De ce nu e bine sǎ citești cǎrți de pe Kindle sau in format PDF | Ziua Veche
Acasa Stiinta-ITStiinta De ce nu e bine sǎ citești cǎrți de pe Kindle sau dispozitive electronice

De ce nu e bine sǎ citești cǎrți de pe Kindle sau dispozitive electronice

scris de Laurentiu Banches
0 afisari

Un studiu recent al cercetǎtorilor norvegieni a arǎtat cǎ persoanele care citesc texte de pe un Kindle sau de pe alte dispozitive electronice pot întâmpina dificultăţi în a înţelege subiectul textului.   

De ce nu e bine sǎ citești cǎrți de pe Kindle sau dispozitive electronice (foto:fierceandnerdy.com)

De ce nu e bine sǎ citești cǎrți de pe Kindle sau dispozitive electronice (foto:fierceandnerdy.com)

Oamenii de științǎ norvegieni sunt de pǎrere că greutatea şi senzaţia de a simţi o carte ar putea sta în spatele acestei probleme de înţelegere. De asemenea, ei subliniazǎ cǎ cititorul poate sǎ absoarbǎ mult mai multǎ informație dacǎ realizeazǎ acțiunea de „a da fiecare pagină” şi are posibilitatea de a şti fizic cât mai este de citit dintr-o carte.

Studiul a constat ȋn a oferi la 50 de persoane sǎ citeascǎ o nuvelǎ de 28 de pagini, scrisă de autoarea americană Elizabeth George, jumǎtate dintre aceștia citind-o de pe Kindle și cealaltǎ jumǎtate dintr-o carte. Pentru a doua parte a studiului, cititorilor li s-a cerut să-şi amintească detalii din nuvelă, inclusiv obiecte, personaje şi locuri. Conform descoperǎ.ro, studiul a arătat că, în timp ce factori, precum empatia cu personajele, afundarea în poveste şi gradul cititorului de înţelegere a naraţiunii, au fost relativ asemănători, participanţii care au folosit un Kindle s-au descurcat „semnificativ mai rău” când li s-a cerut să relateze evenimentele din poveste în ordinea corectă.

Acesta ȋnsǎ nu a fost singurul studiu realizat pe aceași temǎ. Un lucru similar s-a putut observa și ȋn cazul textelor elevilor. Astfel, un grup de 72 de elevi a fost  împărţiţi în două grupe, cărora le-au fost date două texte, unul de ficţiune şi unul real. Elevilor dintr-un grup li s-a cerut să citească cele două texte într-un format PDF, pe computer, în timp ce celorlalţi elevi li s-au dat textele tipărite pe hârtie. Ulterior, elevilor le-au fost adresate întrebări prin care să reiasă cât de bine au înţeles textul. Rezultatele au arătat că elevii care au citit textele de pe ecranul computerului au înţeles mai puţin decât cei care au citit de pe hârtie.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult