Are 200 de cai putere si 1.240 de kilograme. Mica, galbena si furioasa. Indica schimbarea “optima” a vitezelor la 7250 de rot/min. Trecerea dintr-o treapta in alta se face fara vreun hop. Scartie la curbe, dar nu paraseste directia. Arata ca pregatita de curse si suna de intoarce lumea capul pe strada. O masina care-ti injecteaza adrenalina in fiecare secunda, la un pret de achizitie 19.121 de euro cu TVA.Eu am testat-o pe drumul suprem, unic cum il caracteriza Clarkson, pe Transfagarasan.
Inginerii de la Reanult au vrut sa se joace si sa scoata marca din monotonia pe care o imprima obsesia pentru siguranta. Pentru ca atunci cand vorbesti de un Clio RS, numai la siguranta nu-ti sta capul. Vrei sa pornesti cat mai repede motorul, sa-l turezi si sa dai bice celor 200 de cai putere. Vrei sa simti un cuplu de 215Nm rezultat dintr-un motor pe benzina, asirat. Sa iei curbe de sa-ti mute organele interne din loc, sa scartie gumele de iarna pe asflat umed, sa franezi pana ce simti multi “g” in centura de siguranta. Te dai jos din masina si auzi cum paraie discurile de frana ce probabil cu putin timp in urma ajunsesera la rosu.
{gallery}gallery/08/cliors{/gallery}
Gata de curse
Clio RS nu numai ca arata ca o masina de curse, chiar este una. Construit pe un sasiu Cup, Clio dispune de amortizoare cu tarare ranforsata si rigiditate mai mare cu 27% pe fata si 30% pe puntea spate. Cu toate acestea, suspensia nu este atat de tare pe cat te astepti, facand masina acceptabila pe orice soi de drum. Garda la sol este coborata cu sapte milimetri fata de modelul de serie. In spate, eleronul a fost inlocuit cu un difuzor aerodinamic imprumutat de la formula 1. Acesta are rolul de a lipi masina de asflat la viteze mari, iar Clio RS este capabil sa depaseasca 225 de km/h. Prizele de aer de pe aripile fata contribuie si ele la aerodinamicitatea masinii. Micutul Clio este de neclintit chiar si la depasirea pe autostrada a unor Tiruri sau in plina rafala de vant la viteze considerabile.
La limita
Placerea se simte mai bine la viteze nu foarte mari, dar la viraje stranse. Adica pe Transfagarasan. Am reusit sa parcurg cei 60 de km care despart Cabana Balea cascada de barajul Vidraru in mai putin de o oara. Intre munti, sunetul de curse scos de motor, scrasnitul rotilor pe asflat, directia precisa si fortele centripete, iti transforma secundele in minute de adrenalina. Masina este dotata cu ESP, sistem anti-patinaj (ASR) si de control al sub-virarii (CSV). Din pacate, Clio RS distribuie toti cei 200 de cai putere doar pe puntea fata. Constructorul francez a vrut sa scoata din micuta masina, chiar un exemplar de curse, asa ca a gandit eliminarea totala a sistemului de control al stabilitatii (ESP) printr-o simpla apasare de buton. Comportamentul masinii atinge atunci limitele de inginerie, motiv pentru care trebuie abordate doar in conditii de siguranta si de indemanare din partea soferului. Clio RS accelereaza pana la 100 de km/h in doar 6,9 secunde. Eu am reusit sa scot 7,4 secunde, sprintul fiind impresionant. Farnarea de la 100 de km/h, in conditii de asflat ud, s-a facut in 37 de metri, datorita discurilor ventilate de pe rotile din fata si din spate si a etrirelor Brembo. Consmul nu este nici el exagerat. Clio poate manca in oras chiar si opt litri de benzina la 100 de km daca soferul se comporta ca si cum ar condeuce un model obisnuit. Daca insa nu se poate abtine, ceea ce este de presupus, si vrea sa auda un pic macar zgomotul motorului dezlantuit sau sa-si lase cu mult in urma colegii de trafic atunci are toate sansele sa atinga un consum de peste 15 litri/100 de km. Manetele dedicate stergatoarelor de parbriz si semnalizatorului sunt scurte pentru a nu impiedica manevrele rapide ale soferului. Optional se pot monta faruri adaptative cu xenon si spalare automata. Ca orice masina de curse care se respecta, Clio RS este impanzit de airbaguri frontale, laterale si pentru cap.