Acasa Stiinta-ITStiinta Descoperire: Canion uriaș gǎsit sub ghețurile Groenlandei

Descoperire: Canion uriaș gǎsit sub ghețurile Groenlandei

scris de Laurentiu Banches

Un canion cu o lungime de cel puţin 750 de kilometri şi o adâncime de circa 800 de metri în unele zone a fost descoperit sub gheţurile Groenlandei cu ajutorul unor observaţii prin satelit

Descoperire: Canion uriaș gǎsit sub ghețurile Groenlandei (foto:dailymail.co.uk)

Cercetătorii britanici de la Universitatea Bristol au anunțat cǎ aceastǎ formaţiune geologică comparabilă parţial cu Marele Canion al fluviului Colorado, din vestul SUA, exista probabil cu mult înainte ca gheţurile să acopere Groenlanda, în cursul ultimelor milioane de ani. „Descoperirea noastră arată că mai sunt încă multe lucruri de găsit pe planeta noastră”, a spus profesorul Jonathan Bamber, de la Şcoala de ştiinţe geografice a Universităţii din Bristol, Marea Britanie, principalul autor al studiului.

Cercetătorii britanici au folosit o cantitate uriaşă de date radar colectate mai ales cu ajutorul observaţiilor prin satelit, de NASA, dar şi de cercetătorii britanici şi germani. Analizând datele colectate, cercetătorii au descoperit că acest canion se întinde din centrul Groenlandei până în extremitatea nordică, unde se încheie cu un fiord adânc, în Oceanul Arctic.

Cercetǎtorii au anunțat cǎ formațiunea de tip canion descoperitǎ joacă un rol important în transportarea apelor subglaciale din interiorul calotei şi până în ocean. Chiar şi înainte ca Groenlanda să fie acoperită de gheţuri, în urmă cu aproape patru milioane de ani, acest canion forma un important sistem fluvial. Potrivit descoperǎ.ro, cercetările au fost finanţate printr-un program al Uniunii Europene, numit ice2sea, şi de Consiliul britanic pentru cercetări asupra mediului.