Acasa InternationalExterne J-20: “Invizibilul” chinezesc care îngrijorează SUA

J-20: “Invizibilul” chinezesc care îngrijorează SUA

scris de Marius Bâtcă
4 afisari

Oricât ar încerca să nu o arate, Statele Unite ale Americii sunt destul de îngrijorate de noile reuşite în domeniul militar ale Chinei.

J-20 bombardierul stealth chinezesc

J-20: “Invizibilul” chinezesc care îngrijorează SUA (Foto: reddogreport.com)

Deşi a încercat să pară calm, prin declaraţiile făcute presei înaintea şi în timpul vizitei la Beijing, secretarul american al Apărării, Robert Gates, a lăsat să se înţeleagă că este destul de iritat de stadiul avansat al proiectului de bombardier stealth J-20. Mai ales că zborul inaugural a avut loc în preajma vizitei sale.

Întrebat de jurnalişti dacă zborul lui J-20 este legat de vizita sa în China, într-o încercare a autorităţilor de la Beijing de a face o demonstraţie de forţă, înaltul oficial american a precizat că a primit asigurări, din partea preşedintelui Hu Jintao, că nu este nici o legătură, fiind vorba despre un program de teste prestabilit. La insistenţele ziariştilor, Gates a continuat, precizând că îl crede sincer pe oficialul chinez.

În timpul călătoriei spre China, şeful Pentagonului le spusese jurnaliştilor ce îl însoţesc, că “în mod clar, China are capacitatea de pune în pericol anumite obiective” americane, precizând că SUA “trebuie să privească cu o mai mare atenţie şi să dezvolte programe de răspuns”. De asemenea, Gates, referindu-se exact la avionul J-20, a recunoscut că Beijingul este, „probabil, într-un stadiu mai avansat” decât avertizaseră serviciile de informaţii ale Washingtonlui. 

Ministrul chinez al Apărării: Dezvoltarea unor arme nu vizează nici o ţară 

Ministrul chinez al Apărării, Liang Guanglie, si Robert Gates

Ministrul chinez al Apărării, Liang Guanglie, si Robert Gates (Foto: cri.cn)

Ministrul chinez al apărării, Liang Guanglie, a declarat, luni, la Beijing, că dezvoltarea forţelor militare ale Chinei corespunde cererii de menţinere a suveranităţii şi securităţii de stat. El şi-a exprimat speranţa că alte ţări vor trata şi evalua corect dezvoltarea forţelor militare chineze, scrie presa chineză.

În cadrul unei conferiţe de presă organizată după convorbirile purtate cu omologul său american, Robert Gates, Liang a spus că odată cu creşterea puterii şi economiei chineze, forţele militare chineze au înregistat într-adevăr un proces de dezvoltare. „Noi am cercetat şi fabricat nişte arme necesare securităţii proprii. Comparativ cu ţările dezvoltate, dezvoltarea armelor chineze are un mare decalaj”, a spus Liang. Demnitarul chinez a arătat că problemele de securitate cu care se confruntă China sunt de neignorat. Dezvoltarea unor arme nu vizează nici o ţară şi nu ameninţă nici o ţară.

Zbor inaugural

Primul bombardier chinez invizibil pe radar a efectuat un zbor inaugural, confirmând astfel progresele rapide înregistrate în proiectarea sa, potrivit fotografiilor publicate marţi de presa oficială, relatează presa internaţională. Fotografii ale avionului J-20, care survolează provincia Sichuan din sud-vestul Chinei, au fost publicate inclusiv de agenţia Xinhua (China Nouă). Avionul a efectuat un zbor de aproximativ 15 minute, după care a aterizat fără probleme. Un purtător de cuvânt al diplomaţiei chineze, fără să confirme explicit programul de bombardier chinez invizibil pe radar, a apreciat marţi că este „normal” ca China să îşi modernizeze armata. „Dezvoltarea de către China a armelor şi materialului său militar se fondează numai pe necesitatea de a se apăra, de a-şi păstra securitatea naţională, suveranitatea şi integritatea teritorială. Acest lucru nu vizează nicio ţară sau ţintă în mod special”, a declarat Hong Lei, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe, citata de RRA.

Acest model este considerat un răspuns chinez la avionul de vânătoare invizibil pe radar F-22A Raptor al forţelor aeriene americane. Statele Unite sunt în prezent singura ţară din lume care au bombardiere invizibile pe radare funcţional.

 

17 comentarii

aiure 11-01-2011 - 18:30

si avioanele americane „sunt” invisibile, dat tot au fost detectate si chiar doborate de armata sarba.

atom 11-01-2011 - 18:30

imi amintesc cum schelalaiau baietii sa li-l dea inapoi.
nu pilotii ii durea cel mai tare, aia erau „disposable”, ei vroiau epava avionului doborat.
l-au vazut inapoi dupa ce-a fost tot relevat si luate probe din el :))
sa vedem ce-or sa le faca chinezilor, astia nu-s Iraku’ sa le dea castane ptr ca nu poarta sapca.
mai au si torpilele Shkval asa ca nu-i prea mai sperie cu portavioanele.
oricum e clar demonstratie; „primul zbor” (de fapt relevarea ptr public) in timpul vizitei

CRMEN 11-01-2011 - 18:31

Din ce am citit , cu ceva timp dupa acea doborare, sarbii au avut informatii despre ruta avionului ( primite de la niste francezi) si asa au reusit sa-l atinga. Daca ar fi fost atat de vulnerabil de ce n-au mai dat jos si altele?

harcan 11-01-2011 - 18:31

la 100 m altitudine, prin munti, toate-s „invizibile”
ia intreaba smecherii cu robinsoane din Romania cum isi plimba gagicile si n-au treaba cu radaru’ (vazut cu ochii mei).
revenind.
probabil nu le-au mai folosit dupa aia.
oricum ce puteau sa faca si sarbii cand ii macelareau mii o data?

kafka 11-01-2011 - 18:32

pt radarele chinezesti e invizibil dar pt cele americane/rusesti ma indoiesc

MAXTOR 11-01-2011 - 18:48

chinezii au greshit propaganda.in primu rand le trebuie nishte victime(cine sa fie ,aia care le cumpara chinezariile?)shi nishte indivizi mai deocheatzi dintr.o anumita etnie,in conducere,in banci,in productzia de filme.plus nishte negrii,shi d.aia chiar nu au in china.

MAXTOR 11-01-2011 - 18:48

sa ne gandim ca ne.a invadat china:de ce?pentru fortza redutabila shi infatigabila de munca sau pentru talentu secret de scarpinare a cowaielor?

klaudyuxxx 11-01-2011 - 19:15

un miliard si jumatate de chinezi si totusi sunt atat de mult in urma cu tehnologia…sunt buni la copiat si atat.

leon 11-01-2011 - 19:15

si Japonia a fost o tara inapoiata din punct de vedere tehnologic pana spre sfarsitul secolului al XIX-lea..apoi au suferit mult de pe urma celui de-al doilea Razboi Mondial…si acum uite unde sunt…in ritmul in care se dezvolta China acum nu ai de unde sa stii unde vor fi peste 100 sau chiar peste 50 de ani…

Mache 11-01-2011 - 23:40

In ritmul in care se dezvolta azi China va fi acolo unde a fost si URSS in 1990. Diferenta esentiala intre China si Japonia e ca Japonia (Taiwan si Coreea de Sud) s-a(u) dezvoltat prin tolerarea/stimularea economiei private in timp ce China apasa pana la refuz pe pedala marilor corporatii de stat, ineficeinte si inepte.

China se straduie sa stimuleze exportul de munca ieftina pentru producatorii straini si sa-si intareasca cat mai mult corporatiile de stat care pentru moment par foarte prospere daca te uiti doar la sumele imense risipite prosteste in afara Chinei. Ideea e ca la un moment vor ajunge la fundul sacului atat la capitolul risipa de bani cat si la nivelul de suportabilitate al propriilor oameni exploatati in mod salbatic pentru nu se stie ce.

La 30 de ani de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial (adica in 1975) Japonia era o tara prospera, cu un standard de viata comparabil cu al SUA sau al Europei de Vest si avansata tehnologic. Era vazuta ca un izvor de inovatie tehnica si un motor al stiintei. La 32 de ani de la inceputul reformelor (1979) China continua sa fie o tara cu 95% din populatie traind sub $10/zi (adica binisor sub Romania, ca sa nu vorbim de Occident), iar despre inventivitatea marilor firme de stat chinezesti n-are rost sa vorbim. Poate cineva sa numeasca vreo mare companie chinezeasca care sa insemne in lumea inovatiei ceva comparabil cu ceea ce insemnau in 1975 Sony, Canon, Toyota, Honda, Mitsubishi, Nikon, etc.?

@klaudyuxxx 11-01-2011 - 19:16

Pe japonezi intotdeauna i-am stimat si ii voi stima. Incomparabili cu chinezii. Izolati pe o insula un pic mai mare ca Romania, in numar de aprox 130 mil, e greu dupa parerea mea sa progresezi. E si mai greu dupa drama suferita in al2-lea razboi mondial, in care au fost singura natiune bombardata cu arme nucleare. In schimb, eu nu cunosc ceva admirabil facut de chinezi in domeniul tehnologic. Ori au fost ajutati de rusi, ori au furat din vestul care a venit sa produca in tara lor. Traiesc de pe urma noastra si-ar trebui sa-si tina capul aplecat, nu sa se faca de ras cu asemenea avioane pe care Americanii le considera invechite. Probabil au ajuns in sfarsit si la ei blueprinturile de prin 70.

sile 11-01-2011 - 19:17

Eu zic sa bagati asta la rubrica „Bancul zilei” de miine:

„L-am intrebat direct pe presedintele Hu si el mi-a spus ca testul nu are absolut nicio legatura cu vizita mea, fiind un zbor planificat dinainte”, a afirmat Gates. Intrebat daca crede acest lucru, oficialul american a spus: „Il cred pe presedintele Hu pe cuvant ca testul nu are nimic de-a face cu vizita mea”.

Jolly Roger 11-01-2011 - 19:18

din Asia veti observa ca Rusia si India au facut un joint venture pentru dezvoltarea unui avion de vinatoare din a 5-a generatie numit PAK FA sau Sukhoi T50, avind motoare cu ajutaje orientabile 3D, radar AESA, sistem de detectie pasiv (IRST) in infrarosu foarte performant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA
Intre China si India exista o foarte puternica rivalitate care a culminat cu un scurt razboi in 1962.
Ca urmare nu e de mirare ca China se simte obligata sa blufeze in problema avionului de vinatoare de a cincea generatie.

Mache 11-01-2011 - 23:42

Nu-i bai ca si si rusii si indienii blufeaza… Si ei sunt inca tare departe la fapte adevarate. Insa nu stau nici ei rau la capitolul guit.

Anonim 11-01-2011 - 19:18

Am pretentia ca un ziarist sa cunoasca macar la nivel mediocru subiectul pe care il trateaza. Firma se numeste Lockheed Martin si este un gigant in domeniul aerospatial. Mai e un destept mai sus care spune Aston Martin- firma din domeniul automotive.

obelix 11-01-2011 - 20:28

Nu inteleg cu cine te certi, ca n-a scris nimeni pe aici nici de Lockheed Martin, nici de Aston Martin.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult