Acasa Stiinta-ITIT Google anchetat pentru manipulare şi şantaj

Google anchetat pentru manipulare şi şantaj

scris de Adrian Pătruscă
3 afisari

Grave suspiciuni rezultă din primele chestionare pe care Comisia Europeană le-a trimis jucătorilor de pe piaţa Web europeană, în cadrul anchetei antitrust la care este supus colosul american al Internetului.

Documentele, ale căror copii au intrat în posesia ziarului francez Le Figaro, au fost expediate puţin înainte de Crăciun. Este prima etapă a anchetei deschise oficial în noiembrie pentru a determina dacă Google „a abuzat de o poziţie dominantă în domeniul căutărilor online”.

Chestionarele conţin în total aproape o sută de întrebări la care vor trebui să răspundă până la 11 februarie editori de site-uri Web, motoare de căutare şi ghiduri online, siteuri de anunţuri publicitare etc. Dincolo de consideraţiile asupra unui eventual abuz de poziţie dominantă (substituibilitatea pieţelor, fixarea preţurilor etc) întrebările  sugerează o altă acuzaţie şi mai gravă: Google ar manipula rezultatele căutărilor şi ale platformei de achiziţie de publicitate. Or, grupul american şi-a clamat mereu imparţialitatea perfectă, matematică a algoritmului.

“Societatea dvs a remarcat schimbări bruşte şi semnificative de clasament pe motoare de căutare precum Bing, Google sau Yahoo? Aţi constatat scăderi bruşte ale numărului de utilizatori trimişi către serviciile dvs de către Google şi care nu pot fi explicate prin schimbări în site-ul dvs?”, întreabă Bruxelles-ul.

Mai precis, Comisia Europeană îşi pune problema unui favoritism exercitat de Google prin rezultatele sale şi întreabă repondenţii dacă “au cunoştinţă de module în algoritmul Google care ar putea penaliza clasarea sau afişarea paginilor site-ului dvs în raport cu servicii concurente aparţinând Google”. Cu alte cuvinte, este algoritmul Google programat în aşa fel încât să evidenţieze video-urile You Tube în detrimentul celor Dailymotion, hărţile Google Maps înaintea celor Mappy, fotografiile Google Images înaintea celor ale Flickr (Yahoo)?

Bănuieli asemănătoare planează şi asupra activităţii publicitare. Comisia Europeană cercetează cazuri de “creşteri bruşte ale tarifelor publicitare pe motoarele de căutare în ultimele şase ani” şi o degradare brutală a indicelui de calitate AdWorks al site-urilor de anunţuri, fără ca acestea să fi schimbat pagina pe care utilizatorii sunt trimişi de către publicitate. “Ce impact a avut acest incident asupra site-ului dvs în termeni de cheltuieli publicitare (inclusiv schimbări asupra nivelului minim al licitaţiei) şi de trafic derivat din publicitatea dvs?”, întreabă Bruxelles-ul. Comisia Europeană supectează chiar şantajul la care ar fi supuşi clienţii: “Google v-a indicat vreodată că o creştere a cheltuielilor publicitare ar putea îmbunătăţi numărul de vizitatori?”

Fără îndoială că răspunsurile vor fi de maxim interes pentru jucătorii de pe Web. Ele vin în întâmpinarea preocupărilor formulate în iulie trecut de către Joaquin Almunia, vicepreşedinte pentru Concurenţă al Comisiei Europene, cu ocazia unui colocviu asupra media electronice organizat de University College din Londra: “Pe Internet informaţia circulă rapid şi utilizatorii pot fi foarte reactivi. Dacă rezultatele pe un motor de căutare, de exemplu, sunt manipulate, aceasta poate face diferenţa pe piaţă, dacă consumatorii ştiu asta. Dar este transparenţa suficientă?”

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult