Acasa MagazinLife Titanic: 100 de ani de la scufundare

Titanic: 100 de ani de la scufundare

scris de Laurentiu Banches
6 afisari

Sambata, 14 aprilie 2012, este celebrat centenarul scufundării celui mai mare pachebot din lume.

Titanic (foto: news.ie.msn.com)

Scufundarea vasului RMS Titanic s-a produs în data de 14 aprilie 1912 la ora 23:20 după ce pachebot-ul a lovit un iceberg din Oceanul Atlantic, la jumătatea drumului dintre Southampton şi New York. Povestea Titanic-ului ramane un eveniment conturat de mister si chiar daca reprezinta o tragedie, multi oameni sunt inca fascinati de legendele pe care le ascunde. În urma naufragiului doar puţin peste 30% din cele 2228 de persoane care au fost la bord au supravieţuit. În cazul echipajulul şi al pasagerilor din clasa a III-a care erau cei mai numeroşi, acest procentaj abia depăşind 20%.

Cu ocazia aniversării a 100 de ani de la scufundarea Titanicului, a cărui epavă a fost descoperită în 1985, James Cameron a lansat varianta 3D a filmului din 1997 cu aceiaşi denumire, iar televiziunea ITV1 a lansat o miniserie de 4 episoade cu numele Titanic, în care unul dintre rolurile principale este jucat de actorul român Dragoş Bucur. Cu aceaşi ocazie, vasul de croazieră Balmoral la bordul căruia se aflau 1309 de pasageri şi-a propus să ajungă pe 15 aprilie la locul unde s-a scufundat Titanicul şi să organizeze o slujbă în memoria victimelor, însă nava a fost nevoită să se întoarcă în Irlanda în urma unor probleme de sănătate ale unuia dintre pasageri. Totodată, la 100 de ani după ce Titanicul s-a scufundat, epava navei va beneficia de protecţia Conveţiei UNESCO privind protejarea partrimoniului cultural subacvatic.

Construcția Titanicului, finanţată de J.P. Morgan şi compania sa, International Mercantile Marine, a început pe 31 martie, 1909. Numai trei din cele patru coşuri înalte de 19 metri erau funcționale; al patrulea, folosit numai pentru ventilație, a fost adăugat pentru a face nava mai impresionantă. Nava putea transporta un număr maxim de 3.547 de persoane, pasageri plus echipaj.Titanic a surclasat toate rivalele în lux și opulență. Pasagerii de la clasa întâi aveau la dispoziție un bazin de înot, o sală de sport, un teren de squash, băi turceşti, baie electrică şi o cafenea cu verandă. Camerele de zi de la clasa întâi erau placate cu lemn scump, mobilă și alte decorațiuni. De asemenea, cafeneaua pariziană oferea mâncăruri pentru pasagerii de la clasa întâi, cu o veranda luminată natural și prevăzută cu gratii. Existau biblioteci şi frizerii atât la clasa întâi cât şi la clasa a doua. Camerele de la clasa a treia erau placate cu lambriuri din lemn de pin şi mobilă solidă din lemn de tec. Nava mai era prevazută cu trei lifturi electrice la clasa întâi și două la clasa a doua. De asemenea, mai era prevazută cu un subsistem electric cu generatoare propulsate cu abur și două radiouri Marconi, folosite pentru a transmite mesajele pasagerilor. Pasagerii de la clasa întâi plăteau scump pentru acest lux. Cel mai scump bilet pentru o singură călătorie trans-atlantică la clasa întâi costa 875 de lire sterline (64.204 la nivelul anului 2011) sau 4.375 de dolari (99.237 la nivelul anului 2011).

Povestea Titanicului continuă sa fascineze şi în ziua de azi, dovadă fiind numeroasele mituri create în jurul acestui vas doborât de un iceberg, evenimentele de comemorare sau faptul că în aprilie 2010, în Pigeon Forge, Tennessee s-a deschis un nou muzeu Titanic, în care se oficiază chiar şi căsnicii.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult