Acasa Stiinta-ITStiinta Cum poate fi depistat cancerul mamar cu 10 ani înaintea apariţiei

Cum poate fi depistat cancerul mamar cu 10 ani înaintea apariţiei

scris de A.B.

Un test de sânge ar putea identifica femeile care au un risc crescut de apariţie a cancerului de sân, cu zeci de ani înainte ca boala să se manifeste.

femeie in pat

foto: cugetliber.ro

Cercetătorii de la Imperial College London au descoperit că una din cinci femei poartă un comutator genetic ce dublează şansele de apariţie a cancerului de sân.

Descoperirea este una fantastică, experţii susţinând că semnele bolii pot fi identificate cu mulţi ani înaintea apariţiei acesteia.

Comutatorul genetic este influenţat de factorii precum fumatul, alcoolul, poluarea şi hormonii, inclusiv terapia hormonală de substituţie.

Apariţia anumitor modificări genetice creşte riscul de dezvoltare a cancerului la sân, de la 12,5% la 25%.

În urma descoperirii, cercetătorii susţin că schimbările genetice ar putea fi detectate cu zeci de ani înainte de apariţia bolii, prin simpla analiză a probelor de sânge.

În cercetarea lor, oamenii de ştiinţă au prelevat probe de sânge de la 1380 de femei, dintre care 640 au ajuns să sufere de cancer mamar.

În medie, testele de sânge au fost realizate cu trei ani înainte de diagnosticare, însă în unele cazuri, ele au reuşit să prezică apariţia cancerului cu aproape 11 ani înainte de manifestare.

De asemenea, testele de sânge s-au dovedit foarte clare în cazul femeilor cu vârste până în 60 de ani.

În plus, schimbările genetice au fost asociate cu limfomul şi leucemia, ceea ce înseamnă că testele ar putea detecta şi alte tipuri de cancer.

Dr. James Flanagan, cercetătorul care a condus cercetarea suţine că testul ar putea fi comercializat în 5-10 ani.