Acasa Stiinta-ITStiinta 99942 Apophis – Asteroidul Apocalipsei din 2036 va trece în apropiere de Terra pe 9 ianuarie

În cursul acestei săptămâni, miercuri, 9 ianuarie, asteroidul 99942 Apophis, va trece la câţiva kilometri distanţă de Terra, existând şanse ca în 2036 acesta să lovească planeta.

99942 Apophis – Asteroidul Apocalipsei din 2036 viziteaza Terra pe 9 ianuarie

Corpul ceresc denumit după zeul răului şi al întunericului din mitologia egipteană măsoară aproximativ 270 de metri în diametru. În cazul în care acest asteroid s-ar ciocni de Pământ, energia degajată în urma impactului ar fi echivalentul a peste 25.000 de bombe atomice similare celei folosite la Hiroshima.

Apophis aparţine unui grup cunoscut sub numele de „familia Aten”, fiind vorba despre corpuri ce nu rezidă în centura de asteroizi şi care îşi petrec majoritatea timpului pe orbita Pământului, fiind situate între planeta noastră şi Soare. Din acest motiv, asteroizii sunt extrem de periculoşi pentru că îşi petrec marea majoritate a orbitei aproape de Soare, motiv pentru care sunt greu de detectat de telescoapele de pe Pământ.

Când a fost detectat în 2004, descoperirea a provocat temeri în jurul lumii, după ce calculele specialiştilor au relevat posibilitatea unei coliziuni în 2029. În urma observaţiilor ulterioare, astronomii au anunţat că riscul unei ciocniri în 2029 este extrem de mic, însă NASA a spus că„există încă posibilitatea unui impact” pe 13 aprilie 2036, şansa fiind de 1 la 250.000.

Cu ocazia acestei treceri radarele NASA aflate în deşertul Mojave din California şi în Arecibo, Puerto Rico, vor scana Apophis, când se va găsi la doar 14,5 milioane de kilometri de Terra, pe 9 ianuarie, în speranţa că vor avea mai multe despre „efectul Yarkovsky” şi de a obţine mai multe date despre viitoarea traiectorie. „Efectul Yarkovsky” este un fenomen descoperit de un inginer rus la începutul secolului al XX-lea, care prevede că un corp care se roteşte încet şi care orbitează aproape de Soare are parte de încălzirea părţii expuse la Soare, care se răceşte „noaptea”, atunci când corpul s-a rotit. Această încălzire şi răcire alternativă poate genera un mic impuls, în funcţie de suprafaţa zonei încălzite şi de forţa de rotaţie a corpului. Întrebarea este dacă, de-a lungul timpului, acest „efect Yarkovsky” duce la accelerarea asteroidului Apophis, ceea ce ar face inexacte calculele realizate de specialişti cu privire la traiectoria viitoare a acestuia.

Pe 15 februarie, Terra va experimenta „cea mai apropiată trecere prezisă a vreunui asterorid”, 2012 DA14, care măsoară 57 de metri în diametru urmând să treacă la doar 34.500 de kilometri de pământ, în interiorul orbitei sateliţilor geostaţionari, potrivit descoperă.ro.