Acasa Opinii Piloţii militari români vor zbura cu F-16

Piloţii militari români vor zbura cu F-16

scris de Ion Petrescu
10 afisari

 Eram pe un aeroport militar irakian când am văzut, nu doar înţeles, diferenţa specifică dintre Forţele Aeriene Americane şi cele similare române. Aeronava de transport, cu care aterizasem, nu mai putea decola. Cel puţin până la remedierea unei minore defecţiuni tehnice. Ce nu era altceva decât uzarea unei garnituri.

Ion Petrescu Piloţii militari români erau calmi, siguri pe ei, dar, pentru că îi cunoşteam din misiuni comune anterioare, o anumită încordare interioară, a lor, îmi confirma, indirect, lipsa unei soluţii pragmatice.

 Atunci au venit tehnicienii militari americani. Au confirmat evaluarea echipajului românesc a aeronavei de transport made in USA. Şi în timp ce aviatorii noştri suportau, cu demnitate, lipsa piesei de schimb, camarazii americani au scos rapid, din plasticul destinat produselor noi-nouţe, exact ceea ce trebuia pus în arealul marcat de uzură. Astfel, zborul de revenire în ţară, cu cele trimise de militarii români dislocaţi în Irak, celor dragi de acasă, a fost, din acel moment, posibil în orice secundă.

 Iată că acum, pe 26 noiembrie a.c., ministrul apărarii naţionale a afirmat că România va reuşi să achiziţioneze, printr-un efort financiar, cu banii existenţi, treptat, avioane americane de tip F-16, folosite şi de alte state NATO din zonă.

 Demnitarul menţionat doar confirma ceea ce îmi declara, cu patru zile înainte, un general cu studii peste Ocean, într-un interviu pe care mi l-a acordat în exclusivitate. El semnala lucid, fără resentimente, că Forţele Aeriene Române/F.A.R. vor rămâne, pe termen scurt, fără avioane de luptă. Asta deoarece resursa avioanelor MIG-21 Lancer, aflate în utilizare, se va epuiza în 2013. O situaţie în care, în absenţa unor măsuri adecvate, ar fi automat creat un risc major la adresa securităţii naţionale. România fiind pusă pe picior de egalitate, cu statele baltice, unde, prin rotaţie, câte şase luni, escadrile din celelalte ţări membre NATO – cum a fost şi cazul celei trimise de F.A.R. – asigură siguranţa spaţiului aerian. Ar fi fost culmea impotenţei politice, la nivel naţional, să ajungem într-o asemenea fundătură dezonorantă!

Neîndoielnic este faptul că fiecare tânăr pilot şi-ar dori să fie la manşa unui avion de vânătoare ultramodern. Dar generalul intervievat îmi spunea:

„Toţi românii visează, măcar o dată, în viaţă, ca să urce pe cea mai înaltă culme din ţară, precum Vârful Moldoveanu, din Munţii Făgăraş! Dar numai puţini au posibilitatea fizică şi – este bine de reţinut – facilitatea financiară ca să ajungă acolo, la 2.544 de metri altitudine. Aşa se pune problema şi cu aviaţia militară română. Trebuie să avem în continuare Forţe Aeriene? Indiscutabil. Ne permitem cele mai moderne şi costisitoare avioane de luptă. Probabil că nu. Merită perfectat un acord de preluare a unor aeronave F-16? Cu siguranţă că da. 

Primii câştigaţi? Ar fi chiar piloţii militari români, ce vor urma şi cursuri de instruire peste Ocean, o experienţă unică, la care râvnesc mulţi profesionişti, din aceeaşi categorie de forţe armate, de pe alte meridiane. Apoi Forţele Aeriene Române, care se vor alinia celor terestre şi navale, prin capacitatea de a participa oricând la operaţiuni aliate de genul celei derulate în Libia. Doar la ultima întâlnire dintre președintele SUA şi cel al României, de la Casa Albă, chiar s-a abordat acest aspect, invocat acolo de vicepreședintele Joe Biden. Acesta îi spunea şefului statului american că dacă România ar fi avut avioane de luptă, precum F16, ar fi putut participa la Operațiunea Unified Protector/Protectorul Unificat, din Libia.

Acelaşi înstelat, cu studii solide la Universitatea Naţională de Apărare, din Washington D.C., considera că austeritatea este o realitate ce trebuie asumată. Dar care nu trebuie să afecteze, de o manieră descurajantă, capacitatea de reacţie a Armatei României, datorită căreia avem o voce ascultată la NATO.

F16 poate veni în România pe un aranjament bilateral, cu eșalonarea multianuală a resurselor financiare necesare returnării sumelor folosite pentru achiziționarea avioanelor americane, sau pe baza unui acord zonal, despre care a oferit detalii ambasadorul american la București, Mark Gitenstein.

Conform comunicatului CSAT, din 23 martie 2010, România semnala intenţia de a achiziționa 24 de avioane F16 Block 25 aflate în uz și oferite gratuit de guvernul american. Valoarea contractului de modernizare s-ar ridica la 1,3 miliarde $, cuprinzând upgradarea la Block 30 și echiparea completă cu armament și muniție. De asemenea s-ar asigura asistența tehnică, pentru o perioadă de cel puțin trei ani.

Rostul înzestrării României în anii 2012-2013? Acela de a contribui, împreună cu Polonia, la consolidarea flancului estic al NATO, în condițiile fortificării militare a Rusiei. Polonia fiind deja prima țară – dintre cele ce au alcătuit ex-Pactul de la Varșovia -, care a contractat și utilizează avioanele F16 (48 de avioane F16 V/D Block 52). Dintre vecinii noștri, Turcia și Grecia mai au în dotare astfel de tipuri de avioane. Polonia, a cumpărat avioane F16 noi, complet echipate, la preţul de 3,5 miliarde de dolari.

Interlocutorul meu – cu ani buni de experienţă la structura profilată pe achiziţionarea şi valorificarea de tehnică de luptă modernă-, mi-a specificat că pentru contractul cu Polonia, SUA au oferit Varșoviei un credit cu dobândă redusă, având termen de graţie 5 ani. Plus cel mai mare contract offset, întâlnit până în acel moment, în tranzacţiile internaţionale de armament, în valoare de 6,3 miliarde $. Acum, Polonia vrea să mai comande 48 de avioane și a deschis teritoriul național pentru instalarea unei baze a aviației americane, începând cu anul 2013.

Pentru neiniţiaţi, este util de semnalat că o asemenea ipoteză – mă refer aici strict la staţionarea unor escadrile de avioane de luptă americane – a fost avută în vedere la Pentagon şi în ceea ce priveşte România, vizat fiind, deloc întâmplător, un aeroport din Transilvania. Efectele disuasive obţinute fiind de la sine înţeles.

Iată că vine şi ORA FORŢELOR AERIENE ROMÂNE. Una anticipată de intervievatul meu, ce era apelat, amical, la Universitatea Naţională de Apărare, din Washington D.C.: Cervix/ Grumaz. Alias generalul Alexandru Grumaz.

38 comentarii

BULA 27-11-2011 - 01:23

Tov. colonel, va cam miroase gura, de la puparati prin articolul asta. De faptul ca Romania a ramas fara industrie, care sa produca pentru nevoile armatei, nu comentati.

Iuri Gagarin 27-11-2011 - 04:08

Romania nu a fost niciodata capabila sa produca aviaone de lupta supersonice. A incercat-o cu disperare intre 1968 si 1988 (IAR-95) si totul s-a incheiat cu un esec. Nici in conditiile comunismului Romania nu-si putea permite un astfel de efort tehico-financiar. Si nu e vorba numai de Romania. Chiar si tari care au produs odinioara supersonice cum ar fi Franta sau Marea Britanie au decis sa nu le mai faca pentru ca nu pot suporta costurile…

Asa ca se pare ca tu ai o problema cu duhoarea gurii

BULA 27-11-2011 - 11:25

Nu este vorba numai de supersonice. Nici baterii de lanterna nu mai producem.
Iar tov. colonel ii pupa la greu pe americani, daca rusii s-au retras in barlogul lor.

Iuri Gagarin 27-11-2011 - 12:27

Nici americanii, gemranii si japonezii nu mai produc baterii de lanterna, daca chiar esti curios si cu toate astea au cele mai avansate industrii din lume…

Muscalii s-au retras in barlogul lor si chiar ca nu mai sunt capabili de nimic…

Cercul 27-11-2011 - 12:11

Ai spus o goanga de zile mari. Orice tara poate produce orice, daca are oameni instruiti. Primul aspect deriva (capacitate tehnica) deriva din pregatirea scolara, iar al doilea capacitate economica, la fel.
Pana la urma sa faci ceva cu ceea ce detii e tot o problema de perspicacitate, nu de imprumut bancar.

Iuri Gagarin 27-11-2011 - 12:28

Orice tara poate produce orice DACA RENTEAZA si DACA-SI permite.

Cercul 27-11-2011 - 12:12

Romanilor li s-a repetat de atatea ori ca-s tampiti si incapabili, incat au ajuns sa creada si ei asta.

Iuri Gagarin 27-11-2011 - 12:31

Poate ca tu esti in situatia aia, da’ nu generaliza.

Nu e vorba de tampiti si incapabili ci e vorba de faptul ca nici macar in conditiile unei economii nerentabile si de comanda Romania n-a reusit sa gaseasca resursele necesare realizarii uni avion de lupta supersonic.

Cum crezi ca s-ar putea impune astfel de sacrificii azi cand oamenii sunt liberi sa se opuna si chiar se vor opune in mod violent?!

Cercul 27-11-2011 - 14:09

Mai degraba e viceversa, adica tampitul e ala ce-mi vorbeste si e meletar, ca sa stie scolile militare scot boi pe banda si mostre de prostie ca-n armata nu vezi niciunde.

Cercul 27-11-2011 - 14:12

Cand o faci cu cap e ieftin(chiar gratis), iar ce-i gratis e si rentabil.

Unghiul Sam 27-11-2011 - 14:33

Eu as propune sa se faca in Romania o chestie mai pamanteasca, mai de toata ziua, cum ar fi o bicicleta sau ceva. Sa vedem, se poate face, sau nu? Ca daca nu, cum de altfel se si intampla, vorbele despre avioane supersonice romanesti sunt la fel de interesante ca cele despre calatoriile interstelare, cu nave trase din tun, „made in Romania”

Cercul 27-11-2011 - 20:02

@Ughiul SAM, noi am facut primele avioane(prin Vuia si Vlaicu), dupa aia le-ati luat si voi. Acum ne invatati? Sa stea fluxul de creiere in SUA, sa vedeti cum ajungeti in epoca de piatra.

ValVerde 28-11-2011 - 04:32

Cercule, de Wright brothers ai auzit?
Ai probleme de aritmetica? Care e mai mic, 1903 sau 1906?

BULA 28-11-2011 - 04:56

Important e ca am fost printre primii in lume care au zburat cu avionul. Nu suntem atehnici, cum insinuati voi. Avem o clasa politica de rahat, dar de oameni valorosi n-am dus lipsa.

ValVerde 28-11-2011 - 05:44

Bula, nimeni nu zice ca sintem mai prosti decit altii. Dar nici mai destepti.
Cind ai complexe de superioritate nejustificate si te intilnesti cu ironia si indiferenta altora crezi ca toti sint impotriva ta. Asa se nasc teoriile conspirationiste.

Urbos, esti un ignorant.
Ia sa vedem daca poti da vina pe evrei in chestia asta cu fratii Wright.

Oh!! vorbesti engleza !
Folosesti „oo” in loc de „u”
De ce nu folosesti „y” in loc de „u”??

Cercul 28-11-2011 - 10:00

Fratii Wright sunt niste impostori.

geek-a-contra 28-11-2011 - 11:08

si de ce ar fi fratii wright niste impostori?

Cercul 28-11-2011 - 11:35

Pentru ca e o inventie ca au facut ei primul avion. Era interesul ca si in cazul alte cazuri ca nu romanii sa fie creditati cu realizarea respectiva. La fel e si cu cibernetica, cu insulina. Strainii lucreaza, ii vor pe romani sub calcaiul lor, si fara carte.

geek-a-contra 28-11-2011 - 11:50

nimeni nu spune ca ar fi facut ei primul avion. notiunea de „avion” in sine nu exista in epoca. despre fratii wright se afirma ca ar fi executat primul zbor controlat – in sensul ca avionul lor avea mai toate mijloacele si elementele de control a zborului care se afla in dotarea avioanelor moderne. in fapt povestea este de departe mai lunga. in ce-l priveste pe vuia: in cazul lui se poate afirma doar ca, probabil, este primul care a reusit sa decoleze autopropulsat si a reusit, mai mult un salt decit un zbor sa se deplaseze prin aer cca 12m,. asta in opozitie cu fratii wright care au decolat prin catapultare dar s-au deplasat prin aer sute de metri, deci zbor aproape adevarat. oricum ar fi insa, pune minuta pe carte si documenteaza-te inainte de a da verdicte.

Cercul 27-11-2011 - 12:20

Unul educat iti face si din rahat bici, iar unul ignorant importa si tehnologia de batere a cuielor.

Pribeagul 27-11-2011 - 19:59

A fosr odata Aurel Vlaicu, Traian Vuia, Henri Coandă…

Eroi au fost, eroi sunt inca…

Pui de lei

Eroi au fost, eroi sunt încă
Şi-or fi în neamul românesc!
Căci rupţi sunt ca din tare stâncă
Românii orişiunde cresc.

E viţa noastră făurită
De doi bărbaţi cu braţe tari
Şi cu voinţa oţelită,
Cu minţi deştepte, inimi mari.

Şi unu-i Decebal cel harnic
Iar celălalt Traian cel drept
Ei pentru vatra lor amarnic
Au dat cu-atâţia duşmani piept.

Şi din aşa părinţi de seamă
În veci s-or naşte luptători,
Ce pentru patria lor mamă
Vor sta ca vrednici următori.

Au fost eroi şi-or să mai fie,
Ce-or frânge duşmanii cei răi,
Din coasta Daciei şi-a Romei
În veci s-or naşte pui de lei.

( Ionel G. Brătianu / I. Neniţescu )

Chiar daca pentru moment zborul ne-a fost frint:

„Vom fi ce-am fost si mai mult decat atat”

Tache 27-11-2011 - 07:25

Oficialii Ministerului Apararii s-au grabit sa dezminta ca ar exista o influenta catastrofala asupra inzestrarii armatei canadiene, datorita pieselor industriale importate din China :
http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Politics/2011/11/10/18953041.html

Made in China Armata americana afla cu stupoare numarul pieselor electronice care intra in componenta pieselor de lupta :
http://www.theblaze.com/stories/made-in-china-u-s-military-finding-fake-chinese-electronics-in-gear-at-alarming-rate/

Piesele electronice care intra in componenta armatei americane :
http://www.google.ca/search?q=chinese+spare+parts+and+US+Army&rls=com.microsoft:fr:%7Breferrer:source?%7D&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&redir_esc=&ei=08XRToriF6Ta0QGoldUx

Recent a avut loc si o ancheta a unei comisii a congresului, care a scris si un raport.

Marius Z. 27-11-2011 - 09:43

Stimate domnule Petrescu,
Prin offset-ul contractului de achizitie al multirolului, asemenator cu al Poloniei, am putea avea acces la transfer de tehologie pentru a revigora industria noastra aeronautica. Iata un exemplu:
http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/11/17/multirolul-construit-in-romania/

Este nevoie probabil de un pachet minim pentru a intra in “carti” pentru joint-venture-uri si transferuri de tehnologie, asa cum au facut Japonia, Taiwan, Coreea. Apoi, chiar daca nu reusim o productie a unei versiuni evoluate din F16, poate facem fie ceva mai sarac in optiuni dar mult mai usor de intretinut si operat, macar obtinand un motor si un radar mai de Doamne-ajuta.
Cu acestea ne putem re-motoriza si IAR99 sau lucra la noul prototip de avion de antrenament.
Eu as sugera un IAR99 sau nou avion de antrenament customizat, cu elemente de la F16, care sa faca mai usoara trecerea spre F16/F35. Acest avion de antrenament ar putea face parte din oferta de trecere pe F16, sau din pachete de upgrade. Este posibil ca SUA sa fie interesati sa colaboreze la un astfel de program, deoarece rar isi produc propriile avioane de antrenament, preferand sa cumpere din strainatate.
Ar fi si asta o idee…
Si daca avem si noi F16, putem apoi colabora cu Israel pentru upgrade si customizari si compatibilizari cu diverse sisteme de arme.

1.)Este vorba de conceptia cabinei si dispunerea aparaturii in interior, ca sa obisnuiasca cat mai repede pilotii cu mediul de pe F16 – la asta ma refer. Asta face si T-50 Golden Eagle: ” The T-50 program was originally intended to develop an indigenous trainer aircraft capable of supersonic flight, to train and prepare pilots for the KF-16 and F-15K „. E adevarat, a iesit putin cam scump – noi am putea oferi o versiune la 2/3 din acest pret (10-15 mil euro/bucata) pentru zbor cel mult transonic. T-50 a fost folosit si pentru castigarea de experienta de catre coreeni pentru a face apoi un bimotor interceptor/multirol. Exista si o varianta monoloc a T50, in versiune de avion de atac usor.

2.)Diferenta majora intre „motorul de trainer” si cel de „fighter” este absenta postcombustiei, si ma rog, nu este nevoie sa folosesti motoare sofisticate, ca sa nu-ti creasca pretul/bucata la un avion de antrenament. Dar nu este o regula!
Daca cititi de pe wiki la T-50 Golden Eagle, spune ca are un motor ” General Electric F404-102 turbofan engine license-produced by Samsung Techwin,[39] upgraded with a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) system jointly developed by General Electric and Korea Aerospace Industries ” – chiar motorul facut pt. F18!
Dar se poate face si un downgrade de la motorul mai performant!

3.) Se pare ca exista si o piata interesanta pentru avioane de antrenament nu doar subsonice,ci mai nou trans-sonice si chiar supersonice… Chiar daca trainerul trans-sonic iese putin mai scump, iti cresti posibilitatea de a vinde.

4.)Mai explicit: Northrop T-38 Talon va iesi din serviciul US Airforce spre 2020 si atunci SUA vor avea nevoie de un nou avion de antrenament. Chiar si T-50 Golden Eagle este printre candidatii la inlocuirea T-38. Despre acest lucru vorbeam, pentru intrarea pe piata americana! Tot de pe pagina T50 ” T-50 is also being marketed as a candidate for the T-X program of the United States as the United States Air Force’s next-generation advanced trainer „.

5.) Iata si un exemplu de parteneriat cu Lockheed: „KAI and Lockheed Martin are currently pursuing a joint marketing program for the T-50 variant internationally”. Ceva similar am putea face pentru tarile din regiune care au F16.

6.) AIDC F-CK-1 Ching-kuo este un proiect interesant – cam asa as vedea si eu posibilitatea dedezvoltare a unui multirol in Romania, daca am fi avut bani, tehnologie si atuuri la masa politico-diplomatica! Insa chiar punctul slab al proiectului este motorul si asta ar trebui sa evitam, daca vom ajunge vreodata in situatia respectiva – este recunoscut ca proiectul a avut dificultati din cauza submotorizarii!
42kn/motor fata de variantele recente de motoare ce urca la 140/170kn cu postcombustie, este o mare diferenta si cred ca penalizeaza in continuare performanta avionului! Din cauza imposibilitatii de a importa (cu baza politica) motoare, au trebuit sa porneasca de la un motor civil si, in joint-venture, sa faca dezvoltare. Probabil acum asteapta posibilitatea sa-si inlocuiasca motoarele pentru a exploata avionul la adevarata valoare: de la 84kn la 280kn pentru cele 2 motoare… ar insemna ceva!

In final, concluzia este ca, daca oportunitatea va exista vreodata pentru Romania, este interesanta strategia Coreei de Sud, care ar putea fi tradusa la noi in:

1. Dezvoltarea unui avion de antrenament trans-sonic care pe baza a 2 versiuni de motoare, poate adresa un segment low-cost de trainer subsonic sau cu un motor „de interceptor” poate adresa un segment similar cu KAI T50, dar la 2/3 din pret. Acesta, prin customizarea de la punctul 1, ar putea fi vandut in pachet cu un avion de lupta al tarii cu care vom avea parteneriatul aeronautic militar.

2. Existenta unei variante monoloc supersonice a trainer-ului, ca si avion de atac usor low-cost.

3. Din experienta acumulata cu trainerul – dezvoltarea unui interceptor supersonic romanesc sau mai probabil in parteneriat.

Sau poate doar vom cumpara avioane de la alte tari…

Unghiul Sam 27-11-2011 - 10:03

Domnu autor relateaza despre spusele de partid ale lui Oprea ca si cand ar citi din Politica nationala de aparare, care nici nu exista, pentru ca sa poata face Basescu ce vrea cu apararea asta, cum este sa ii shmeneasca pe americani ca, poate, le-o cumpara harburile.
Prost e ala care pune botu!
Domn autor, nu-i vorba de matale.

Andrei 27-11-2011 - 12:52

Excelenta solutia gasita de a achizitiona F16 aflate in uz.

Astfel se pot economisi bani pt a cumpara F35 noi

Ciu Huhu 27-11-2011 - 16:21

Decit sa cumpere vechiturile astea F 16 ruginite, sicriile astea zburatoare, mai bine cumpara Romania Saab-uri noi produse-n Europa!

Europeanuul 27-11-2011 - 18:36

Domnule Petrescu, Polonezii se afla cu un pas inainte in fata Romaniei (in ceea ce priveste reformele, privatizarile, PIB /capita, samd). Dat fiin faptul ca ei nu au fost loviti de criza poate ca si-au permis sa faca astfel de achizitii – scumpe. Cu toate ca puteau achizitiona aseturi asemanatoare (la fel d bune) si de aici din UE, in acest fel ar fi participat si ei un pic la stimularea cresterii economice aici in piata comuna (de care profitam toti). Romania ar fi putut porni cu Rafale sau Gripen (fie si folosite) iar in 10 ani, daca economia pietei comune evolueaza bine si-ar fi putut permite chiar si Typhoon-uri. Dar deh, daca producatorii americani au platit comisioane babane… evolutia pietei comune a picat pe locul doi.

http://www.youtube.com/watch?v=Y8TcJ-Th4PU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Cvnx1G-qxjo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mLIvLSmv4A0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=weYvdpY2VbU

Salut 27-11-2011 - 19:00

Cel mai bine ar fi ca Romania sa se abtina sa faca astfel de cumparaturi, cel putin pana depaseste criza.
Altfel, se trezeste ca Grecia, dupa ce a cumparat tot felul de junk-uri de la unul sau de la altul.

Europeanuul 27-11-2011 - 21:45

Asa este, lumea (aici in Europa) lupta pentru stimularea cresterii economice, depasirea crizei, lupta pentru supravietuire. In momentul de fata fostii nomenclaturisti romani sint singurii care isi bat capul cu asigurarea flancului de est al Nato (comisioanele?).

Baietii de la Lockheed Martin sint foarte bullish, investesc masiv in marketing, PR & lobby (ei asteapta premiile;) chestia e ca Romania chiar ca ar avea nevoie de acesti bani in alta parte – ca de aer.

P.S.
Totusi CSATul Romaniei putea fi asa de loial (fata de ceilalti membri ai pietei comune) sa decida in favoarea Rafale sau Saab, fie si uzate (sau nu?)

http://www.bucharestherald.ro/politics/34-politics/25809-gitenstein-bsescu-a-discutat-in-sua-despre-achiziionarea-f16-ar-putea-fi-avioane-noi

Salut 27-11-2011 - 22:10

„Totusi CSATul Romaniei putea fi asa de loial (fata de ceilalti membri ai pietei comune) ”

==================

CSAT-ul Romaniei trebuie sa fie loial Romaniei. Punct final. Pupatorii de papuci NU trebuie sa ajunga in CSAT.

Europeanuul 27-11-2011 - 22:48

Lasa ca nu e chiar asa, Romania este o tara membra a UE, precum si o tara membra a aliantei Nato. CSATul nu va cumpara avioane militare de la rusi, chiar daca sukhoiurile lor or fi mai ieftine.

Pribeagul 27-11-2011 - 20:23

„Rostul înzestrării României în anii 2012-2013? Acela de a contribui, împreună cu Polonia, la consolidarea flancului estic al NATO, în condițiile fortificării militare a Rusiei.”

Unchiul Sam are simtul umorului. 🙂

Sa fim seriosi!

Pentru o treaba serioasa, credibil ar fi ca SUA sa instruiasca pilotii romani si sa asigure gratis numarul necesar de avione modernizate.

Cind salariul mediu al romanului va fii 80% din salariul occidentalului, sa zicem, ne putem gindi si la ceva achizitii mai nastrusnice.

Vrea Unchiul Sam sa faca afaceri cu romanii? Chiar ca are tupeu dupa experientul cu Bechtel Corporation (Bechtel Group), the largest engineering company in the United States.

Paul din Ohio 27-11-2011 - 21:19

Draga Pribeagule, Romania trebuie sa se apere si sa participe la efortul de aparare al NATO. Romania nu este o parte a SUA pentru a obtine gratis avioanele. Si romanii nu sunt toti cersetori cum le sugerezi dumneata sa fie.

Salut 27-11-2011 - 21:42

Si cine ataca Romania, mai castravete? Mai general, cine ataca NATO, de trebuie ca Romania sa cumpere musai acum avioane? Se schimba axa de rotatie a Pamantului daca Romania mai asteapta niste ani si utilizeaza mai cu folos banii pentru traversarea crizei?

Are dreptate Pribeagul. Daca SUA tin atat de mult la parteneriatul cu Romania, nu preseaza acum pentru F16, sa infunde mai mult economia romaneasca.

E CRIZA ECONOMICA, mai Bula, NU-I RAZBOI !

urbos 27-11-2011 - 21:52

Romania are angajamente fata da NATO dar nu fata de SUA. Asa ca, daca e nevoie de avioane, sa ia din Europa, ofertele fiind mult mai bune decat cacaturile americanesti care cica trebuie apoi „imbunatatite” de niste firme ji danesti.(astea-s afacerile taraturii securiste Basescu sustinut de scarbele ji danesti via SUA).

BULA 28-11-2011 - 05:06

@Paulete din Ohio

Mai baiatule, Romania este doar o piesa din arsenalul SUA. A fost bagata in NATO la ordinul americanilor, ca sa poata ei sa-si instaleze rampe de rachete cu care sa dea in rusi. Interesul de a da in rusi este 100% al americanilor, deci ei sa suporte cheltuielile. Noi suntem doar carne de tun, sacrificatii in caz de razboi.

remi 28-11-2011 - 12:17

Daca ne ofera o perioada de gratie (ca la polonezi) de 5 ani si o dobinda redusa(ca la polonezi) mai ca merita…Pina una alta sa pa zeasca grecii,polonezii,ungurii flancul estic al NATO.Noi i-l aparam cu MIG-urile noastre,deocamdata.
Cam multa vorba despre cumpararea avioanelor de lupta si putine fapte….Sa o faca odata si gata ,ca de 3- 4 ani de cind se discuta…Vorba multa , saracia omului…Raportul calitate/pret trebuie sa fie ok ,restul sunt vorbe ,vorbe,vorbe.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult