Acasa Stiinta-ITStiinta Leac minune pentru chelie descoperit din greşeală

Leac minune pentru chelie descoperit din greşeală

scris de Matei Iliescu

Cercetătorii americani au descoperit întâmplător o moleculă care face să crească în mod spectaculos părul la şoarecii “chei”.

Tratament alopecie

În stânga, şoarecii înainte de tratament; la mijloc, trei zile după a cincea injecţie; în dreapta, patru săptămâni mai târziu

Istoria ştiinţei este plină de accidente de laborator care au dus la descoperiri epocale. Cercetătorii canadieni par să fi păţit ceva similar. În timp ce făceau experimente pentru a studia efectele stresului asupra funcţiilor gastro-intestinale, biologii au descoperit întâmplător o moleculă extrem de promiţătoare pentru tratarea calviţiei. Ei şi-au publicat concluziile în Plos One.

Cercetătorii au început prin a modifica genetic şoareci pentru ca aceştia să producă în exces un hormon “stresant”. Rozătoarele mutante şi-au pierdut rapid o mare parte din părul de pe spate, până ce au devenit aproape „chei”. Nimic anormal, de vreme ce alopecia cauzată de stres este un fenomen arhicunoscut.

În această fază, cercetătorii au injectat cobailor antistresină-B, o substanţă despre care se presupune că inhibă acţiunea hormonului stresului. Scopul era să vadă impactul produsului asupra sistemului digestiv al şoarecilor.

Tratament pe termen scurt, efecte pe termen lung

Cum prima injecţie nu a avut nici un efect, au continuat tratamentul vreme de cinci zile la rând, după care au pus şoarecii la loc în cuşti. Trei luni mai târziu, când cercetătorii se pregăteau să îşi reia lucrul au descoperit că şoarecii îşi recăpătaseră părul în totalitate.

Mai multe studii complementare au arătat că există o legătură clară între injecţiile cu antistresină-B şi creşterea spectaculoasă a părului.

“Studiile noastre arată că un tratament de scurtă durată cu această substanţă produce un uimitor fenomen de recreştere a părului pe termen lung”, este entuziasmat Million Mulugeta, profesor în medicină şi principal autor al studiului.

Universitatea din California şi Institutul Salk, care au finanţat cercetările, au depus deja un brevet pentru acest tratament potenţial împotriva calviţiei.

“Acesta ar putea deschide noi căi de tratament pentru pierderea părului (…) cauzată de stres sau de îmbătrânire”, explică cercetătorul.

un crestin 18-02-2011 - 00:13

Matei Iliescu aduce vesti bune, numai ca a uitat un „l” de la „cheli”.

chel / cheli,
cheala / chele

urbos 18-02-2011 - 00:29

Vezi ca e corect „chei”.
mititel / mititei
purcel / purcei
colonel / colonei etc

Octavian 18-02-2011 - 00:52

Da, e corect „chei”, dar nu pentru analogiile propuse de tine. Există şi analogii contrare: rebel / rebeli (nu rebei), tembel / tembeli (nu tembei), fidel / fideli (nu fidei).

un crestin 18-02-2011 - 01:15

Scuze, Urbos, ai dreptate si tu si Matei.

Dar si eu.

Conform dex, forma de plural masculin oscilează între cheli și chei.

Acuma spune tu, iti suna bine ?

chel / chei
a chelului / a cheilor 🙂
chelului / cheilor
(pe) chel / chei
chelule ! / cheilor !

geek-a-contra 18-02-2011 - 10:36

cel mai bun mijloc de a ca preveni pierderea parul cu terndinte de cadere?

o cutiutza….