Acasa Stiinta-ITStiinta Descoperire – Cel mai mare dinozaur carnivor din Europa (video)

Descoperire – Cel mai mare dinozaur carnivor din Europa (video)

scris de Laurentiu Banches

O nouă specie de dinozaur, probabil cel mai mare carnivor care a trăit în Europa, în urmă cu aproximativ 150 milioane de ani, a fost descoperită în Portugalia.

Descoperire: Cel mai mare dinozaur carnivor din Europa (foto:enchanteddreaming.com)

Oasele fosilizate ale acestui dinozaur carnivor, ce avea o lungime de 10 metri şi o greutate de 4-5 tone, au fost descoperite de cercetători la nord de Lisabona. Iniţial atribuite unui Torvosaurus tanneri, o specie care trăia în America de Nord, paleontologii au stabilit în cele din urmă, analizând tibia, maxilarul superior, dinţii şi o parte dintre vertebrele din coadă, că era vorba de fapt de o specie nouă, pe care au denumit-o Torvosaurus gurneyi.

Acest dinozaur avea dinţi ascuţiţi ca o lamă, ce măsurau 10 centimetri, indicând faptul că animalul se afla în vârful lanţului trofic din Peninsula Iberică în urmă cu circa 150 milioane de ani, au precizat autorii studiului, Christophe Hendrickx şi Octavio Mateus de la Universidade Nova şi de la Muzeul da Lourinhã din Lisabona. Numărul dinţilor, ca şi talia şi forma botului, par să îl diferenţieze pe Torvosaurus european de aceia care trăiau în America de Nord.

Torvosaurul nord-american avea 11 dinţi sau chiar mai mulţi pe maxilarul superior, în timp ce verişorul său european avea mai puţin de 11 dinţi în aceeaşi regiune. Noul dinozaur reprezintă a doua specie de Torvosaurus care a fost identificată. „Nu este însă vorba de cel mai mare dinozaur prădător pe care îl cunoaştem”, a adăugat Christophe Hendrickx, citând exemplele speciilor de Tyrannosaurus, Carcharodontosaurus şi Giganotosaurus, care erau cei mai impunători carnivori din cretacic, o perioadă geologică al cărei debut s-a produs în urmă cu 145,5 milioane de ani şi a durât până în urmă cu 65,5 milioane de ani, moment în care dinozaurii au dispărut.

Cu un craniu de 1,15 metri, Torvosaurus gurneyi a fost totuşi unul dintre cei mai mari carnivori tereştri din acea epocă şi un prădător foarte activ, care vâna alţi dinozauri de talie mare, aşa cum indică dinţii lui ascuţiţi de 10 centimetri. Fosile de dinozauri înrudiţi cu Torvosaurus i-au făcut pe paleontologi să creadă că acest prădător de mari dimensiuni era deja acoperit cu un strat protector de „proto-pene”. Embrionii fosilizaţi de Torvosauri descoperiţi recent în Portugalia au fost incluşi în această specie nouă, conform mediafax.

Antibasistul 09-03-2014 - 19:23

Ba, nu cumva dinozaurul asta carnivor e stra stra stra stramosul chiorului?

UnUL 09-03-2014 - 19:31

Nu, e al tău, încearcă o analiză de ADN și te vei convinge imediat.

Antibasistul 09-03-2014 - 19:33

GRESESTI AMARNIC!

UnUL 10-03-2014 - 07:37

Comand un test ADN și vei vedea! Cu „moaca” asta nu poate fi decât antibăsist.

ancuta 09-03-2014 - 21:44

zglobette,
prinzi greu si uiti repede!
REPET:
Sluga = cadrul militar in retragere care -in trecutul apropiat- a divortat de P. din B. ca sa poata susţini sau apăra orbeşte interesele babei care i-a pus-o pe bot, langa T., în schimbul unor avantaje materiale (dolarii babei, canadieni); in prezent cadrul militar in retragere ar vrea sa sustina sau sa apere orbeste interesele lui P, din B., în schimbul unor avantaje materiale (leii ei, RON-i) dar P. nu i-o pune nici pe nas ca sa-l, sufoce!
Asta-i definitia SLUGII, scarno salut!
‘ntelesu-m-ai, scarno salut?