Acasa Stiinta-ITStiinta I.A.R.-111 – supersonicul românesc de la ARCA

I.A.R.-111 – supersonicul românesc de la ARCA

scris de M. BÂTCĂ
1 afisari

Supersonicul de transport al rachetei spaţiale Haas, pe care ARCA îl construieşte pentru Competiţia Google Lunar X Prize, a primit oficial numele I.A.R.-111.

I.A.R.-111 (foto: arcaspace.com)

Pana la această dată, numele avionului a fost E-111. Este o mare onoare şi obligaţie pentru ARCA să contribuie la tradiţia I.A.R., care din 1925 si pana in prezent a fost purtat de aeronave redutabile pe plan mondial precum: I.A.R.-11CV, I.A.R.-80, I.A.R.-93, I.A.R.-99, precizeză ARCA, într-un comunicat.

„Realizarea unui aparat din seria I.A.R. este o şansă de care orice constructor de aeronave din lume ar fi mândru. I.A.R.-111 va trebui nu numai să contribuie la continuarea tradiţiei numelui I.A.R., ci şi să reprezinte aeronava care să zboare mai sus si mai repede decât predecesoarele sale, ajutând astfel la progresul României. Mulţumim SC I.A.R. SA Braşov pentru această oportunitate.”, a declarat preşedintele ARCA, Dumitru Popescu.

După lansarea cu succes a primei rachete spaţiale româneşti, la data de 1 octombrie 2010, Asociaţia Română pentru Cosmonautică si Aeronautica – ARCA, a decis, la sfârşitul lunii decembrie 2010, să facă publică existenţa unui program la care a lucrat in secret in ultimul an. Programul vizează realizarea unui avion supersonic de mare altitudine destinat extinderii capabilităţilor ARCA de lansare a rachetei Haas II, pentru competiţia americană de astronautică Google Lunar X Prize, precum si dezvoltării tehnologiilor pentru turismul spaţial.

Potrivit Asociatiei, E – 111 a fost proiectat pentru a înlocui baloanele purtătoare folosite până în prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei terestre a vehiculelor rachetă, precum racheta Haas II pentru competiţia Google Lunar X Prize. Baloanele purtătoare au reprezentat o soluţie ieftina si rapida, acestea arătându-şi însa limitările, fiind cauza principală pentru două amânări succesive ale lansării rachetei spaţiale Helen. E – 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 m, în cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m. Secvenţa de zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării, executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până la altitudinea de 16.000 m. La această altitudine avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. E – 111, fără sarcina utilă acroşată, va reveni planat pe suprafaţa mării. Avionul va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator, urmând să devină primul avion supersonic romanesc. Cabina avionului este separabilă şi este echipată cu două paraşute propulsate cu motoare rachetă proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separata de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 şi înălţimi de 100 m si poate aduce echipajul in siguranţă pe suprafaţa mării. Propulsia va fi asigurată de un motor rachetă cu combustibil lichid, funcţionând cu apă oxigenată şi kerosen.

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA), a lansat prima rachetă spaţială românească, Helen 2, la data de 1 octombrie 2010, din largul Mării Negre, cu ajutorul oferit de Armata Română. La acţiune a participat nava militară NSSL 281 Constanţa.

3 comentarii

Mache 14-03-2011 - 20:36

Deci sa intelegem ca IAR si-a dat acordul pentru utilizarea numelui sau? Intreb asta pentru ca nu se precizeaza niciunde in articol acest lucru in mod explicit. Se citeaza doar niste multumiri ale ARCA catre IAR

Apoi nu se sufla o vorba despre propulsorul avionului. Dupa parerea mea asta e chestia cea mai critica dintre toate. Suflerie aerodinamica hipesronica exista de mult, programele CFD performante ce permit analiza aerodinamica virtuala a avionului sunt relativ ieftine, deci proiectarea si constructia celulei nu ar trebui sa fie ceva imposibil. Insa cu motorul e alta poveste.

Didos 15-03-2011 - 07:01

Interesant; totusi cei de la ARCA ne tot aiuresc de vre-o 2 ani cu racheta lor . Cine sa-i mai creada ? Si apoi ,eu nu am inteles complect ce este cu acest avion supersonic. Se va produce in serie, are utilizari militare, sau e numai un inlocuitor de baloane? (baloane de sapun sau gogosi ?)

adrian 15-03-2011 - 16:29

Cum de-si permit impostorii astia de arcasi sa afirme ca fac un avion supersonic in doi ani ?! Si mai tarasc in noroi si numele IAR! Dupa abureala din toamna trecuta cu pseudo racheta lor cu apa oxigenata care avea ca prima treapta un balon, ca e mai ieftin , acum vin cu elucubratia asta de avion supersonic pe post de prima treapta a rachetei spre Luna, care e incomparabil mai scump si mai complicat decat o prima treapta normala pt o racheta , dar la ei nu conteaza …papagalu merge, banu curge , ziaristii creduli scriu despre marii *ingineri aerospatiali’ ..:) Dambovita..!

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult