În calitate de pasageri, este bine de știut că beneficiem de anumite drepturi în cazul unor situații neplăcute care țin, cel mai adesea, de întârzierea zborului.
Dacă avionul cu care călătorim are întârziere, putem solicita operatorilor de transport asistență. Astfel, este bine de știut că în cazul unei întârzieri peste ora de plecare, respectiv peste două ore în cazul zborurilor până în 1.500 km sau trei ore peste 1.500 km, avem dreptul la mese și băuturi răcoritoare gratuite, dar și la apeluri telefonice, telefon sau fax.
”O întârziere de cel puțin cinci ore, dă pasagerilor dreptul de a li se oferi rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate și pentru partea sau părțile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie inițial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil.
Curtea Europeană de Justiție, acordă în anumite cazuri posibilitatea de a solicita o compensație și pentru o întârziere de minim 3 ore în anumite cazuri, dacă au fost afectați minori, de exemplu. Compensația va fi proporțională cu distanța pe care o aveai de efectuat cu avionul, astfel:
• 250 euro pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puțin; • 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km; • 600 euro pentru toate celelalte zboruri”, potrivit rotalianul.com.
Dacă pasagerul își exprimă acordul în scris, compensația se poate oferi în bonuri de călătorie sau alte servicii. Nu este prevăzut un termen maxim până la care trebuie plătită compensația.
Anularea zborului este cea mai neplăcută situație, iar aici compania aeriană trebuie să ofere posibilitatea alegerii între rambursarea costului biletului în termen de șapte zile sau redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală.
Ca și în cazul întârzierilor, în cazul anulării zborului, avem dreptul la o compensație cuprinsă între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța până la destinație, astfel:
• 250 euro pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puțin; • 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 si 3500 km; • 600 euro pentru toate celelalte zboruri.
Există și condiții în care compensațiile nu se acordă, iar acestea țin de faptul că respectiva companie aeriană și-a informat din timp călătorii cu privire la anularea zborului, mai prciazează rotalianul.com.