
Contactata de ziuaveche.ro, viceministrul educatiei Tatiana Potang a spus ca era vorba despre un text la prima vedere si ca se cauta „verificarea aptitudinilor de analiza si de interpretare critica a liceenilor, si nu verificarea cunostintelor lor prin aceasta cerinta”. Legat de alegerea unui astfel de subiect, ea a epxlicat ca exista o comisie care se ocupa de formularea lor. De asemenea, viceministrul Patang a precizat ca operele lui Gabriel Liiceanu nu se studiaza in liceu.
Pe langa aceasta, vicedirectorul Agentiei de Evaluare si Examinare a Ministerului Educatiei din Republica Moldova, Valentina Miron, contactata de ziuaveche.ro pentru a afla care sunt criteriile dupa care se fac subiectele la bacalaureat, a intrebat iritata „Dar ce legatura are Romania cu bacalaureatul din Republica Moldova…..daca nu este secret?”. Valentina Miron a spus ca exista un „grup de lucru” care se ocupa de formularea subiectelor si ca ea nu este specialist si nu este in stare sa ne spuna dupa ce criterii a fost ales Liiceanu pentru un subiect de bacalaureat. Ea a precizat ca din „grupul de lucru” fac parte persoane care sunt angajate doar pentru alegerea subiectelor, si ca nu ne poate oferi informatii despre ele.
Cerinta la bacalaureat a fost urmatoarea:
„Subiectul al II-lea (30 de puncte)
Realizeaza, in limita a 1-1,5 pagini, o caracterizare a profesorului Aurel Iordanescu, in baza fragmentului dat:
La inceputul adolescentei mele exista un concurs transmis la radio, care se numea „Drumetii veseli”. Concursul era intre clasele a doua licee diferite, avea loc intotdeauna duminica la ora 11 si emisiunea era urmarita de sute si chiar mii de oameni in toata tara.
La sfarsitul primei clase de liceu, a venit si rindul Liceului Lazar sa se infrunte cu Liceul Sava. Cum tema a fost considerata una de istorie antica – Pe urmele lui Ulise – sarcina de a forma echipa Liceului Lazar a revenit profesorului de istorie Aurel Iordnaescu, sorbonard, neindoielnic cel mai faimos profesor al scolii.
Era scund, indesat si, totusi, cu un mers elegant, imbracat intotdeauna in costum, cu batista alba in buzubarul de la piept, pipaindu-si, periodic, reverul drept al hainei, ca sa vada daca este corect petrecut peste cel sting. Avea un cap frumos- de imparat roman, mi se parea mie, facut numai din linii drepte – fruntea intinsa mult peste locul unde incepea parul grizonat, bine intins pe teasta si pientanat pe spate. Isi mangaia cand si cand timpla dreapta, pentru a se asigura ca fiecare fir de par este la locul lui. Privirea, care venea din spatele unor lentile groase, era scinteietoare si severa. Cind isi scotea ochelarii sa-i stearga, capata dintr-odata aerul acela neajutorat al miopilor care intrerup o clipa contactul cu lumea. Atunci intuiai in el marea lui bunatate si iubirea pe care ne-o purta ca dascal. Zimbea reprimindu-si in prima instanta zimbetul si, din pricina asta, buzele sovaiau o clipa, stringindu-se una in alta, inainte de a elibera primul suris. De la el am invatat ce inseamna prestigiu profesoral si tinuta in fata unei clase, cum se misca miinile in public, cum se priveste in ochi auditorul si cum trebuie raspicate cuvintele. Tot de la el, in cei patru ani cit ne-a predat istoria lumii si pe cea a romanilor, am invatat cum arata economia unei expuneri si cum trebuie sa ramina tabla in urma ta, la iesirea din clasa.
El a fost primul om din viata mea care m-a ales, care a mizat pe mine si m-a facut sa simt prima tresarire a eului. Peste vara, m-am aruncat cu o paziune fara margini „pe urmele lui Ulise”.
Gabriel Liiceanu
In compozitia ta, vei tine cont de urmatoarele cerinte:
-
Identificarea si comentarea a trei trasaturi morale proprii personajului respectiv; 6 puncte
-
Comentarea a trei dintre modalitatile/procedeele de caracterizare a personajului Aurel Iordanescu; 8 puncte
-
Interpretarea adecvata a atitudinii naratorului fata de profesorul sau; 4 puncte
-
Exprimarea viziunii proprii, in raport cu ideile ce se desprind din segmentele subliniate, care se refera la personajul caracterizat; 6 puncte
-
Formularea a doua concluzii cu deferire la rolul pedagogului si la valoarea acestei profesii in formarea personalitatii tinarului de azi, alfat pe traseul devenirii sale ca om si viitor profesionist intr-un anumit domeniu. 6 puncte
In atentia candidatului!
Pentru redactarea compozitiei de caracterizare a personajului veti obtine suplimentar 20 de puncte.
In acest scop, vei respecta urmatoarele conditii:
-
Organizarea corecta a ideilor in scris; 2 puncte
-
Ulitizarea limbii literare; 4 puncte
-
Demonstrarea aptitudinilor de analiza si de interpretare critica; 4 puncte
-
Respectarea normelor de ortografie; 4 puncte
-
Respectarea normelor de punctuatie; 4 puncte
-
Asezarea in pagina, incadrarea in limitele de spatiu. 2 puncte
In Republica Moldova bacalaureatul se desfasoara in perioada 2-21 iunie, ultimul examen fiind sustinut doar de minoritatile nationale din Republica Moldova, la limba romana. Pentru majoritatea elevilor, ultimul examen va avea loc pe 17 iunie, scrie Jurnal.md.
In acest an sunt inregistrati 29.213 candidati care vor sustine examene debacalaureat, la cinci profiluri: real, umanist, arte, sport si tehnologic, spre deosebire de patru profiluri – fara cel tehnologic – cate au fost in anul trecut.
0 comentariu
si vodka e mai dezinfectanta ca arsenicu, dovada: in arsenic se gasesc microbi
Cica ca fosforule vital pentru crearea vietii. Mincati kkat cu polonicul, jigodiilor ordinare. Viata are un singur creato: Dumnezeu. Va muma-n c.ur de scirbe odinare cu stiinta voastra de rahat.