Acasa Stiinta-ITStiinta NASA: ISS va fi reaprovizionată a 3-a oară de capsula Cygnus

NASA: ISS va fi reaprovizionată a 3-a oară de capsula Cygnus

scris de Laurentiu Banches

Capsula spațială Cygnus va fi lansată luni, 27 octombrie, într-o nouă misiune de reaprovizionare a Stației Spațiale Internaționale (ISS), având la bord 2,2 tone de echipamente și materiale.

NASA: ISS va fi reaprovizionată a 3-a oară de capsula Cygnus (foto:softpedia.com)

Lansarea are loc de la centrul spațial din insulele Wallops, în apropiere de coasta statului Virginia (est). Conform NASA, prognoza meteorologică este în proporție de 98% favorabilă lansării prevăzute pentru ora 00:45 (ora României). Capsula Cygnus va andoca la ISS la 2 noiembrie. Aceasta este cea de-a treia misiune de aprovizionare executată de capsula Cygnus, aparținând corporației Orbital Sciences, potrivit Agerpres.

Dintre cele 2,2 tone de echipamente, aproape 700 de kilograme sunt materiale destinate experimentelor pe orbită. O parte dintre experimente vizează observarea modului în care sunt irigate cu sânge inima și creierul în condiții de microgravitație. Rezultatele acestor experimente vor putea oferi soluții pentru remediul durerilor de cap de care suferă deseori astronauții din echipajul ISS, conform NASA. De asemenea, aceste rezultate vor putea fi folosite și în studiul unor afecțiuni neurologice, așa cum este maladia Alzheimer.

În cursul zilei de sâmbătă, o altă capsulă cargou, Dragon, aparținând companiei SpaceX, s-a desprins de ISS și a revenit pe Terra având la bord rezultate ale experiențelor desfășurate pe orbită și deșeuri provenite de pe avanpostul orbital. Capsula Dragon a rămas o lună pe orbită, andocată la ISS, și și-a încheiat misiunea în Oceanul Pacific, în apropiere de coasta Mexicului. Dragon a revenit pe Pământ cu o încărcătură de 1.724 de kilograme.

Aceasta a fost cea de-a 4-a misiune din cele 12 care fac obiectul unui contract în valoare de 1,6 miliarde de dolari între NASA și compania SpaceX, contract vizând aprovizionarea stației spațiale. Următoarea misiune a unei capsule Dragon va începe la 9 decembrie.

Tot luni, o capsulă cargou rusă Progress se va desprinde de ISS, urmând să fie înlocuită de o alta ce va sosi miercuri. Trei dintre cei șase membri ai echipajului ISS și-au început pregătirile de revenire pe Pământ după 165 de zile de misiune pe orbită. Ei vor reveni la bordul unei capsule Soyouz TMA-13M la 9 noiembrie. Cei trei astronauți care îi vor înlocui pe membrii echipajului care și-au încheiat misiunea, un rus și doi americani, vor andoca la ISS la 23 noiembrie.