Acasa Opinii Teoria conspiratiei

Teoria conspiratiei

scris de Ziua Veche
3 afisari

 

In analiza pe care a facut-o atentatelor de la Moscova din Postul Mare, STRATFOR a sugerat ca in spatele atentatelor s-ar putea afla Vladimir Putin deoarece lui i-ar fi folosit atentatele (https://www.ziuaveche.ro/politica-externa/2098-stratfor-putin-s-ar-putea-afla-in-spatele-atentatelor-de-la-moscova). Ar trebui deci sa ne intrebam, aidoma expertilor, cui i-a folosit dezastrul poporului roman din ultimii 20 de ani ca sa aflam cine e in spatele istoriei noastre? Ca si cercetare istorica, e o intrebare legitima atat timp cat o intrebare realista provoaca raspunsuri realiste, care nu fac din praduitorii Romaniei mai mult decat mizerabilii care sunt. Altfel, un raspuns anistoric la o intrebare istorica risca sa ne faca sa uitam ca noi, crestinii, trebuie sa asumam si sa prefacem istoria, iar nu sa tot disparem in culise in cautarea unui regizor. Hristos a Inviat in ciuda regizorilor. Si noi cu El.

 

 

 

„Pana la Dumnezeu, te mananca sfintii”, spune o vorba romaneasca otravita. Teoria conspiratiei se tese pe baza concentrarii maniacale asupra modurilor in care te mananca „sfintii” in drum spre Dumnzeu. „Teoria conspiratiei” e, din acest punct de vedere, un fel de teologie a intervalului. O reciclare a timpului care nu duce nicaieri, a timpului baltit. Dilematic. In loc sa te bucure dragostea Facatorul Cerului si al Pamantului, te mohoraste dusmania inamicului. In virtutea dragostei lui Dunezeu suntem liberi. Conform urii planificate a nefartatului, suntem sclavi. Marionete. Dar cu moartea pre moarte calcand, robii lui Dumnezeu ii dovedesc pe sclavii vicleanului. Minus cu minus da plus: viata. Vesnica. Ortodoxul e liber tocmai pentru ca nu practica o teologie a intervalului, ci a prezentei. Pentru ortodox nu exista interval, ci prezenta reala. Intrupare. Intruparea desfide conspiratia. Si mai ales teoria conspiratiei. Care nu e decat umbra unei umbre.

Dar in Romania, cei mai acerbi critici ai „teoriei conspiratiei” sunt tocmai umbrele. Fantomele care si-au facut, din tata in fiu, o meserie din infierarea poporului roman drept „mistic”, „pasunist”, „ortodoxist”. Dar fantomele ar trebui sa taca. Fiindca teoria conspiratiei, dupa cum ne arata istorici de talia lui Gordon S. Wood, nu e nimic altceva decat o incercare de a gasi o explicatie perfect rationala a lumii. Teoria conspiratiei nu decat o teologie seculara a istoriei in care „elita”, fostii „sfinti”, ii tine locul lui Dumnezeu. Teoria conspiratiei apare mai ales acolo unde, intr-o lume secularizata, elita minte. Teoria conspiratiei nu e deci un semn al „fundamentalismului” poporului, de vreme ce are de a face cu o interpretare rationalista a istoriei, ci un indiciu al faptului ca „elita” minte. In absenta unei explicatii rationale satisfacatoare a coruptiei curente, poporul purcede la zamislirea de teologii apocrife ale intervalului.

Teoria conspiratiei e teologia postcrestina, postmoderna a istoriei. E istoria ca text, ca opera deschisa, in care cititorul paranoic gaseste intelesuri la fel de legitime ca si ale autorului paranoic, care se crede Dumnezeu. In ultima instanta, teoria conspiratiei e teoria egalitatii omului cu Dumnezeu. Teoria conspiratiei apare acolo unde exista oameni care cred ca ei insisi sau altii au puteri absolute. Dar daca teoria conspiratiei e un fruct al Iluminismului, atunci oare de ce iluminatii contenporani tuna si fulgera impotriva „teoriei conspiratiei”? Si oare de ce crestini-ortodocsi contemporani imbratiseaza teoria conspiratiei?

In esenta, teoria conspiratiei face jocul adversarului deoarece postuleaza o lume fara Dumnezeu. Un interval al conspiratiei. Si totusi Iisus Hristos a inviat in ciuda conspiratiei. Libertatea ne e intarita de Inviere. Si Invierea e rod al libertatii. Pe care o datoram dragostei lui Dumnezeu. Si rugaciunilor sfintior. Si orice om care se roaga e un om liber. Hristos a Inviat!

 

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult