Premiul Nobel Chimie: Brian K. Kobilka şi Robert J. Lefkowitz | Ziua Veche
Acasa Stiinta-ITStiinta Premiul Nobel pentru Chimie 2012: Brian K. Kobilka şi Robert J. Lefkowitz

Premiul Nobel pentru Chimie 2012: Brian K. Kobilka şi Robert J. Lefkowitz

scris de Laurentiu Banches

Cercetătorii americani Robert J. Leftkowitz şi Brian K. Kobilka au primit miercuri, 10 octombrie, premiul Nobel pentru chimie pe anul 2012.

Premiul Nobel pentru Chimie 2012: Brian K. Kobilka şi Robert J. Lefkowitz

Premiul Nobel pentru chimie pe anul 2012 a fost atribuit cercetătorului american Robert J. Lefkowitz, de la Institutul Medical Howard Hughes şi de la Centrul Medical de la Duke University, alături de un alt american, Brian K. Kobilka, de la Stanford University School of Medicine, Stanford, California. Cei doi au fost recompensaţi  „pentru studii cu privire la receptorii cuplaţi cu proteina G (RCPG), cea mai mare familie de receptori celulari de suprafaţă, care au dus la „descoperiri de o importanţă covârşitoare” în domeniu. În 2011, premiul Nobel pentru chimie i-a revenit cercetătorului israelian Daniel Shechtman, pentru descoperirea cvasicristalelor.

Sezonul premiilor Nobel pe 2012 a debutat luni, când cercetătorii John B. Gurdon şi Shinya Yamanaka au fost recompensaţi cu premiul Nobel pentru medicină, pentru cercetările lor din domeniul reprogramării nucleare, o tehnică ce permite transformarea celulelor adulte în celule suşă, capabile să se dezvolte în orice tip de ţesut în corpul uman. Marţi, cercetătorii francez Serge Haroche şi american David J. Wineland au fost recompensaţi cu premiul Nobel pentru fizică pe 2012, pentru „metodele lor experimentale inovatoare care permit măsurarea şi manipularea sistemelor cuantice individuale”.

Joi, urmează să fie acordat premiul pentru literatură, luni cel pentru economie, în timp ce vineri va fi atribuit singurul premiul Nobel acordat de Norvegia, conform dorinţei exprimate de fondatorul prestigioaselor distincţii, Alfred Nobel, premiul Nobel pentru pace. Potrivit mediafax, laureaţii vor primi câte o medalie din aur şi un premiu în valoare de 8 milioane de coroane suedeze (930.940 de euro), care poate fi împărţit între cel mult trei câştigători pe fiecare categorie. Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu excepţia celui pentru economie, instituit în 1968 de Banca centrală din Suedia, cu ocazia împlinirii a 300 de ani de la fondarea acestei instituţii. Premiile au fost create după moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 – 1896), inventatorul dinamitei, conform voinţei sale din testament.