Acasa Stiinta-ITStiinta Cum a fost afectat Ph-ul oceanelor de industrie

Cum a fost afectat Ph-ul oceanelor de industrie

scris de Laurentiu Banches

Acidifierea oceanelor a crescut în medie cu 26% în ultimii 200 de ani, absorbind peste un sfert din emisiile de CO2 rezultate din activitățile umane.

Cum a fost afectat Ph-ul oceanelor de industrie (foto:oceanbites.org)

Cu ocazia celei de-a 12-a reuniunii a Convenției asupra diversității biologice (CDB) care a avut loc la Pyeongchang (Coreea de Sud) a fost publicat un raport care subliniază gravitatea fenomenului de acidifiere a oceanelor. „În 50-100 de ani, emisiile de bioxid de carbon rezultate din activitățile umane vor mări inevitabil aciditatea oceanelor la niveluri care vor avea consecințe masive, cel mai adesea negative, asupra organismelor marine și a ecosistemelor, precum și a bunurilor și serviciilor pe care le furnizează”, au arǎtat cei peste 30 de cercetǎtori care au realizat raportul.

Raportul pune în evidență impactul socio-economic vizibil deja în unele zone ale lumii: acvacultura din nord-vestul Statelor Unite sau cultura de stridii au de suferit. Și riscurile care planează asupra barierelor de corali din zonele tropicale constituie „o mare îngrijorare pentru că mijloacele de subzistență a circa 400 de milioane de oameni depind de aceste habitate”, mai spus cercetătorii.

Unele cercetări au arătat, de exemplu, că fertilizarea anumitor specii este extrem de sensibilă la acidifierea oceanelor, altele fiind mai tolerante. Coralii, moluștele și echinodermele (stele, castraveți, arici de mare) sunt foarte afectați de această schimbare, care le reduce ritmul de creștere și rata de supraviețuire. Unor alge și micro-alge, ca diferite tipuri de fitoplancton, le merge în schimb mai bine.

Conform Agerpres, oamenii de științǎ subliniazǎ cǎ „numai reducerea emisiilor de CO2 va permite atenuarea acestei probleme”, adǎugȃnd cǎ efectele acidifierii oceanice trebuie să fie studiate în continuare.