BUNE MANIERE Comportamentul și ținuta la serviciu | Ziua Veche
Acasa MagazinLife BUNE MANIERE Comportamentul și ținuta la serviciu

BUNE MANIERE Comportamentul și ținuta la serviciu

scris de D.P.
9 afisari

Petrecem mai mult timp la serviciu decât acasă, așadar modul în care ne comportăm la locul de muncă și în relațiile cu colegii este la fel de important ca și modul în care ne comportăm cu membrii familiei. Există câteva reguli de bază în ceea ce privește comportamentul și ținuta la locul de muncă pe care trebuie să le respectăm pentru a fi colegi agreabili și în același timp, apreciați și respectați.

bune maniere serviciuUna dintre cele mai importante reguli este punctualitatea. Evitați să întârziați când veniți la serviciu, mai bine ajungeți mai devreme decât mai târziu. Desigur, oricui i se poate întâmpla să întârzie într-o anumită zi, într-o anumită împrejurare, totul e ca întâmplarea să nu devină obicei.

Dacă este stabilit un interval orar pentru pauza de masă, respectați-l. Dacă nu, pregătiți-vă de acasă un mic pachet cu o gustare, pe care să o puteți mânca fără a deranja și fără a întrerupe lucrul prea mult timp.

În cazul în care apare o problemă neprevăzută — boală, evenimente neplăcute în familie — trebuie anunțați colegii și șefii în cazul în care întârziați sau aveți nevoie de o zi liberă. Veți avea grijă ca persoanei care vă suplinește absența în ziua în care lipsiți de la muncă să-i faceți același serviciu când va avea nevoie.

Încercați să păstrați ordinea și curățenia nu doar la biroul la care lucrați, ci și la birourile colegilor. Nu puneți mâna pe tastatura colegului dacă tocmai ați mâncat un baton de ciocolată sau un măr și sunteți murdar pe degete. Dacă aveți hârtii sau resturi de alimente ori ambalaje de aruncat folosiți propriul coș de gunoi, nu pe cel al colegului.

Evitați discuțiile în contradictoriu sau pe un ton ridicat, chiar dacă aveți o nemulțumire. Încercați să vă spuneți punctul de vedere folosind argumente juste și un ton civilizat. Este total lipsit de bune maniere să ridicați tonul, să jigniți, să întrerupeți un coleg în timp ce vorbește sau, și mai grav, să bârfiți.

O glumă spusă la momentul potrivit poate destinde atmosfera uneori încordată, dar nu depășiți limitele bunului simț. Nu sunt admise bancurile cu cuvinte obscene sau apelativele deplasate.

În relațiile de lucru evitați să aveți un aer superior când discutați, asumați-vă ceea ce faceți, chiar dacă ați greșit, fără a încerca să ”pasați” vina asupra altui coleg. Doar astfel veți fi un coleg respectat. Dacă vi se pare că ați fost nedreptățit, puteți discuta acest lucru cu colegii sau cu șefii, dar pe un ton calm. Nu vă lăsați pradă impulsurilor de moment, mai ales dacă aveți un temperament coleric și vă ”aprindeți” ușor. Gândiți înainte de a vorbi, altfel riscați să spuneți cuvinte pe care apoi le veți regreta și care nu vă vor pune într-o lumină favorabilă.

Dacă sunteți într-o funcție de execuție, respectați indicațiile date de șefi, dar dacă o decizie a acestora nu vi se pare corectă, o puteți semnala cu calm și cu argumente. Dacă sunteți șef și un subaltern nu a îndeplinit o sarcină corespunzător, îi veți atrage atenția tot pe un ton calm și tot cu argumente. Cearta între colegi, indiferent în ce funcție sunt încadrați, este o dovadă de lipsă de profesionalism. Profesioniștii rezolvă conflictele cu diplomație și în niciun caz nu le întrețin.

Când doriți să intrați într-un birou a cărui ușă este închisă, nu uitați să bateți la ușă. Nu dați buzna într-un birou fără a fi invitați.

Un aspect foarte important la serviciu este ținuta. Dacă lucrați într-o companie unde există o uniformă este mai simplu. Dacă există un dress code stabilit, încercați să-l respectați. Dacă aveți libertatea de a alege ținuta singuri, veți păstra decența atunci când scoateți din șifonier hainele preferate. Rochiile cu spatele gol — în cazul doamnelor — sau bermudele — în cazul domnilor — sunt foarte practice la plajă sau la picnic, dar nu la serviciu, oricât de cald ar fi afară. E valabil și ”reversul medaliei” — nu veți veni la serviciu în costum de schi oricât de geroase ar fi zilele de iarnă.

Nu uitați că felul în care vă îmbrăcați exprimă atitudinea pe care o aveți față de relația cu cei din jur. Dacă aveți o atitudine decentă, trebuie să optați pentru o ținută decentă. Este permis să optați pentru ținută casual în cazul în care munca pe care o desfășurați presupune și teren, nu doar muncă de birou.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult