Trist! Chirtoacă şi-a bătut joc de români Hramul Chişinăului | Ziua Veche
Acasa InternationalBasarabia Trist! Chirtoacă şi-a bătut joc de români de Hramul Chişinăului VIDEO

Trist! Chirtoacă şi-a bătut joc de români de Hramul Chişinăului VIDEO

scris de Marius Bâtcă
4 afisari

Simplă eroare, prostie crasă sau bătaie de joc din partea lui Dorin Chirtoacă, primarul Chişinăului, şi a prietenului Mircea Hava din PDL, de la Alba Iulia?

Trist! Chirtoacă şi-a bătut joc de români de Hramul Chişinăului

Trist! Chirtoacă şi-a bătut joc de români de Hramul Chişinăului (foto: jurnal.md)

Primăria Chişinău, condusă de românul poreclit Dorin Chirtoacă, a anunţat cu surle şi trâmbiţe defilarea, “în premieră, în capitala Republicii Moldova, duminică, 14 octombrie 2012, de Hramul Chişinăului”, a Gărzii de Onoare a Cetăţii Alba Iulia, prin Piaţa Marii Adunări Naţionale. Primarii de Chişinău şi Alba Iulia, Dorin Chirtoacă şi Mircea Hava, au semnat la 1 decembrie 2011 Acordul de înfrăţire între cele două oraşe. Evenimentul a avut loc de Ziua Naţională a României, la Alba Iulia, în Sala Unirii.

Numai că, în aşa-zisa “gardă de onoare din Alba Iulia”, “soldaţii” sunt îmbrăcaţi în uniforma Habsburgică a secolului al XVIII-lea. Bătaia de joc la care sunt supuşi românii din Alba Iulia, în “scop turistic”, s-a mutat astfel şi la Chişinău, oraş obişnuit cu altfel de ocupaţie. Mai lipsea ca Dorin Chirtoacă să aducă să defileze la Chişinău Garda de Onoare de Kremlin, pentru “recunoştinţa” ocupaţiei Ţariste, ca să-l copieze pe Mircea Hava, nostaligic al ocupaţiei Habsburgice.

Dacă tot se bate cu pumnii în piept că e român, Dorin Chirtoacă ar trebui să mai treacă pe la unchiul său, Mihai Ghimpu, să mai ia  nişte lecţii de istorie, şi să mai lase de o parte lecţiile de aşa-zis europenism/occidentalism luate de la ARD-işti ca MRU, care, pe când era ministru de Externe al României, invita oficiali de la Viena să privească România ce pe un land al Austriei.

Dacă MRU şi PDL au greşit şi persistă în eroare, Chirtoacă ar trebui să revină la realitate şi ţină minte că persecuţiile românilor din Basarabia ocupată de ruşi nu sunt mai prejos de cele sub ocupaţia austriacă/ habsburgică din Transilvania. Şi să nu uite de anul 1785, de Horea şi Cloşca, traşi pe roată, şi de Crişan. Şi nici de bisericile româneşti dărâmate cu tunurile austriece. Cei pe care i-a lăudat Chirtoacă în 2012, în Piaţa Marii Adunări Naţionale, purtau unifomele celor care au omorât românii din Transilvania.

Ziua/Hramul Chişinăului

Emil Constantinescu la Hramul Chisinaului

Emil Constantinescu la Hramul Chisinaului (foto: jurnal.md)

Duminică, 14 octombrie, este marcată cea de-a 576-a aniversare de la prima atestare documentară a Chişinăului. Manifestările prilejuite de sărbătoarea Hramul Chişinăului au început în mod tradiţional cu o liturghie de hram la Catedrala Mitropolitană „Naşterea Domnului” şi depuneri de flori la monumentul Ştefan cel Mare şi Sfânt.

În centrul Capitalei Republicii Moldova au fost instalate corturi, unde chişinăuienii şi oaspeţii oraşului pot savura din bucatele tradiţionale, vor gusta din vinul moldovenesc şi vor avea parte de muzică şi dansuri. De asemenea, seara, în Piaţa Marii Adunări va avea loc un concerti, unde vor evolua mai mulţi intepreţi de pe ambele maluri ale Prutului care desparte România.

Pe scenă vor urca: orchestra municpală a fraţilor Advahov, Zinaida Julea şi Mihai Ciobanu, Loredana, Cătălin Josan şi Andreea Bănică. Vor mai evolua Iurie Sadovnic, Irina şi Anatol Bivol, Anatol Mârzencu, Vitalie Dani, Adrian Ursu, Catharsis, Akord, Geta Burlacu, Nelly Ciobanu, Boris Covali, Tatiana Cerga, Aura, Geta Voinovan, Natan, Doina Gherman, „ProBahus”, Ionel Istrati, Serj Cuzencov, Costi Burlacu şi Corina Ţepeş, Nicu Ţărnă şi alţii. Seara va culmina cu foc de artificii.

576 de ani de atestare documentară

Chişinăul este atestat documentar prima dată la 1436 în calitate de localitate, aşezată pe malurile râului Bâc. Dar acest loc a fost populat din timpuri străvechi. Arheologii au descoperit aici aşezări umane, care datează încă din epoca de piatră (35-8 mii ani î. Hr.), aşezări din epoca timpurie a fierului (sec. 10-8 î. Hr.) şi altele. De asemenea, au fost descoperite şi monede romane din sec. 4, care arată legătura populaţiei băştinaşe cu provinciile romane de la Dunărea de Jos şi nordul Mării Negre.

Prima menţiune documentară a Chişinăului ca localitate datează din 17 iulie 1436, când domnii Ţării Moldovei Ilie şi Ştefan… au dat şi i-au întărit lui Oncea-logăfăt pentru credicioasă slujbă mai multe sate pe Răut . Stabilind hotarele acestor sate, documentul menţionează : …şi la Băc, de cealaltă parte , pe valea ce cade în dreptul Cheşenăului lui Acbaş, la Fântâna unde este Seliştea Tătărească în dreptul păduricii, scrie Chisinau.md.

A doua menţiune documentară despre Chişinău datează din 1466. Este vorba de un document de proprietate ieşit din cancelaria domnească a lui Ştefan cel Mare, prin care voievodul i-a dat unchiului său Vlaicul o selişte la Chişinău, la Fântâna Albişoarei, moşie cumpărată de la Toader feciorul lui Fedor, cu 120 de arginţi tătărăşti. Documentul mai spune că Chişinăul cu întreaga sa moşie şi cu moara este dată boierului Vlaicu şi tuturor urmaşilor săi. Istoricii presupun că aşezarea număra 5-10 gospodării ţărăneşti, cu oameni care se îndeletniceau cu agricultura şi măcinau grâul la moara din partea locului. Mai bine de 100 de ani moşia a fost stăpânită de urmaşii lui Vlaicu Pârcălab.

În 1576 o strănepoată de-a lui Vlaicu Pârcălab vinde moşia cu deja 500 de galbeni tătăreşti, ceea ce denotă că satul Chişinău a crescut şi s-a dezvoltat cu mult, i-a crescut preţul având şi mai multe mori pe Bâc.

În evul mediu satul Chişinău era dens populat. În secolele 15-17 în vecinătatea Chişinăului se atestă mai multe localităţi : Buiucani, Hrusca, Vovinţeni, Visterniceni, Gheţioani, Munceşti, Schinoasa, care treptat, pe parcursul sec. 19 au devenit suburbii ale Chişinăului.

În 1641 Chişinăul devine moşie mănăstirească, când Vasile Lupu, domnul Ţării Moldovei, trece moşia Chişinău în stăpânirea Mănăstirii Sfânta Vineri din Iaşi. Chişinăul a rămas în proprietatea acestei mănăstiri până în secolul 19.

În perioada când Chişinăul se afla în stăpânirea mănăstirii ieşene se constată o creştere evidentă a populaţiei. Pe lângă ţărani aici se stabilesc meşteşugari, negustori. Chişinăul devenea un mic târg, un centru comercial nu prea mare, adică un orăşel, pentru că localnicii erau numiţi târgoveţi într-un document din 1666.

În sec 16, când Tighina este transformată în raia turcească, iar Bugeacul şi împrejmuirile Căuşenilor sunt în stăpânirea tătarilor, căutând căi mai sigure în drumul de la Cetatea Albă spre Iaşi, negustorii şi călătorii ocolesc centrul de ţinut Lăpuşna, trecând tot mai des prin Chişinău.

Treptat, Chişinăul devine un important centru comercial, în care se consolidează comerţul permanet, de iarmaroc. Apar cârciumele şi dughenele, creşte şi se diversifică asortimentul mărfurilor negustorilor locali.

Locuitorii au trăit şi timpuri mai grele. Chişinăul a fost devastat de turci şi tătari în mai multe rânduri. Războaiele ruso-turceşti din sec 18 şi 19 au provocat multe daune şi au ruinat oraşul.

Paralel cu creşterea şi transformarea Chişinăului într-un târg, urbea începe să se profileze şi ca centru cultural-ecleziastic şi de învăţământ. Prima şcoală organizată şi susţinută de stat şi de Mitropolia Moldovei o aflăm activând la Chişinău în sec 18. Şcolile funcţionau pe lângă bisericile oraşului.

În urma răboiului ruso-turc din 1812, când spaţiul dintre Prut şi Nistru este anexat la Imperiul rus, centrul regiunii Basarabiei e stabilit la Chişinău.

Treptat Chişinăul se extinde teritorial spre actualul bd. Ştefan cel Mare, numit pe atunci strada Moskovskaia. În 1830-36 este înălţată Catedrala cu clopotniţa şi pusă baza unei grădini publice. Creşterea oraşului a făcut ca satele Buiucani, Schinoasa, Tăbăcăria, Mălina să devină suburbii ale Chişinăului în anii 1830-40.

Chişinăul a înflorit în România

Hramul Chisinaului

Hramul Chisinaului 2012 (foto: jurnal.md)

Chişinăul şi-a schimbat mult aspectul general în anii 50-70 ai sceolului 19, când l-a avut ca arhitect al oraşului pe Alexandr Bernardazzi. El a proiectat unele străzi şi cartiere, a participat la proiectarea şi construirea apeductului din Chişinău, precum şi cele mai importante clădiri.

Oraşul îşi recapătă aspectul românesc după proclamarea Unirii cu România în 1918. Aici sunt deschise mai multe şcoli, tipografii, biblioteci, teatre. Încep să funcţioneze un şir de întreprinderi ale industriei alimentare: prima moară mecanizată, fabrica de pâine, fabrica de mezeluri, fabrica de cvas şi limonadă, fabrica de bomboane, fabrici de încălţăminte, tricotaje, fabrica de blănuri, sunt organizate expoziţii de mărfuri industriale şi maşini agricole. Chişinăul se intergrează în reţeaua de drumuri a României. În anii 20-30 la Chişinău activează mai multe bănci: Moldova, Unirea României, Dacia, Iaşi. Sunt editate un şir de reviste şi ziare. Se dezvoltă învăţământul. În 1934 Pantelimon Halippa a fondat prima instituţie de ştiinţe academice din Basarabia – Institutul Social Român. Încă în 1918, tot sub preşedinţia lui Halippa a fost fondată Universitatea Populară Moldovenească. La Chişinău activau Teatrul Naţional, Muzeul Naţional de Istorie a Naturii, Cinematografele Odeon, Orfeum, Colosseum, Expres, Clubul Polonez. În perioada intebelică au activat trei şcoli superioare muzicale: Conservatorul naţional, Conservatorul Municipal şi Conservatorul Unirea.

16 comentarii

DXN 14-10-2012 - 21:46

Ai scris un roman, ca sa te dai mare!
dobre si dragomireeeee nu te ajuta!
Batca, trebuie sa stii un lucru: garda Cetatii Alba Iulia trebuia sa fie in uniforma hasburgica, pentru simplul fapt ca aceasta -cetatea- fu cunstruita la inceputul secolului 18 (pardon, al XVIII-lea), deoarece la finele secolului 17 (pardon, al XVII-lea) Imperiul Hbsburgic obtinuse acest teritoriu … …
Batca iti dau un sfat: nu te repezi ca batcoiu’ la troaca!

DXN 14-10-2012 - 22:14

Pt neacsum:
Q.E.D.
😉

digital 14-10-2012 - 22:23

tu,stress?!
tu ești fix …lla!
nici măcar!

DXN 14-10-2012 - 22:26

OK!
Ramane cum am stabilit!
😉
tomi?

Marius Bâtcă 15-10-2012 - 14:23

@ DXN
Poate nu ai inteles! Nu ma intereseaza din ce esti obisnuit sa mananci. Oricum, ai imputit forumul cu ce iti place sa mananci!
Apropo, facandu-ma „gras”, nu ai cum sa ma jignesti, pentru ca este un adevar de care sunt constient. Partea buna pentru mine este ca eu pot sa mai fac ceva in problema asta. Din pacate, nimeni nu poate face ceva pentru tine 🙂 !

DXN 14-10-2012 - 22:31

Pentru neacsum:
Vezi ce-ti spuneam?
Ca sa apari aici, in aceasta … , … in acest areal, trebuie sa scrii numa’ ce gandesc alde dobre (us, dragomireeeee, batcoiu’ gras, degetu’ fara unghie).
Domnule, iti doresc succes!
Dumneata faci un exercitiu profesional, eu doar ma distrez inaiunte de o saptamana/zi/luna grea!
🙂

Paul din Ohio 15-10-2012 - 01:59

Nu gasesc ca ar fi o prostie daca la o suta de ani de la destramarea „Federatiei” ruse, la Iasi sau la Chisinau sau la Alba Iulia ar participa la un carnaval (sau hram) niste „soldati” imbracati in uniforme imperiale rusesti sau chiar sovietice. Ar fi chiar nostim!

Banatanul 15-10-2012 - 06:22

Dle Marius Batca. Iti folosesti prostia si ignoranta in loc de argument.
“ …Şi să nu uite de anul 1785, de Horea şi Cloşca, traşi pe roată, şi de Crişan. Şi nici de bisericile româneşti dărâmate cu tunurile austriece….”

Bai „castarvete” In Transilvania Bucovina si Banat au existat si functionat 214 manastiri ortodoxe de limba Romaneasca in vremea Sfintului Imperiu Roman de Natiune Germana sub conducerea Casei Imperiale de Habsburg. Ceea se spui tu aici este o minciuna, este un fals. Schimbi adevarul cu fictiunea ta paranoica de om bolnav.

Rascoala lui Horia Closca si Crisan a fost gindita si pregatita prin incitari in locuri publice si in bisericile ortodoxe Romanesti de catre calugari veniti din Mitropolia Tirgovistei din Valahia si gazduiti la Manastirea Simbata de sus si in alte citeva manastiri romanesti din Transilvania.

In februarie 1785 Horia Closca si Crisan sunt executati la moarte in urma unei judecati sumare de catre un consiliul din Dieta Locala unde acestia au comis crime si tilharii abominabile si pe care noi Romanii ne este rusine sa la pomenim. Acest consiliu de judecata al Dietei Locale a fost supus unei judecati drepte de catre Curtea Imperiala 6 luni mai tirziu, si au platit pentru decizia lor de a incalca legea care a abrogat pedeapsa cu moartea.
Cu 10 ani in urma mai exact in 1774 Casa Imperiala de Habsburg a abrogat pedeapsa cu moartea in intreg Imperiul.

In primavara lui 1785 toate dar absolut toate manastirile ortodoxe romanesti din Transilvania sunt arestate adica sub asediu. Armata principatului Transilvaniei insotita de armata Imperiala aresteaza manastirile si indreapta tunurile catre acestea somand pe calugari sa se predeie operatiei de perchezitie a manastirii.

Dintre toate manastirile nu sau predat cele care gasduiau pe veneticii Calugari incitatori la rascoala. Toate manastirile care sau predat, dupa 2-3 ore de perchezitie au fost lasate sa isi continue activitatea sub juramintul ca nu va gazduii pe nimenicare incita poporul impotriva Coroanei. Nici unui calugar nu i sa mutat nici un fir de par. Asta sta scris in rapoartele militare de atunci care exista si astazi la Viena.

Manastirea Simbata de sus desi a fost o ctitorie acceptata de Imparatul de la Viena a tradat gazduind venetici care incitau oamenii. Calugarii nu sau predat la somatie apoi sa tras cu tunul darimind unul din turnurile Bisericii. Toti calugarii sau speriat ca vor murii si au ridicat steagul alb apredinduse aici au fost prinsi citiva calugari care erau venetici din Tirgoviste au fost arestati apoi trimisi inapoi in Valahia cu interdictia de a mai pune piciorul in Transilvania. Iar Manastirea Simbata de sus a continuat sa mai functioneze pina in vremea Austro Ungariei mai exact in perioada 1867-1918 cind sa inchis datorita lipsei de calugari si nimeni nu a distruso decit timpul si faptul ca a fost nelocuita pina prin 1948.

Mitropolia de Alba Iulia ctitorita de Mihai Viteazul a fost cu acordul Casei Imperiale de Habsburg, Patriarhia Ortodoxa a Banatului a fost infiintata tot cu acordul Casei Imperiale de Habsburg.

Cea mai veche Manastire ortodoxa Romanesca este in Banat si dateaza din primul mileniu desi in istoricul ei figureaza anul 1179. Dar acest an nu este al ctitoririi ei ci este anul in care sa emis un document de inventor al manastirii pastrat pina astazi si in care se spune ca este foarte veche de citeva viacuri. Daca se ia in considerare averea inventariata in acel document se poate lesne intelege ca o asemenea avere nu se putea aduna decit de-a lungul a mai multe sute de ani. Aceasta manastire se numeste Hodos Bodrog din Banat azi Jud Arad.
Aceasta manastire a functionat in vremea Habsburgilor fara nici o problem chiar a fost si vizitata de Imparati dea lungul istoriei ei.

Ce afirmi Dta Dle Bitca este o teorie Comunistoida Nationalista, mincinoasa si falsa rusine sa-ti fie.
Romania pentru as-i pastra integritatea are nevoie de a se intelege cu centrele de putere din vecinatatea ei unul fiind chiar Viena. Ce faci Dta dai cu batul in balta si stropesti cu noroi si venin emitind fictiuni bolnave. Daca vrei sa abordezi un subiect in care poti critica este cel al perioadei de dominatie Austro Ungare 1867-1918 dar si aici sunt doar citeva aspect demne de critica unui nationalist si cu siguranta nu satisface pe deplin apetitul critic al nationalistilor.

nae girimea 15-10-2012 - 08:51

Mare haos e in capul tau !

US 15-10-2012 - 08:53

Basist sifilitic.

Ereticul 15-10-2012 - 11:36

@ Banateanul: citez – „Horia Closca si Crisan sunt executati la moarte in urma unei judecati sumare de catre un consiliul din Dieta Locala unde acestia au comis crime si tilharii abominabile si pe care noi Romanii ne este rusine sa la pomenim.”

Va rog sa reformulati, ca nu se intelege cine si unde ce a comis. Daca v-ati referit la Horea, Closca si Crisan, va rog sa ne dati si noua cateva detalii clare si precise despre faptele lor „abominabile”.

Cat despre „Rascoala (…) a fost gindita si pregatita (…) de catre calugari veniti din Mitropolia Tirgovistei din Valahia” ma indoiesc de faptul ca este chiar adevarat, pentru ca o mare parte dintre ideile rascoalei, punctele din program si odul de actiune (organizarea militara) au fost de influenta masonica, lucru complet strain fata de Biserica Ortodoxa.

Ciudat si faptul ca nu ne spuneti nimic despre intrevederile lui Horea cu imparatul Iosif al II-lea …

Marius Bâtcă 15-10-2012 - 14:18

@ Banateanul
„Ce afirmi Dta Dle Bitca este o teorie Comunistoida Nationalista, mincinoasa si falsa rusine sa-ti fie”.
Daca mie ar trebui sa imi fie rusine, tu ar trebui sa intri in pamant, tradatorule! 2 m in pamant.
Cat despre injuraturile pe care mi le-ai adresat si le-a moderat un coleg de-al meu, pot sa iti spun doar ca au parut mai logice si mai normale decat prostiile pe care le-ai insirat dupa.
Ce pretentii poti sa ai de la asemenea personaje!?

Huhu Ciu 15-10-2012 - 17:37

Banatanul comentariul tau imi spune ca unul din parintii tai e ungur, celalat e ”austriac” svab, deci prostia in tine e dubla, decit in cea a unui ungur, sau decit cea a unui svab!

Huhu Ciu 15-10-2012 - 18:27

Bre Bitca, frumos articol, si informativ scrisesi, felicitari!

moldovan gheorghe 16-10-2012 - 09:20

DOAMNE VREM SA FIM EUROPENI SI GANDIM CA IN SEC. XVII……CUM E POSIBIL UN OM CAT DE CAT NORMAL LA CAP SA VADA O AMENINTARE IN REGIA FACUTA CU OCAZIA HRAMULUI CHISINSAULUI ? DOMNULE EU SUNT DIN ARDEAL SI NOI AM SUFERIT DE PE URMA AUSTRIECILOR DAR SA PREZINTI ASTFEL PREZENTA GARZII DE LA ALBA IULIA……..E CEL PUTIN REA INTENTIE…..SAU PROSTIE !

Rodica Ioana 18-10-2012 - 08:12

Ca sa fie circul complet, trebuia sa-l invite si pe Mazare cu fetele de la Rio, care tot „traditie” romaneasca se cheama……

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult