Primul animal care nu respiră, descoperit! | Ziua Veche
Acasa Stiinta-ITStiinta Primul animal care nu respiră, descoperit!

Primul animal care nu respiră, descoperit!

scris de Misu Andrei

Organismul parazit Henneguya salminicola, care trăieşte adânc în ţesutul muscular al unor specii de salmonide, precum somonul, este primul organism de pe Pământ despre care s-a demonstrat că nu are un genom mitocondrial şi trăieşte fără a avea un aparat respirator, transmite marţi Live Science.

Foto: livescience.com

H. salminicola îşi petrece întregul ciclu vital în ţesutul muscular al peştilor şi al unor viermi subacvatici, condiţii în care nu are oportunitatea de a transforma oxigenul în energie. Însă toate celelalte organisme multicelulare de pe Pământ, al căror ADN a fost secvenţiat de oamenii de ştiinţă, dispun de unele gene cu funcţii pentru aparatul respirator. Conform unui studiu publicat luni în revista Proceedings of the National Academy of Sciences, în genomul lui H. salminicola nu există nicio astfel de genă.

O analiză microscopică şi genomică a acestei creaturi parazite a dezvăluit că, spre deosebire de alte animale cunoscute, H. salminicola nu dispune deloc de genom mitocondrial – micuţul dar extrem de importantul segment de ADN adăpostit în mitocondrii şi care include genele responsabile pentru respiraţie.

La fel ca multe alte organisme parazite din clasa Myxozoa – un grup de animale acvatice simple, microscopice, înrudite de departe cu meduzele – H. salminicola ar putea să aibă un trecut evolutiv în care să fi semănat mai mult cu meduzele, însă evoluţia a făcut-o să lase în urmă astfel de trăsături.

„Şi-au pierdut ţesuturile, celulele nervoase, musculatura, totul. Iar acum am aflat că şi-au pierdut şi abilitatea de a respira”, susţine co-autorul acestui studiu, Dorothée Huchon, biolog la Universitatea din Tel Aviv, potrivit Agerpres.