Acasa Stiinta-ITStiinta CFBDSIR 2149 – Prima planetă „orfană” studiată de specialişti

CFBDSIR 2149 – Prima planetă „orfană” studiată de specialişti

scris de Laurentiu Banches

Planeta numită CFBDSIR 2149  este un tip de astru care nu se află pe orbita vreunei stele şi pluteşte liber în spaţiul interstelar, care se află la 100 de ani-lumină de Soarele Terrrei.

CFBDSIR 2149 – Prima planetă „orfană” studiată de specialişti (foto:cfht.hawaii.edu)

Planeta care a fost identificată de cercetătorii europeni şi canadieni ca CFBDSIR 2149 face parte aparent dintr-un grup de stele foarte tinere cunoscut sub numele AB Doradus, „grupul stelar în mişcare” cel mai apropiat de sistemul nostru solar. Acest tip de planetă „atât de rece şi atât de tânără” nu a mai fost observat până acum, deşi este cunoscut la nivel teoretic, specialiştii anunţând că CFBDSIR 2149 este „obiectul cu masă planetară cel mai apropiat de sistemul nostru solar descoperit până în prezent”.

CFBDSIR 2149 are doar 50 până la 120 milioane de ani, o temperatură în jur de 400 grade Celsius şi o masă de 4 până la 7 ori cea a planetei Jupiter, cu mult sub cea a „piticelor brune”, acele „stele ratate” care nu au suficientă masă pentru declanşarea reacţiilor nucleare ce fac stelele să strălucească. Astronomii au ajuns la acest rezultat după o muncă de peste 10 ani, iar descoperirea lor vine să confirme teoriile privind formarea stelelor şi planetelor.

Astrofizicianul Etienne Artigau de la Universitatea din Montreal a precizat că „au fost observate sute de milioane de stele şi planete şi n-am găsit decât o singură planetă rătăcitoare atât de aproape de noi”. Potrivit Agerpres, la proiect au participat astrofizicieni de la UdeM şi de la Centrul de cercetare în domeniul astrofizicii din Quebec, care au colaborat cu astronomi francezi, între care Philippe Delorme, de la Laboratorul de astrofizică al Observatorului din Grenoble