Acasa Stiinta-ITStiinta Robotul Philae și saltul pe cometa Ciuriumov-Gherasimenko

Robotul Philae și saltul pe cometa Ciuriumov-Gherasimenko

scris de A.H.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a publicat imagini cu robotul Philae și saltul de 1 kilometru făcut de acesta pe suprafaţa cometei Ciuriumov-Gherasimenko.

Robotul Philae și saltul pe cometa Ciuriumov-Gherasimenko. (foto: Mediafax)

Mai multe imagini au fost realizate de sistemul foto-video al sondei Rosetta, în timp ce aceasta monitoriza coborârea micului robot, miercuri, pe nucleul cometei Ciuriumov-Gherasimenko.

„Imaginile arată ceea ce pare să fie umbra unui nor de praf ridicat de pe cometă atunci când Philae a realizat primul contact cu suprafaţa cometei, la ora 15.35 GMT”, a precizat blogul sondei Rosetta administrat de ESA.

Întrucât harpoanele care trebuiau să îl ancoreze pe cometă nu au funcţionat, robotul Philae a făcut un salt de aproximativ un kilometru.

Potrivit blogului citat, o analiză mai detaliată a imaginilor publicate vineri de ESA a evidenţiat şi un punct strălucitor – Philae însuşi – ca şi un punct mai întunecat – umbra robotului.

Robotul s-a plasat în cele din urmă pe o pantă, rămânând captiv pe un fel de faleză, iar unul dintre cele trei picioare ale sale nu atingeau suprafaţa cometei.

În pofida poziţiei sale inconfortabile, Philae a îndeplinit cea mai mare parte a programului ştiinţific prevăzut, în primele ore după coborârea sa pe cometă.

Această misiune ştiinţifică, o premieră în explorarea spaţială, s-a încheiat după 57 de ore pe cometă, după descărcarea bateriei robotului Philae.

Robotul Philae a intrat în hibernare, aşteptând ca bateriile lui solare să se încarce suficient pentru a-i permite să se „trezească”. Philae se află într-o zonă umbrită, însă oamenii de ştiinţă speră că atunci când cometa se va apropia de Soare, micile sale panouri solare vor putea să capteze suficient de multă energie pentru a-şi reîncărca bateriile.

Lansată în 2004, misiunea Rosetta a ESA este dedicată aflării mai multor date despre originile Sistemului Solar, iar robotul Philae are ca misiune colectarea unor molecule organice care ar fi putut să joace un rol determinant în apariţia vieţii pe Terra. Cometele sunt cele mai primitive corpuri cereşti din Sistemul Solar. Sonda Rosetta a trimis deja primele imagini realizate vreodată ale suprafeţei unei comete.

Philae a ajuns pe suprafaţa cometei 67P/ Ciuriumov – Gherasimenko miercuri, după o cădere liberă către nucleul cometei care a durat şapte ore. Robotul a fost transportat la bordul sondei spaţiale Rosetta, care a călătorit 10 ani şi 6,4 miliarde de kilometri pentru a se întâlni cu cometa.