terminată turnarea ultimului strat de asfalt peste cca 5- 6 săptămâni, urmează doar marcajele, parapeții metalici și pereții antizgomot fiind în mare parte finalizați.
Din discuțiile neoficiale purtate cu cei de pe șantier rezultă o notă de scepticism, apropo de finalizarea întregului lot până la finele lui august 2017.
Lotul 4, de la Ilia la Șoimuș-Deva /21km/, unde autostrada este în mare parte terminată pe cca 10 km, ne întâmpină cu multă agitație – în sensul bun al cuvântului –
utilaje ultraperformante, de mare capacitate, un mare număr de ingineri, constructori – o mobilizare de top.
La viitorul viaduct de la km 97 /Zona Șoimuș/ avem o desfășurare de forțe asemănătoare unui complex industrial sofisticat – macarale, excavatoare, utilaje pentru piloni forați, constructori care lucrează la betonarea pilelor și a culeilor, se montează armături și cofraje metalice de mare randament și calitate.
Lucrări asemănătoare întâlnim și la viaductul de la km 99 /ultimul/, cel care va supratraversa drumul național de la Brad și giratoriul existent /500 m lungime și max 10 m înălțime/, aici avem și primele perechi de pile unde se pregătește cofrajul și armătura pentru riglele aferente. Pe lângă aceste lucrări de artă, de mare dificultate, constructorul lucrează intens și la caseta aferentă autostrăzii – umpluturi, nivelare compactare, tasare.
Închei cu o figură de stil , de fapt o concluzie a celor văzute pe șantier – dacă aparatul meu foto ar vorbi, și a văzut multe loturi de autostradă la viața lui, peste 7 ani de prezență pe santierele de autostradă din vestul țării, ar spune WOW- ce lucrări de autostradă spectaculoase!