Păpuşa Barbie a fost lansată în anul 1959 și a trecut de atunci prin numeroase transformări.
Păpuşa Barbie împlinește 65 de ani de existenţă, de-a lungul cărora a avut 250 de profesii și numeroase înfățișări. Jucăria a fost lansată de compania americană de jucării Mattel, în anul 1959, după ce a fost creată de femeia de afaceri Ruth Handler.
Inițial, păpușa Barbie avea părul blond, costumul de baie alb-negru și ochii migdalaţi. Jucăria a fost inspirată de fiica creatoarei Ruth Handler, Barbara.
Ruth Handler a fost cofondatoare a producătorului de jucării Mattel împreună cu soțul ei, Elliot, și a fost primul președinte al companiei, în perioada 1945 – 1975.
Păpușa Barbie a trecut prin numeroase transformări
În cei 65 de ani de existență, păpușa Barbie a trecut prin numeroase transformări. În prezent, păpușile Barbie sunt produse într-o diversitate de culori ale tenului, texturi ale părului, forme ale corpului şi nu numai.
„Barbie era pe vremuri o reflexie singulară a frumuseţii şi mai degrabă unidimensională. Astăzi, există multe Barbie şi avem numeroase perspective ale brandului”, a declarat vicepreşedinta executivă şi directoarea globală Barbie & Dolls, Lisa McKnight, la Centrul de Design Mattel din Los Angeles, potrivit agenției Reuters, citată de Agerpres.
Barbie este fabricată în 35 de nuanţe de piele, 97 de stiluri de coafură şi nouă tipuri de corp, iar gama include de asemenea păpuşi cu vitiligo, scaune rulante, sindrom Down, care poartă mărimi mari, dar şi neutre din punctul de vedere al genului.
Păpuşa a devenit un reper pentru lumea modei după ce a inspirat trendul Barbiecore şi a ajutat mulţi stilişti şi creatori de modă, cum ar fi Karl Lagerfeld, să-şi înceapă cariera.
Succesul comercial al filmului „Barbie”, în regia Gretei Gerwig, cu Margot Robbie şi Ryan Gosling în distribuţie, cu opt nominalizări la Oscar în 2023, a adăugat o nouă dimensiune emoţională faimoase păpuşi.
Însă, de-a lungul timpului, Barbie a fost asociată cu proporţii corporale nerealiste, roluri de gen şi standarde de frumuseţe eurocentrice. Compania Mattel a răspuns acestor îngrijorări lansând diverse variante ale păpușii Barbie.
„Cel mai important pentru noi este să integrăm sfaturi provenite de la diferite comunităţi atunci când facem designul”, a spus Kim Culmone, vicepreşedinta departamentului Barbie Design din cadrul companiei Mattel din SUA.
Unele practici au fost păstrate în fabricarea acestor păpuși, cum ar fi pictarea manuală a acestora sau folosirea aceloraşi maşini de cusut din anul 1959. Fie că noile păpuşi sunt sculptate manual sau realizate cu ajutorul imprimantei 3D, brandul este deschis la schimbare.
Ediție aniversară a păpușii Barbie
Ediţia aniversară, creată special pentru marcarea a 65 de ani de existență a păpușii Barbie, a fost realizată de designerul principal al Barbie Signature, Carlyle Nuera, şi este o reinterpretare a costumului original de baie Barbie sub forma unei rochii alb cu negru, asortată cu ochelari de soare cu rame ochi de pisică.
În ediţia aniversară, alături de păpuşa clasică cu tenul alb şi părul blond, a fost creată şi o păpuşă de culoare, cu codiţe şi şuviţe, stil popular în rândul femeilor de culoare.
Kim Culmone, vicepreşedinta departamentului Barbie Design din cadrul Mattel, a spus că dacă această companie ar fi continuat să facă mereu aceleaşi lucruri, iar şi iar, Barbie nu ar fi avut succesul pe care îl are azi.