Acasa Stiinta-ITStiinta Gregor Mendel, Google Doodle si celulele sexuale

Gregor Mendel, Google Doodle si celulele sexuale

scris de L.M.

Biologul si matematicianul Gregor Mendel este considerat fondatorul si părintele geneticii. El a efectuat cercetări bazate pe hibridari experimentale la mai multe specii : mazăre, porumb, fasole etc. După absolvirea, în 1840, a gimnaziului din Troppau (astăzi Opava), Gregor Mendel, Google Doodle de miercuri,  este înmatriculat la Institutul de Filozofie din Olmütz (Olomouc. Este trimis la Universitatea din Viena în 1851. Aici studiază fizica, botanica, entomologia, paleontologia. După doi ani se reîntoarce la abație ca profesor de fizică.

Gregor Mendel a elaborat teoria factorilor ereditari conform căreia fiecare caracter al organismului este determinat de o anumită particulă materială denumită factor ereditar ( genă ), localizată in nucleu si care se transmite la urmasi prin intermediul gametilor (celulelor sexuale). Modul de manifestare al caracterelor in generatiile F1, F2 si in generatiile următoare, l-au determinat pe Gregor Mendel să emită concluzii universal valabile, ulterior au fost ridicate la rangul de legi ale ereditătii

Gregor Mendel a experimentat in mod deosebit la mazare (Pisum Sativum), planta care se reproduce prin autopolenizare (autogamie). Pentru aceste cercetari el a ales 22 de soiuri care aveau caractere distincte (bob galben-bob verde, plante inalte-plante pitice, etc) si constante, dand nastere unei descendente omogene. La aceste soiuri, el a efectuat numeroase hibridari prin polenizarea artificiala incrucisata a plantelor.

Primele experiente de hibridare la diferite  specii de plante au fost incepute de Gregor  Mendel in anul  1857  in gradina manastirii din Brunn ( astazi, Brno din Slovacia ). El a efectuat incrucisari la numeroase specii de plante ca: Pisum, Phaseolus, Zea, Anthirhinum, Melandrium, Verbascum, Hieracium etc., preferand in mod deosebit mazarea care ofera o serie de avantaje.

In anul 1865 prezinta rezultatele experimentale si concluziile la care a ajuns la doua conferinte ale Societatii de Istorie Naturala din Brunn. In anul urmator, comunicarile au fost publicate intr – o lucrare de 48 pagini in analele societatii, sub titlul – Cercetari privind hibridarea plantelor. Desi rezultatele cercetarilor lui Gregor Mendel au fost publicate intr – o revista de prestigiu si de mare circulatie, nu au produs senzatie in lumea biologilor de atunci care, pe de o parte, nu au putut sesiza esenta si importanta descoperirilor, iar pe de alta parte, Gregor Mendel era considerat un cercetator amator. Astfel, concluziile sale au ramas necunoscute pana in anul 1900 cand au fost redescoperite si ridicate la rangul de legi ale ereditatii, moment care dateaza aparitia geneticii ca stiinta.

Cromozomii umani

Omul are 23 de perechi de cromozomi (46 total), impartiti in 8 seturi diferite dupa marime si forma, 23 dintre ei provin de la mama iar ceilalti 23 de la tata. Variatia individuala prezenta la oameni este o reflectie a recombinarii genetice a acestor seturi de cromozomi, din generatie in generatie.