Acasa Magazin Somnul de la prânz: bun sau trebuie să-l evităm?

Somnul de la prânz: bun sau trebuie să-l evităm?

scris de Misu Andrei
123 Afisari

În Marea Britanie, în afara Uniunii Europene, companiile au îndurat o lună septembrie mult mai grea decât se temea, marcată de creșterea șomajului și a riscurilor de recesiune. Banca Angliei – care a avut acces la datele PMI – a întrerupt joi lunga serie de majorări ale ratei dobânzii, în condițiile în care economia britanică a încetinit și inflația a scăzut, însă guvernatorul Andrew Bailey a încercat să sublinieze că banca centrală nu crede că și-a făcut treaba.

Cei mai mulți oameni au o relație complicată cu somnul de-a lungul vieții lor. Când ești copil, încerci să le eviți cu orice preț, odată ajuns la vârsta adultă, ideea de a trage un pui de somn poate părea un paradis. Dar, în timp ce siestele pot fi dificil de integrat în viața ta ca adult, o mulțime de oameni reușesc totuși să le facă. Pew Research Center constată că o treime dintre adulți reușesc să doarmă puțin la prânz într-o zi obișnuită.

Bineînțeles, în ultima vreme s-a vorbit mult despre somn, inclusiv dacă acesta este chiar bun pentru tine. Dar medicii spun că există o mulțime de beneficii care pot fi obținute din a trage un pui de somn la amiază – mai ales dacă îl abordați corect.

Pentru majoritatea oamenilor există un mare beneficiu în a trage un pui de somn

La un nivel de bază, ațipitul vă poate ajuta să vă reîncărcați pentru restul zilei. „Somnul poate oferi un pic de răgaz în mijlocul zilei, ceea ce este util pentru a vă reîmprospăta fizic și cognitiv”, spune Dr. Kelly Waters, specialist în medicina somnului și neurolog la Spectrum Health, pentru Yahoo Life.

Dar multe dintre avantajele somnului sunt în concordanță cu beneficiile obținerii unui somn suficient în mod regulat, spune specialistul în somn Dr. W. Christopher Winter, autorul cărții „The Sleep Solution: Why Your Sleep Is Broken and How to Fix It”, spune pentru Yahoo Life. „Este grozav dacă poți dormi între șapte și opt ore pe noapte. Dar, dacă nu puteți, un pui de somn este o modalitate bună de a umple acest timp”, spune el.

Asta înseamnă că, dacă o faci cum trebuie, siestele te poate ajuta să te simți mai puțin somnoros, îți poate îmbunătăți capacitatea de învățare după aceea, te poate ajuta să îți amintești mai bine lucrurile și te poate ajuta să îți ții emoțiile sub control, spune Winter.

Somnul la prânz poate ajuta la susținerea sistemului imunitar

A trage un pui de somn atunci când ești bolnav este un semn că sistemul tău imunitar își face treaba, spune Waters. „Când ești bolnav, celulele tale imunitare eliberează mesageri chimici pentru a direcționa răspunsul organismului și vindecarea”, explică ea. „Acești mesageri te fac, de asemenea, să dormi”.

A trage un pui de somn poate permite, de asemenea, sistemului imunitar să facă ceea ce trebuie să facă pentru a te ajuta să te faci bine. „Deoarece funcția obișnuită a somnului este de a repara și întineri, este logic că atunci când ești bolnav, somnul te ajută să te repari și să te vindeci”, spune Waters. A trage un pui de somn (sau mai multe) atunci când sunteți bolnav este „deosebit de util în special dacă boala ta interferează cu capacitatea de a dormi noaptea”, spune Winter.

 Care sunt riscurile siestelor

Siestele au fost legate de mai multe probleme de sănătate la adulți, inclusiv hipertensiune arterială și accident vascular cerebral. Un studiu recent efectuat pe 358.451 de persoane și publicat în revista Hypertension a constatat că participanții care de obicei ațipeau în timpul zilei aveau cu 12% mai multe șanse de a dezvolta hipertensiune arterială și cu 24% mai multe șanse de a face un accident vascular cerebral, comparativ cu persoanele care nu dormeau. Și, dacă persoana avea sub 60 de ani, dormitul în majoritatea zilelor creștea riscul de a dezvolta hipertensiune arterială cu 20% în comparație cu cei care nu dormeau niciodată.

Siestele mai lungi, cum ar fi o oră sau mai mult, au fost, de asemenea, legate de un risc mai mare de diabet, boli de inimă și depresie.

Dar Winter spune că este greu de spus dacă somnul în sine este cel care duce la aceste afecțiuni sau dacă acesta este un indicator al unei probleme de sănătate subiacente. „Studiile au dificultăți în a controla aceste variabile”, spune el.

Cu toate acestea, Winter spune că există ceea ce el numește un „sweet spot” de somn. „Există o diferență între a fi un părinte de copii mici care trage un pui de somn pentru că a dormit doar patru ore și a trage un pui de somn de trei ore după ce a dormit opt ore în noaptea precedentă”, subliniază el. „Cercetările au arătat că, atunci când indivizii nu dorm suficient, acest lucru duce la îmbolnăvire, dar când dormi în exces față de ceea ce ai nevoie, același lucru poate fi valabil.”

Ce persoane ar trebui să evite să tragă un pui de somn

Experții spun că somnul în timpul zilei poate fi util pentru o mulțime de oameni, dar nu toată lumea ar trebui să facă asta. „Siestele pot să nu fie utile dacă nu vă simțiți revigorat [când vă treziți], dacă aveți dificultăți în a dormi noaptea sau dacă nu puteți păstra un pui de somn la un interval de timp mai scurt”, spune Waters.

Dacă aveți insomnie, este într-adevăr cel mai bine să evitați siestele dacă puteți, spune ea. „Creierul contabilizează o cotă zilnică de somn, iar somnul de la prânz diminuează această cotă”, spune ea. „Există factori care se acumulează în timpul orelor de veghe și care declanșează somnolența. Somnolența îi reduce pe aceștia, iar mesajul de somnolență nu este la fel de puternic – astfel încât nu există un impuls atât de mare pentru a ajunge la somn și a rămâne adormit”.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult