Acasa Stiinta-ITStiinta Lansarea capsulei Cygnus: Posibilul motiv al exploziei rachetei Antares

Lansarea capsulei Cygnus: Posibilul motiv al exploziei rachetei Antares

scris de Laurentiu Banches
2 afisari

Până în prezent nu a fost stabilită cauza exactă a exploziei rachetei Antares, dar a fost dezvăluit faptul că propulsia primului etaj al rachetei era asigurată de motoare dervitate din tehnologie sovietică din anii ’60.

Lansarea capsulei Cygnus: Posibilul motiv al exploziei rachetei Antares (foto:venturebeat.com)

Lansarea capsulei Cygnus: Posibilul motiv al exploziei rachetei Antares (foto:venturebeat.com)

Propulsia primului etaj al rachetei Antares, care a explodat în seara de marți, 28 octombrie, la scurt timp după lansare, era asigurată de motoare derivate dintr-o tehonologie sovietică datând din anii ’60, a precizat constructorul său american Aerojet Rocketdyne. „Acest motor, denumit AJ-26, iniţial cunoscut ca fiind NK-33, a fost construit pentru lansarea rachetei ruseşti N1 pentru misiuni cu echipaj uman pe Lună”, a anunţat compania cu sediul a Sacramento (California, vest) pe site-ul oficial. Sistemul cu două motoare AJ-26 oferă lansatorului Antares „performanţe îmbunătăţite la costuri mai mici în comparaţie cu alte motoare pentru rachetă de aceeaşi capacitate”, a dezvăluit firma, care în anii ’90 a cumpărat licenţa de fabricaţie a acestor motoare în SUA.

Motorul a fost, la origine, construit de compania rusă JSC Kuzneţov, în apropiere de Moscova. Cu toate acestea, Aerojet Rocketdyne susţine că, din 1993, a modernizat complet motorul şi mecanismul său. Fosta Uniune Sovietică ar fi cheltuit la acea vreme echivalentul a 1,3 miliarde de dolari într-o perioadă de zece ani pentru a dezvolta acest motor, potrivit Orbital Sciences, societatea sub contract cu NASA care trebuia să lanseze racheta Antares ce transporta o capsulă pentru alimentarea Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS),  În total, peste 200 de motoare au fost construite, însă acestea nu au fost folosite niciodată. „Sovieticii aveau o problemă cu acest motor în anii ’60 şi au oprit în cele din urmă fabricarea sa”, a explica un expert în sectorul spaţial pentru Teal Group.

NASA a testat AJ-26, care arde kerosen şi oxigen, la centrul său de la Stennis, în Mississippi (sud), unde, în mai, unul dintre aceste motoare a explodat în cursul unui test static la sol. Agenţia spaţială a refuzat, în acest stadiu, să stabilească o legătură între acest accident şi explozia rachetei Antares marţi seara, la câteva secunde după lansare, la baza spaţială Wallops din Virginia (est). În plus, primele patru zboruri ale Antares s-au desfăşurat fără probleme.

Inginerii Orbital au spus că nu s-a observat nicio problemă în timpul numărătorii inverse. Orbital a precizat, de asemenea, că este vorba de prima lansare a Antares 130, o versiune mai puternică a lansatorului decât modelele 110 şi 120 utilizate până acum. Pe lângă motoarele de provenienţă rusească, Orbital Sciences a solicitat societăţii ucrainene Iusjnoe fabricarea rezervoarelor şi structurii primului etaj al rachetei Antares.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult