Acasa Stiinta-ITStiinta Cât va mai exista viața pe Pământ

Cât va mai exista viața pe Pământ

scris de D.P.

Pământul va putea să susțină viața încă 1,75 de miliarde de ani de acum încolo, dar schimbările climatice l-ar putea distruge cu mult înainte de acest termen, au calculat oameni de știință, care au încercat să identifice și alte planete unde ar fi posibilă viața, după cum relatează joi The Independent.

Sfârșitul lumii se apropie, dar nu în viitorul apropiat. Ultimele urme de viață pe Terra, conform unui nou studiu, ar putea să dispară aproximativ peste 1,75 miliarde de ani în urma evaporării complete a apei lichide de pe suprafața sa, ceea ce impune limite stricte de timp cu privire la posibilitatea apariției vieții inteligente pe alte planete.

Studiul a fost realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea de Științe ale Mediului din East Anglia, care a analizat alte planete din afara galaxiei noastre, în încercarea de a calcula în cât timp planeta noastră ar putea deveni de nelocuit.

Studiul, apărut în revista Astrobiology, a examinat șapte planete, inclusiv Pământul, pentru a determina cum se vor schimba ‘zonele de locuit’ pe măsura schimbării luminozității Soarelui și a altor stele.

‘Astfel de studii ne permit să evaluăm șansele de dezvoltare a vieții pe alte planete. Desigur, evoluția este dependentă în mare măsură de întâmplare, dar știm că pentru apariția omului s-a consumat 75% din timpul de când există viață pe Pământ. Este destul de probabil ca totul să se deruleze în același mod și pe alte exoplanete’, consideră Andrew Rushby, cercetător la Universitatea din East Anglia (Norwich).

Rushby și colegii săi au calculat timpul de dispariție a vieții pe Pământ și au evaluat șansele apariției ei pe alte șapte exoplanete cunoscute în ‘zona de viață’, construind un model al sistemului planetar pe calculator. Ei au luat în considerare modul în care se produce modificarea luminozității pe măsura îmbătrânirii Soarelui și a fost evaluată probabilitatea existenței vieții pe alte planete în momente diferite.

Simularea a arătat că viața pe Pământ va exista încă aproximativ 1,75 miliarde de ani, ceea ce reprezintă aproximativ un sfert din timpul total al existenței sale pe planeta noastră.
Aproximativ în această perioadă de timp, Soarele va încălzi într-atât de mult pe Terra încât apa se va evapora din mări și oceane. După cum subliniază cercetătorii britanici, oamenii și alte organisme multicelulare vor dispărea mult mai devreme și către limita respectivă de timp pe Pământ se vor întâlni doar microorganismele cele mai rezistente.

Calcule similare pentru Marte și alte exoplanete au arătat că dimensiunea Soarelui și a stelelor va constitui factorul principal pentru ‘durata vieții’ pe acestea. De exemplu, o stea asemănătoare Soarelui va limita durata vieții pe planeta Kepler-22b la 4,3-6,1 miliarde de ani, iar o mică stea pitică roșie va face ‘superpământul’ Gliese 581d locuibil timp de 45-55 miliarde de ani.

Prin urmare, oamenii de știință recomandă să se țină seamă de acest factor atunci când se caută o ‘dublură’ a Pământului cu ajutorul telescoapelor orbitale și al celor de la sol.

1 comentariu

MalVerde 19-09-2013 - 19:36

trebuie sa ne uschim repede, gazele de sist si toxicele montane or sa se faca simtite tot mai acut.