Acasa Stiinta-ITStiinta Gata cu isteria ET! Probabil că suntem singuri în Univers

Gata cu isteria ET! Probabil că suntem singuri în Univers

scris de Matei Iliescu

Din ce în ce mai mulţi astronomi susţin că omul este singur în Univers. Sau se îndoiesc că există planete locuite suficient de apropiate pentru un contact.

Omul e singur în UniversDupă al doilea război mondial şi începutul cuceririi spaţiului cosmic, omului i s-a întreţinut speranţa (sau, după caz şi interese, temerea) că extratereştrii există. Ba chiar că sunt printre noi, că ne vizitează frecvent. Fenomenul OZN a cunoscut şi el epoca lui de isterie mondială. Industria de la Hollywood a profitat şi a pus gaz peste foc cu „E.T.”, seria „Allien”, „Întâlnire de gradul III” sau „Star Trek”.

După cum forma creează fondul, aşa a apărut şi baza ştiinţifică pentru optimiştii care credeau cu tăie în civilizaţiile extraterestre. Cea mai celebră cârjă pentru speranţa ET este faimoasa ecuaţie a astronomului american Frank Drake,  care estimează matematic şansele existenţei civilizaţiilor extraterestre. Drake a introdus în calcul factori precum rata formării stelelor, rata stelelor capabile să aibă planete pe orbită, şi a celor care ar avea planete de tipul Terrei, capabile să adăpostească viaţă. Graţie acestei ecuaţii, Drake estima că în Calea Lactee sunt minimum 10 planete detectabile asemănătoare Pământului şi care adăpostesc viaţă.

Pînă şi Biserica era înclinată să accepte ideea civilizaţiilor extraterestre. Vaticanul avea chiar un plan de convertire a lui ET şi misionariat pe alte planete.

Speranţele păreau să fi crescut după ce NASA anunţase acum două săptămâni că a descoperit o planetă solidă cu un diametru foarte apropiat de al Pământului, doar de 1,4 ori mai mare. Ea se învârte în jurul unei stele botezate Kepler – 10b şi se află la 560 de ani lumină de Terra. Specialiştii de la NASA au clamat că aceasta este „veriga lipsă” între planetele gazoase şi planetele din clasa Terrei. Dar au admis că suprafaţa corpului ceresc descoperit este încinsă la 1.300 grade Celsius şi bătută de radiaţiile solare care izvorăsc de la steaua sa aflată doar la câteva milioane de kilometri depărtare.

Nici un fel de viaţă nu poate exista în aceste condiţii vitrege. Iar vestea proastă este că peste 500 de planete despre care s-a sperat că ar putea adăposti viaţa s-a dovedit că au de fapt condiţii extreme, total nocive oricărui tip de viaţă.

Profesorul Howard Smith, astrofizician la Harvard University a declarat pentru Sunday Times: “Noile informaţii pe care le primim sugerează că putem fi singuri în Univers. Sunt extrem de puţine sisteme solare sau planete ca a noastră”.

Profesorul crede că condiţiile ospitaliere de pe Terra ar putea fi unice şi că planetele din afara sistemului nostru solar sunt ostile vieţii, în formele pe care le cunoaştem.

Profesorul Smith va prezenta un raport în faţa American Association for the Advancement of Science, în care va demonstra că estimările lui Drake sunt exagerat de optimiste.

Verdictul său se bazează pe cele mai recente planete descoperite. Una, găsită de astronomii de la Universitatea din Geneva, numită HD 10180, are cinci lumi  care orbitează în jurul său, din care una cu dimensiuni asemănătoare celor ale Pământului. Entuziasmul savanţilor s-a dezumflat rapid. Dar e la mai puţin de 3 milioane de kilometri de soarele ei, este extrem de fierbinte, iar anul său este cât o zi terestră.

Cercul 24-01-2011 - 20:18

Gata cu discutiile, suntem singurii intelectuali noi profesorii.

caramache 24-01-2011 - 21:42

Asta face pe nebunul, dar de fapt este un smecher care baga diversiuni contra profesorilor.

Cercul 24-01-2011 - 23:13

Ia fa-ti tu norma la menghina, tu, prost incoronat al scolii ajutatoare.

caramache 25-01-2011 - 16:46

Bai bleamba !
Cate ifose, si fandoseli pe capul tau. Tot cu… plagiatu’ si cu cercetatu’ te ocupi ?

Cercul 25-01-2011 - 18:56

Tu tot cu pascutul te ocupi? Vad ca un biolog destept te-a tunat si acum poti vorbi. Nu mai iesi la suete, ti-am zis vine veterinarul cu monta pentru tine. Tub digestiv ambulant ce esti!

Cercul 05-02-2011 - 08:38

Doamne cat sunt de bun. Ce poante dau din mine. Si mai si plagiez la greu.

Rasputin 25-01-2011 - 20:40

Tot ce nu poate pricepe capul unora, nu există.