Acasa Stiinta-ITStiinta A fost descoperit care este sunetul unui atom

A fost descoperit care este sunetul unui atom

scris de Laurentiu Banches

Cercetǎtorii suedezi de la Chalmers University of Technology din Göteborg au reușit sǎ descopere și sǎ capteze sunetul unui atom.

A fost descoperit care este sunetul unui atom (foto:timesofinida.com)

Oamenii de științǎ din Suedia au construit pentru acest studiu un atom artificial de 0,01 milimetri şi l-au plasat la capătul unui material superconductor. Apoi au ghidat undele sonore pe suprafaţa materialului, au colectat sunetul din atom şi l-au înregistrat cu ajutorul unui microfon foarte mic plasat la celălalt capăt al materialului. Aceștia au descoperit cǎ atomul artificial generază un sunet constând în valuri provocate la suprafaţa materialului solid. Sunetul, numit undă acustică de suprafaţă, este captat de un microfon. Sunetul captat a fost o „notă Re” cu 20 de octave mai sus decât cea mai înaltă notă produsă de un pian, iar urechea umană nu îl poate detecta.

Entuziasmați dupǎ acest experiment, cercetǎtorii au declarat cǎ au deschis „o nouă poartă către lumea cuantică, vorbind cu şi ascultând atomii„, anunțȃnd cǎ  „Scopul nostru pe termen lung este să controlăm şi să ne folosim de fizica cuantică astfel încât să beneficiem de legile ei, de exemplu, pentru computere ultrarapide”. profesorul Martin Gustafsson, de la Columbia University, coautor al studiului, a afirmat cǎ”potrivit teoriei, sunetul atomului este divizat în particule cuantice”,  iar „O astfel de particulă este cel mai slab sunet care poate fi detectat”.

Totodatǎ, oamenii de științǎ suedezi susțin că manipularea sunetului la nivel cuantic poate duce la dezvoltarea computerelor cuantice. Conform mediafax, sunetul are o lungime de undă scurtă şi circulă de 100.000 de ori mai încet decât lumina, deci este mai uşor de controlat.