Acasa rss 1asig MISTER: Avionul Malaysian Airlines, dispărut pentru totdeauna?

MISTER: Avionul Malaysian Airlines, dispărut pentru totdeauna?

scris de C.S.
2 afisari

La zece zile după dispariţia zborului 370 Malaysia Airlines(MH370) , cu 239 de persoane la bord, eforturile internaţionale de căutare nu au dat de urma Boeingului 777, fapt ce ridică un mare semn de întrebare: Dacă avionul nu va fi găsit niciodată?

Avionul fantomă, dispărut în neant.

Chiar dacă asemenea ipoteză nu este luată în considerare de experţii în aviaţie, ea provoacă deja un tsunami de nelinişti în rândul familiilor celor dispăruţi şi nu numai. Cu siguranţă, va afecta şi industria aeriană de transport, dacă cei responsabili nu vor trage învăţămintele necesare din acest incident bizar.

De-a lungul istoriei, au mai existat câteva mistere similare, începând cu cea mai cunoscută dispariţie a aviatoarei Earhart şi terminând cu vapoarele şi aeronavele dispărute în Triunghiul Bermudelor.

„Când se întâmplă aşa ceva care ne cufundă în confuzii, ne simţim speriaţi şi dezamăgiţi”, spune Ric Gillespie, un fost anchetator american al accidentelor aviatice, citat de AP.

El a scris o carte despre dispariţia fără urmă a avionului lui  Earhart, în 1937, deasupra Oceanului Pacific, mister rămas fără soluţie până în ziua de azi.

„Avem iluzia controlului absolut a tuturor aparatelor de zbor. Dar ştiţi ceva?! Ultimul incident ne demonstrează contrariul. Un avion de pasageri de mari dimensiuni a dispărut pur şi simplu. Nimeni nu vrea să audă aşa ceva!”, adaugă Gillespie.

O parte a problemei este cea a sistemelor de navigaţie aeriană, care nu sunt atât de sofisticate precum cred cei mai mulţi oameni, este de părere Andrew Thomas, redactor şef la The Journal of Transportation Security. Mai precis, aeroporturile şi avioanele din diverse colţuri ale lumii folosesc o tehnologie de localizare radar complet învechită, dezvoltată în anii `50-`60, în locul sistemelor de localizare GPS.

„De ce nu s-a schimbat nimic? Sunt mai multe motive. În primul rând este vorba de costuri suplimentare mari, care s-ar ridica numai în SUA la peste 80 de miliarde de dolari”, punctează Thomas.

Experţii susţin că dispariţia avionului va pune o presiune enormă pe companiile aeriene şi guverne pentru a introduce măsuri care să îmbunătăţească monitorizarea aparatelor de zbor, inclusiv o mai bună colaborare a procedurilor de comunicare inter-ţări.

MH370 a dispărut de pe radar imediat după ce a ieşit din emisie cu turnul de control malaiezian şi nu a mai continuat comunicarea radio cu controlorii de trafic vietnamezi, aşa cum era procedural.

Altă problemă ar fi pe cine ar trebui să dăm vina pentru această tragedie. Dacă avionul nu va fi găsit, acest aspect va fi o adevărată pacoste pentru autorităţi. Fără epava aparatului, nu se va putea determina cine este vinovat. Compania aeriană, fabricantul avionului sau alţi factori externi?

„Sistemul legislativ aerian internaţional nu anticipează dispariţia completă a aparatului de zbor”, apreciază Brian Havel, profesor de drept şi director al Institutului Legal de Aviaţie Internaţională din cadrul Universităţii DePaul, din Chicago.

„Deocamdată nu avem pârghiile necesare pentru a gestiona un astfel de caz”, a precizat Havel.

În cazul unui eşec al căutărilor, familiile celor dispăruţi vor avea cel mai mult de suferit şi vor suporta cele mai grave consecinţe.

„În orice deces, cel mai important pentru rude şi prieteni este să se afle circumstanţele şi contextul care au provocat moartea. Cu informaţiile minime din acest caz, este foarte dificil să oferim sprijinul necesar”, declară şi Kevin Tso, şeful Agenţiei de Sprijinire a Victimelor din Noua Zeelandă, care oferă consiliere pentru cunoscuţii celor doi pasageri neozeelandezi aflaţi la bord.

Tso precizează că speculaţiile despre soarta avionului nu fac altceva decât să provoace panică şi nu ajută cu nimic familiile îndurerate.

Au trecut aproape 50 de ani de când un avion militar argentinian a dispărut în 1965 cu tot cu cei 69 de pasageri aflaţi la bord, relevă un raport al Fundaţiei de Siguranţă Aeronautică.

Earhart, prima femeie pilot care a traversat Atlanticul, a dispărut cu avionul său deasupra Oceanului Pacific, în tentativa de a face înconjurul lumii în zbor. La şapte decenii după acest incident, lumea este încă stupefiată.

Mai există desigur şi fascinaţia Triunghiului Bermudelor, unde câteva vase maritime şi aeronave, inclusiv o întreagă escadrilă de bombardiere (în 1945), au dispărut fără explicaţie. Studiile meticuloase efectuate în această zonă nu au scos la iveală ceva spectaculos. Nu există ceva ieşit din comun faţă de condiţiile din orice altă parte a oceanului, condiţiile meteo şi hidrologice sunt identice.

În momentul actual, 27 de de ţări sunt implicate în eforturile de găsire ale zborului MH370, cu sute de ambarcaţiuni şi avioane care iau parte la operaţiunile de căutare.

Ric Gillespie şi alţi specialişti din domeniu spun că în cele din urmă avionul va fi găsit, chiar dacă investigatorii trebuie să aştepte până când resturile aeronavei vor ieşi cumva la suprafaţă.

„Cu toţii ne aşteptăm să găsim acest avion şi şansele sunt destul de bune. Dar în acelaşi timp, cred că toată lumea se gândeşte la ce s-a întâmplat cu Amelia Earhart”, adaugă Phaedra Hise, un pilot experimentat şi autorul best seller-ului „Eroare de pilotaj: Anatomia unei prăbuşiri aviatice”.

„Suntem conştienţi că s-ar putea să nu aflăm niciodată ce s-a întâmplat, ceea ce este destul de înfricoşător, nu-i aşa?!”, concluzionează Hise.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult