Acasa Stiinta-ITIT Efectul Google asupra ştirilor

Efectul Google asupra ştirilor

scris de Ziua Veche
2 afisari

Foreign Policy publică un amplu articol referitor la efectul pe care agregatorul de ştiri Google News îl are asupra propagării ştirilor. Pentru ultima ştire internaţională, referitoare la arestarea traficantului de arme Viktor Bout, Google News scoatea la iveală pe primul loc o ştire a agenţiei de presă guvernamentală a Moscovei RIA-Novosti ce transcria o declaraţie a ministrului rus de Externe care cerea un proces corect pentru proaspătul extrădat. Pe locurile următoare veneau ştiri de la CBS News, France Presse, ITAR-TASS şi Russia Today (alte organe de presă controlate de guvernul Rusiei). Uşor de imaginat ce poziţie avea fiecare din aceşti furnizori de ştiri…

Foreign Policy aminteşte că serviciul Google News a apărut în urma atacurilor din 11 septembrie, având ca scop diversificarea surselor de informaţie şi accesul rapid la cele mai relevante ştiri. Însă dominaţia Google dă în prezent posibilitatea extinderii masive a propagandei de stat. De exemplu, Russia Today a apărut în urmă cu cinci ani, fiind fondată de RIA-Novosti cu scopul de îmbunătăţire a imaginii Rusiei în lume. Dar aceasta nu este singura misiune a postului Russia Today – în timpul conflictului din Georgia, RT acuza forţele georgiene de „genocid”, însă şi-a instruit reporterii să nu transmită din satele georgiene atacate de armata rusă. Motorul de căutare Google şi serviciul Google News au venit masiv în ajutorul propagandei RT: majoritatea căutărilor referitoare la Rusia returnează pe primele locuri ştiri scrise pe banii guvernului Moscovei.

Algoritmul secret

Google refuză să dezvăluie algoritmul complex care ordonează rezultatele căutării în funcţie de relevanţă – însă organismele de presă au dezvoltat o obsesie pentru SEO – optimizarea pentru motoarele de căutare. Un efect extrem al acestei tendinţe este reprezentat de apariţia unor organisme de presă ca Associated Conten sau Demand Media, care generează conţinut exclusiv pe baza căutărilor cele mai populare pe Google, lăsând deoparte orice alte criterii jurnalistice de selecţie a informaţiei. Reultatele spectaculoase ale Russia Today pe Google rămân un mister. Google susţine că printre criteriile de ordonare a ştirilor în rezultatele căutărilor se numără „prospeţimea” şi „localizarea” informaţiei. Un alt criteriu este reprezentat de numărul repetat de vizite.

Statul preia conducerea

Foreign Policy vede ca un posibil motiv pentru care mass-media susţinută de stat returnează rezultate pe primele locuri în Google în faptul că tocmai respectivele guverne reprezintă principala sursă de informare în ţările lor. Observatori ai modului în care funcţionează Google au ajuns la concluzia că motorul de căutare are tendinţa de a acorda prioritate sursei iniţiale faţă de materialele preluate. Rezultatul la nivel internaţional: agenţiile de presă nu îşi mai permit să menţină corespondenţi în ţări îndepărtate, ca Rusia sau Iran, astfel că mass-media de stat din aceste ţări deţine un avantaj clar în căutările pe Google. Însă nu este de dorit ca Google să înceapă să blocheze intenţionat anumite ştiri sau anumite surse de informare – ci mai degrabă ca cititorii să fie avertizaţi cu privire la posibilitatea ca rezultatele returnate de motoarele de căutare să nu fie cu adevărat cele mai relevante.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult