Acasa Stiinta-ITStiinta Meteorologie spațialǎ. A fost descoperit un nou tip de nor solar magnetic

Meteorologie spațialǎ. A fost descoperit un nou tip de nor solar magnetic

scris de Laurentiu Banches

Cercetǎtorii de la Dundee University din Scoția au descoperit un nou tip de nor solar magnetic, aceștia fiind versiune mai mică, distinctă, a norilor de particule emişi de Soare în timpul exploziilor care au loc pe suprafaţa stelei.

Meteorologie spațialǎ. A fost descoperit un nou tip de nor solar magnetic (foto: armageddononline.org)

Miho Janvier, profesoară în departamentul de matematică al Dundee University, a identificat un tip nou de nori magnetici emişi de Soare, distinct de norii apăruţi în urma exploziilor solare. „Ştiam deja de existenţa acestor nori magnetici generaţi de exploziile solare şi a unor structuri magnetice mai mici, dar ce am aflat despre acestea din urmă este că au o origine total diferită. Aceşti nori mici au alte caracteristici, ceea ce înseamnă că sunt generaţi în altă parte sau în alt mod. Credem că vin de la Soare, dar nu ştim unde în atmosfera solară se nasc” , a afirmat Janvier. Cercetătoarea a adǎugat că este important ca aceşti nori să fie luaţi în calcul în cercetările viitoare privind vremea spaţială şi modul în care aceasta afectează Pământul.

Fenomene care au loc pe suprafaţa Soarelui, cum sunt exploziile solare, trimit în spaţiu o furtună de particule, de-a lungul întregului Sistem Solar, cu viteza luminii, acompaniată de nori magnetici uriaşi, care, pe Pământ, dau naştere aurorei boreale şi australe, în momentul interacţiunii cu straturile superioare ale atmosferei terestre, în regiunea polilor magnetici ai planetei. Furtunile solare pot provoca întreruperea alimentării cu energie electrică şi reprezintă un pericol pentru instalaţiile spaţiale şi astronauţi din punct de vedere al riscului de iradiere. Aceste fenomene sunt subiectul mai multor studii ştiinţifice.

Studiul a fost realizat cu ajutorul lui Pascal Démoulin, de la Observatorul LESIA din Paris, şi al lui Sergio Dasso, de la Universitatea din Buenos Aires. Potrivit Agerpres, Agenţia Spaţială Europeană (ESA) intenţionează să trimită o sondă în jurul Soarelui, în 2017, pentru a studia funcţionarea mecanismelor care dau naştere vântului solar.