Acasa MagazinLife Aţi sta liniştit într-un avion pilotat de stewardesă?

Aţi sta liniştit într-un avion pilotat de stewardesă?

scris de M.I.
3 afisari

Celebra secvenţă din filmul Airplane, în care avionul este pilotat de o stewardesă şi un pilot automat gonflabil e pe cale să devină realitate.

În caz de urgenţă pilotează stewardesa

Se poate avea atâta încredere în electronică, sute de pasageri să fie lăsaţi în grija unui singur pilot? Fără ezitare, Clayton Jones răspunde “da”. Patronul Rockwell Collins, numărul 1 în avionică şi sisteme de comunicaţii militare şi aeronautice arată că prezenţa unui singur pilot în cabină, asistat de aparatură modernă, este suficientă pentru zborul în perfectă siguranţă al avioanelor de linie, aşa cum deja se întâmplă acum cu unele avioane cargo. “Tehnic e perfect posibil, dar e greu de acceptat”, explică el pentru Les Echos.

Prezenţa unui al doilea pilot e inutilă, cu noile tehnologii de comunicaţii şi ghidaj al zborului prin satelit, spune Jones. Societatea sa lucrează acum la punerea la punct a unui sistem de trafic aerian de ultimă generaţie care uşurează munca pilotului principal. Mai mult, se află în stadiul de pregătire un proiect de avionică al viitorului, botezat „Cockpit 3”, bazat pe automatizarea completă a postului de pilotaj.

În caz de urgenţă pilotează stewardesa

Ideea nu e nouă. Ea a mai fost vehiculată în septembrie trecut de către patronul “Ryanair”, Michael O’Leary. „Un pilot e de-ajuns, zău! Computerul face aproape toată treaba.” Dacă are probleme, pilotul apasă un buton de alarmă, iar o stewardesă antrenată să piloteze îl înlocuieşte imediat”, explica senin O’Leary. Vorbele patronului au iscat un val de nemulţumire în compania, piloţii şi stewardesele propunând ca acesta să fie înlocuit de un angajat stagiar.

Teama unui val de concedieri în rândurile personalului de zbor, dar şi teama pasagerilor fac ca dezbaterea să fie foarte spinoasă. Patronul Rockwell Collins e convins totuşi că schimbarea e inevitabilă: “Aşa cum am trecut de la trei piloţi la doi, nu mă îndoiesc că vom trece la zborul cu unul singur. Dar nu ştiu când. Depinde de factorul ‘frică’, adică de capacitatea pasagerilor şi a companiilor de a accepta evoluţia”. Mai este şi legislaţia internaţională, care obligă companiile să aibă câte doi piloţi în cabină.

50% dintre piloţi au adormit la manşă

Un sondaj realizat de radioteleviziunea norvegiană NRK în rândurile piloţilor norvegieni pare să sprijine argumentele celor doi patroni. Dintre cei 389 de piloţi chestionaţi, 2% recunosc că au adormit “deseori” fără să-şi avertizeze copilotul, în vreme ce 48% spun că acest lucru li s-a întâmplat „o dată” sau „rar”.

“Pentru a mări eficienţa, am liberalizat regulamentul mărind timpul de lucru şi reducând timpul de odihnă. Avionul rămâne un mijloc de transport sigur, dar ritmul de muncă este un factor de risc”, avertizează vicepreşedintele Asociaţiei piloţilor norvegieni, comentând sondajul.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult