În ultimii patru ani, Craig Pollock a pus în secret bazele unei noi echipe de Formula 1, diferită de toate celelalte echipe de pe paddock. Acum este pregătit să împărtășească planurile sale cu lumea.
Pollock știe cum să construiască o echipă de Formula 1 de la zero, după ce a fost fondator și director executiv al British American Racing (BAR), care acum este deținută de Mercedes.
Cel mai recent proiect al său, Formula Equal, ar fi prima echipă din acest sport care ar fi formată din 50% bărbați și 50% femei, spune el, iar această împărțire egală s-ar aplica în întreaga organizație – de la cabina de pilotaj, la ingineri și până la sala de consiliu.
„Ambiția noastră este să oferim și să construim oportunități și căi de acces pentru ca femeile să ajungă la cel mai înalt nivel în cadrul sporturilor cu motor”, a declarat Pollock pentru Don Riddell de la CNN Sport într-un interviu exclusiv.
„Conceptul și ideea a fost să încercăm să construim o echipă de Formula 1, 50% bărbați, 50% femei, ceea ce este extrem de greu de realizat dacă ai o echipă de Formula 1 existentă; este mult mai ușor cu o foaie de hârtie curată.”
În cazul în care cererea lui Pollock pentru echipă va fi acceptată, Formula Equal ar putea debuta în 2026. Ar fi o evoluție notabilă într-un sport și într-o industrie adesea scoase în evidență pentru lipsa diversității de gen.
Un sondaj realizat în 2016 de FIA, organismul de conducere global al sporturilor cu motor, a constatat că, în motorsportul european, femeile reprezentau 6,5% dintre piloți, 16% dintre angajații instituționali și 19% dintre voluntari.
Comisia „Femei în motorsport” a FIA, lansată în 2009, încearcă să schimbe aceste cifre, promovând participarea femeilor pe circuit și în afara acestuia prin evenimente, inițiative și programe educaționale.
Printre ambasadorii săi se numără Susie Wolff, care, în 2014, a devenit prima femeie din ultimii 22 de ani care a participat la un weekend de Mare Premiu, și Tatiana Calderon, care a fost pilot de încercare pentru echipa Sauber F1, în prezent Alfa Romeo.
Între timp, programul „Girls on Track” al FIA oferă un model de competiție pentru dezvoltarea și promovarea tinerelor femei la nivel de bază în sporturile cu motor.
Pentru Pollock, Formula Equal nu se referă doar la aducerea femeilor pilot în mașinile de F1, ci și la o reprezentare egală în cadrul echipei.
Pe lângă faptul că a fost CEO al BAR, Pollock a fost și managerul fostului campion de F1 Jacques Villeneuve, așa că este foarte conștient de sumele uriașe de bani necesare pentru a pune pe picioare o echipă.
El citează comentariile făcute anul trecut de Toto Wolff, șeful Mercedes, care a estimat că o nouă echipă ar costa aproximativ 1 miliard de dolari pentru a se alătura F1.
„Știm că va trebui să trecem prin sistemele noastre de academie”, spune el. „Știm că va trebui să construim pentru că nu sunt suficiente femei în acest moment care să fie antrenate la nivelul Formulei 1 și, în același timp, trebuie să își câștige un loc acolo”.
În prezent, pe grila de start a Formulei 1 se află 10 echipe, fiecare dintre ele având câte doi piloți la startul fiecărei curse pe parcursul sezonului.
La începutul acestui an, FIA a deschis un proces de aplicare pentru a găsi „una sau mai multe” noi echipe de F1 care să se alăture campionatului în 2025, 2026 sau 2027.
De ce a decis Pollock să vorbească public despre planurile sale acum?
„Formula 1 este un pic ca o sită”, glumește el, adăugând că numele său a fost listat în legătură cu o cerere la o reuniune a comisiei.
„Trebuie să fii foarte atent cu cine vorbești… Practic, a trebuit să recunosc: da, este corect. Am făcut o cerere și asta a fost tot”.
În cadrul procesului de selecție, FIA va evalua, printre altele, un plan de afaceri detaliat, experiența, capacitatea tehnică și resursele echipei, precum și potențialul de a obține și de a menține o finanțare suficientă.
„Suntem în discuții intense cu o țară din zona Golfului„, a spus Pollock când a fost întrebat despre finanțarea din spatele proiectului său.
„Nu sunt cu adevărat în poziția de a vorbi despre asta și de a fi complet deschis în acest moment – asta va ieși la iveală în viitorul foarte apropiat. Și sper doar că va funcționa, pentru că… este nevoie de mulți bani.”
Astfel de comentarii au alimentat speculațiile potrivit cărora susținătorii lui Pollock sunt din Arabia Saudită, o țară cu ambiții îndrăznețe în acest sport, după ce a găzduit pentru prima dată un mare premiu în 2021.
CNN a contactat Federația Automobilului din Arabia Saudită pentru comentarii, dar nu a primit imediat un răspuns.
Implicarea statului din Golf în F1 nu a fost lipsită de controverse.
Cursa de anul trecut de la Jeddah a avut loc în ciuda unui atac asupra unei instalații de depozitare a petrolului din apropierea circuitului, revendicat de rebelii houthi din Yemen, în timp ce Lewis Hamilton, de șapte ori campion mondial, precum și mai multe grupuri pentru drepturile omului, și-au exprimat neliniștea cu privire la situația drepturilor omului din Arabia Saudită.
„Încă mai simt că, în calitate de sport care merge în locuri cu probleme legate de drepturile omului, cum ar fi acesta, simt că sportul este dator să sensibilizeze și să încerce să lase un impact pozitiv”, a declarat Hamilton înainte de cursă. „Și simt că trebuie să facă mai mult”.
La începutul acestei luni, grupul pentru drepturile omului Reprieve a acuzat F1 că folosește sportul pentru a oferi acoperire regimurilor abuzive.