Analiză de început | Ziua Veche
Acasa Opinii Analiză de început

Analiză de început

scris de M.A.
4 afisari

În spaţiul public românesc, s-a împământenit un mod pervers de a descrie o realitate. „Cutărică se bucură de o încredere de 37 la sută”, se spune, de exemplu, despre Cutărică de la Stat, iar acest enunţ este unul de bine, deoarece alt Cutărică se bucură doar de o încredere de 29 la sută. Asta, pe când realitatea este că un Cutărică este privit cu neîncredere de o largă majoritate de 63 la sută din populaţie, pe când celălalt Cutărică este creditat cu 71 la sută neîncredere.

Hari Bucur MarcuObişnuiţi cu acest limbaj sucit, românii au acceptat „victoria” unora în alegeri, care au acumulat un sfert din preferinţele cetăţenilor cu drept de vot, fără să bage de seamă că o imensă parte din acest electorat nu îi preferă pe victorioşi. Este ca şi când ai vorbi de victoria politicului asupra electoratului. Este drept că roadele acestei „victorii” se văd în peste două treimi din locurile în Parlamentul României, ceea ce, din punct de vedere al prăzii, este într-adevăr remarcabil.

Nu o să stăm să ne lamentăm acum că, uite, ce sistem idiot de vot avem în România, deoarece am fi putut să avem altul, dar nu am vrut. Sunt unii dintre cei care ar fi putut spune sau chiar face ceva pentru schimbarea acestuia înainte de alegeri dar au tăcut şi au stat degeaba, iar acum au „lansat” o petiţie către parlamentarii nou aleşi, adică beneficiarii direcţi ai acestui sistem, cu cererea expresă să îl schimbe cu altul, mai puţin idiot, dar şi defavorabil aleşilor. Ce credeţi că or să facă aceştia din urmă? Vor schimba ei ceva din ceea ce le face acum atât de mult bine, sau vor lăsa ei lucrurile aşa cum sunt? Răspunsul este evident.

Nu are rost nici să ne minunăm cum a crescut Parlamentul României ca Făt Frumos Fiul Iepei, într-o zi cât alte parlamente într-o viaţă de două – trei sute de ani. Deoarece, la noi, cică, domneşte legea, înseamnă că unde-i lege nu-i tocmeală şi aşa trebuie să fie. Toţi cei avizaţi sau interesaţi direct de subiect ştiau dinainte că se va întâmpla acest lucru. Este drept că nu ştiau cu exactitate proprţiile creşterii, aşa cum nu ştie nici bunica exact cu cât va creşte cozonacul pus la dospit. De exemplu, domnul Băsescu Traian, preşedintele suspendat şi revenit al României, aprecia, pe 7 decembrie, că vor rezulta „circa 520 de parlamentari” de la 470, pe când ei sunt astăzi nu mai puţini de 588.

Realitatea este că avem de a face cu un caz de corupţie instituţionalizată de manual.

Scrie Fondul Monetar Internaţional (FMI), într-una dintre publicaţiile sale, că, atunci când vorbim de corupţia instituţionalizată vorbim de un instrument sistemic la dispoziţia conducătorului pentru a extrage rente (beneficii neîntrerupte) din averea populaţiei, asigurându-şi, în acelaşi timp, suportul acestei populaţii? Scrie! Adică, viitorii membri ai Parlamentului nu s-au impus acolo prin forţă, ci cu sprijinul populaţiei, care i-a votat şi care le va plăti şi rentele, sau beneficiile de parlamentar. Nu mai contează că mulţi au primit mai puţine voturi decât cei rămaşi pe dinafară. Legea este de partea lor, conform descrierii de manual a FMI.

Scrie Banca Mondială, într-o carte a sa, că putem defini corupţia ca fiind folosirea abuzivă a puterii publice pentru câştiguri personale sau pentru obţinerea de beneficii pentru grupul din care oficialul face parte? Și că nivelul de corupţie depinde de suma dintre câtă putere de monopol şi câtă putere discreţionară are instituţia coruptă, minus cât control şi responsabilizare exercită publicul asupra guvernanţilor? Scrie! Adică, putem vedea cum se combină monopolul de a face legi favorabile legiuitorilor cu libertatea de a face doar ce vrea un şef de partid victorios în alegeri. Și, în condiţiile în care nu există, practic, niciun fel de control democratic şi niciun instrument de responsabilizare a parlamentarilor odată aleşi, vedem neputincioşi cum aplicarea formulei corupţiei în Parlamentul României tinde spre cele mai mari cote.

Oricum, chiar şi fără aceste referiri la literatura de specialitate, toată lumea ştie că acest Parlament este perceput ca cea mai coruptă instituţie de la noi, iar politicienii din el ca cei mai corupţi şi de neîncredere cetăţeni. Alegerea unuia nou nu a făcut decât să confirme, încă odată, acest lucru.

Personal, nu mă deranjează atât de mult că sunt peste o sută de inşi ce nu ar fi trebuit să fie parlamentari, nici că, printre ei, se află nişte domni şi doamne ce, mai demult sau mai de curând, au atras oprobiul public pentru faptele lor anti-democratice şi chiar imorale, şi care au fost sancţionaţi degeaba de electorat cu extrem de puţine voturi, ci mă deranjează că văd cum este pervetit însuşi principiul pe baza căruia aceştia au re-ajuns în Parlament.

În idioţenia lor, autorii legii electorale s-au „gândit” să evite monopartidismul şi au legiferat să se suplimenteze locurile în Parlament pentru cei ce nu au primit voturi suficiente, dar fac parte din alte partide decât cel câştigător. Adică, dacă, la alegeri, toate cele cinci locuri existente într-o circumscripţie au fost ocupate de un singur partid sau coaliţie, atunci se mai adaugă alte două locuri, pentru perdanţii de la celelalte partide. Numai că, mulţi dintre aceşti „câştigători” prin bonificaţie s-au gândit ei mai bine şi, fără să mai aştepte depunerea jurământului şi formarea unui nou Parlament, se pare că şi-au manifestat deja convigerea că ei vor să se înscrie în partidul majoritar, cel care a ocupat deja toate locurile, fiind nevoie de suplimentarea acestora pentru a se evita monopartidismul!

Iar acesta este doar începutul.

Soluţia la acest început pe bază de corupţie instituţionalizată este dată de însăşi formula promovată de Banca Mondială:

Corupţie = Monopol de putere + Putere discreţionară – Control şi responsabilizare

Cum bine se vede, noi, publicul, putem acţiona asupra primilor doi factori ai membrului drept al ecuaţiei doar în măsura în care am avea instrumente legale de diminuare a monopolului şi puterii deţinute de guvernanţi, în cazul de faţă de Aleşii neamului.

Trebuie să observăm că monopolul de putere legiuitoare al Parlamentului este numai aparent. Constituţional şi legal, publicul are acelaşi drept ca şi parlamentarii de a iniţia reforme, de a propune legi şi de a revizui Constituţia. Cu cât va alege publicul român să îşi exercite mai tare acest drept, cu atât monopolul de putere legislativă al parlamentarilor rezultaţi din aceste alegeri va fi mai slab. Dar şi invers este valabil. Cu cât noi, cetăţenii, ne vom lăsa pe tânjeală, cu atât va fi acest monopol mai puternic.

Mai puţin legiferat este dreptul publicului de a se opune exercitării discreţionare a puterii guvernanţilor. Într-o ţară normală, acest drept se exercită prin justiţie. Dar există forme consacrate de diminuare a puterii discreţionare, chiar şi atunci când puterea judecătorească este coruptă ea însăşi, cum ar fi protestele de toate felurile sau nesupunerea civică la deciziile arbitrare.

Însă, adevărata intervenţie a cetăţenilor în diminuarea sau chiar curmarea corupţiei instituţionalizate constă în maximizarea factorului de control şi responsabilizare democratică. Dacă ar fi fost vorba despre corupţia în domeniul executiv, atunci Parlamentul ar fi trebuit să maximizeze acest factor, în favoarea poporului. Însă, cum el este domeniul vizat şi perceput ca fiind corupt, nu le mai rămâne cetăţenilor să intervină direct asupra parlamentarilor. Aceştia nu trebuie lăsaţi nici măcar o oră fără supraveghere populară. Trebuie să li se spună, din fiecare colegiu uninominal şi de fiecare dată, ce şi cum să voteze, să li se ceară să iniţieze controlul şi supravegherea parlamentare asupra celorlalte instituţii ale Ţării şi, evident, să fie sancţionaţi public dar şi juridic pentru orice abatere de la aceste direcţii stabilite de cetăţeni.

Acesta ar fi un alt început.

12 comentarii

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 12-12-2012 - 19:18

,,Corupţie = Monopol de putere + Putere discreţionară – Control şi responsabilizare”??>DEMOCRATIA DAMBOVITZEANA= CLEPTOCRATZIE !

BULA 14-12-2012 - 05:08

Tu vorbesti de hotomaneli ? Ai furat si penseta de la morga, furi dintii de aur de la morti.

Si nu te mai gandi la POSDRU, ca n-o sa smecheresti prea multi bani de acolo.

DXN 12-12-2012 - 22:08

Hariton,
O tara in ROSU1
Nu asta ai dorit?

digital 12-12-2012 - 22:37

D-le Hariton,tot ceea ce ați scris după:”Scrie Fondul Monetar Internaţional (FMI),….”și”Scrie Banca Mondială, într-o carte a sa,…..”,este….apă de ploaie!!!!!
Habar nu am ce și cui explicați,CE?!

Faptul că suntem furați,LEGAL,OFICIAL,OBAMAL,MERKELAL,UE-LAL,,GLOBAL sau cum o -ți mai dori să-i ziceți?!
apologia furăciunii și a reprezentării,nu se regăsește în parlamentarii aleși și nici în coloratura lor,ci mult mai adânc,D-le,Hariton!
nu pot eu să vă dau sfaturi,dar poate găsiți un punct ZERO,din care să porniți ”Analiză de început”!

DXN 12-12-2012 - 22:41

Voila Hariton!
Asta te pupa in kyp cu stropi!
RASPUNDE-I.

DXN 12-12-2012 - 22:42

Iti spunea „Nea Hary”
De ce nu dialoghezi cu el?

BULA 13-12-2012 - 04:11

Nea Hari, astia de la USL nu o sa va reintregeasca pensia, cum ati sperat. Dati-va la ei, cat puteti de tare. Lucrati in echipa cu tov. col. Neacsu si loviti-i pe USL-isti fara mila.
Sanatate si sa auzim de bine !

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 13-12-2012 - 06:20

ALLIEN.a tu BULA hay de te …culca debbi.lu dreaq! Si maine la amfiteatru —maturi, stergi prafu, te informezi de caloriferistul Marga si de febletzea ta marturisita…abramburica !

BULA 13-12-2012 - 10:35

Te bucuri degeaba, ca n-ai sa pui botul la furaciuni prin POSDRU, impreuna cu nevasta-ta, mai mult de un an, ca o sa fie alegeri anticipate.

geek-a-contra 13-12-2012 - 18:56

la inceput…. 🙂

zice ca (vorba unui cintecel de-a lui phoenix…) un tip este capturat de indieni si legat la stilpul de tortura. cind indienii incep sa danseze in jurul lui agitindu-si tomahawkurile omuletzul isi zice in gind „ei, am belit-o..”. la care o voce interioara ii zice: mai ai o sansa… omul intreaba:care?… vocea: chema-l pe sef… ok, omul il cheama pe sef.. seful vine… si omul isis intreaba vocea: acum ce fac? vocea: ii tragi un sut in o’o… omul ii trage un sut, seful incepe sa urle si vocea ii spune: ei, abia acum ai belit-o….

iarna abia a inceput, viscolul ca viscolul, economia iuropeana trage indarat, pe cale de consecinta si economia Ro la fel, guvernu abia urmeaza a fi facut, in schimb, daca se dovedesta a fi adevarat

http://jurnalul.ro/stiri/observator/exclusiv-lovitura-de-teatru-curtea-constitutionala-noul-parlament-este-ales-neconstitutional-631495.html

acum chiar ati…..:

sa va traiasca marineru’ si la mai mare 🙂

digital 13-12-2012 - 19:13

poa să sughă phoolha și predescu.și cecereul,și băsescu și udrea,și toți băsiștii…!
hahaha!
cum i se mai scoală unuia sau altuia,lindikul,hai sămai punem de-un cecereul phezdhhhei măsii!

Pribeagul 17-12-2012 - 18:04

Alaturi de referendumul din vara, alegerile din iarna anului 2012 vor intra in legendele poporului roman referitoare la incercarile mitice la care acesta a fost supus de catre Fortele raului pe drumul anevoios al instaurarii democratiei in scumpa noastra tara.

Intr-o perioda de prelungita criza dezastruoasa si austeritate severa, Fortele raului, pis-pis, au reusit sa creasca cu cca 110 buc numarul parlamentarilor, promovind in aceasta demnitate multe rebuturi ale vechiului si nedemnului regim. Sub ochii beliti de uimire ai mapamondului, Vechiul regim, in timp ce palavragea ca face eforturi eroice sa reduca numarul parlamentarilor la 300 buc, a reusit sa creasca numarul acestora la 588 buc. Bineinteles ca in aceasta reusita si-a dat un aport substantial si CCR, care a dovedit inca o data ca este un reusit club al handicapatilor, respingind legea promovata de Fortele noului, care prevedea un nunar de cca 370 parlamentari noi-nouti.

Bineinteles ca acesta reusita a fost promovata ca o mare reusita a democratiei, pentru ca vezi Doamne, daca ar fi fost adopatata noua lege am fi ajuns la monopartidism si pe aceasta cale la regimul totalitar. A’ dreapta este ca adoptarea unei legi normale pentru conditiile pe care le traim ar fi facut ca rebutul denumit pompos PDL si aiuritul PPDD sa nu ajunga in Parlament. Ma indoiesc ca cineva, care conteaza, le-ar fi simtit lipsa. In acesta situatie, desigur, n-am fi ajuns la dictatura, ci s-ar fi facut putina curatenie: USL s-ar fi desfintat, PSD si PNL si-ar fi luat locul normal in Parlament, unul la guvernare, celalalt in opozitie. Dar… n-a fost sa fie.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult