Acasa Revista Presei Revista presei internaţionale, 10 februarie 2021

Revista presei internaţionale, 10 februarie 2021

scris de Z.V.
35 afisari

Deși deloc neglijată, criza mondială provocată de pandemia noului coronavirus nu a pus totuși stăpânire pe prima pagină a ziarelor străine. O serie de evenimente semnalate în diverse țări par să fie importante și ar putea influența viitorul unor oameni sau chiar viitorul unor țări.

top news on a newspaper page

În Statele Unite, de exemplu, viitorul fostul președinte Donald Trump este viu discutat. Cotidianul american The New York Times urmărește îndeaproape toate evenimentele pe această temă, și iată ce scrie: “Democrații sunt hotărâți să îl tragă la răspundere pe fostul președinte Donald Trump pentru tulburările de la Capitoliu.  Marți a început cel de-al doilea proces vizând condamnarea lui Donald Trump – un moment istoric pentru instituția prezidențială, care ar putea avea repercusiuni politice îndelungate“. Un alt cotidian american important, The Washington Post, afirmă însă că “procesul începe cu niște dispute pe tema constituționalității acestei proceduri“. La rândul său, ziarul The Wall Street Journal chiar explică “de ce vor democrații judecarea lui Trump”. În opinia acestui ziar, “totul pare un demers partizan inutil, care nu va face decât să încrânceneze și mai mult taberele politice americane“.

Să revenim însă în Europa, mai exact, în Germania, unde o serie de evenimente legate de cancelarul Angela Merkel au atras și ele atenția presei. Ziarele locale par unanime cel puțin în privința unui aspect. “În privința crizei coronavirusului, Merkel susține în continuare izolarea”, titrează cotidianul german Süddeutsche Zeitung.  “Merkel va prelungi izolarea“, notează și publicația Berliner Morgenpost.  Iar cotidianul Die Zeit afirmă că “Merkel dorește să prelungească izolarea până în luna martie“. În schimb, ziarul Die Welt este ironic și estimează că “planul de relaxare al dnei Merkel este un plan fără relaxare“. Și, ca și când asta nu ar fi destul, în britanicul Daily Express, premierul Boris Johnson o avertizează pe Angele Merkel că, “în privința distribuirii vaccinurilor la nivel mondial, se conturează un drum lung și anevoios”.

După cum era de așteptat, situația disidentului rus Alexei Navalnîi a făcut ca relațiile Rusiei cu Occidentul să devină tot mai încordate. În acest sens, presa internațională este cât se poate de clară. “Ieri, șeful diplomației Uniunii Europene, Josep Borrell, a avertizat Moscova că ar urma să se confrunte cu noi sancțiuni dn cauză că l-a trimis la închisoare pe Alexei Navalnîi, afirmând că guvernul președintelui Vladimir Puin este nemilos, este autoritar și îi este teamă de democrație“, informează publicația americană US News and World Report. Dar vorbele par să fie urmate dja și de fapte. Din francezul Le Monde aflăm că “trei diplomați ruși vor trebui să părăsească Germania, Polonia și Suedia după ce, pe data de 5 februarie, Rusia a expulzat trei diplomați din aceste țări“. Același ziar estimează că “este evident faptul că, în privința lui Navalnîi, Rusia a preferat în locul dialogului confruntarea”. Dar cum a reacționat Rusia? Iată ce relatează Moscow Times, un ziar rus independent: “Ieri, Rusia i-a acuzat pe aliații lui Navalnîi de trădare, având în vedere că ei au cerut Uniunii Europene să sancționeze o serie de persoane din anturajul președintelui Vladimir Putin, printre care se numără oligarhi și bancheri“. Citată de același ziar, purtătoarea de cuvânt a Ministerului rus de Externe ar fi explicaat termenul de ‘trădare’, subliniind că persoanele în cauză ar fi discutat cu niște oameni care “văd în Rusia un adversar, un dușman sau un agresor”. Cât despre declarațiile lui Borrell amintite anterior, în ziarul moscovit Izvestia, aceeași purtătoare de cuvânt “s-a declarat surprinsă, afirmând că ele contrastează de cele pe care același Borrell le-a făcut cu ocazia vizitei sale la Moscova din urmă cu câteva zile”.

În sfîrșit, mai aproape de noi, în Ungaria, libertatea presei pare din nou să fie grav amenințată. “Pe calea undelor nu mai există nicio voce a opoziției”, titrează portalul ungar Daily News Hungary, care explică și de ce: “Postului independent Klubradio nu i s-a mai aprobat reînnoirea licenței de emisie în urma unui verdict pronunțat ieri“. Într-o declarație făcută canalului american de telviziune Bloomberg, patronul postului Klubradio, Andras Arato, a subliniat: “Verdictul dezvăluie situația statului de drept în Ungaria, demonstrând că un post de radio poate fi redus la tăcere pe baza unor false motive“.(Alexandru Danga, Agenția de presă RADOR)

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult