Acasa Stiinta-ITStiinta Strămoşii păunilor. Motivul pentru care unii dinozauri aveau pene

Strămoşii păunilor. Motivul pentru care unii dinozauri aveau pene

scris de Laurentiu Banches

Specialiştii au analizat oasele fosilizate a mai multor dinozauri cu pene, ajungând la concluzia că aceştia se foloseau de penajul de pe coadă pentru a atrage partenere în perioada de reproducere.

Strămoşii păunilor. Motivul pentru care unii dinozauri aveau pene (foto: mmfrankford.deviantart.com)

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Alberta au studiat cozile a patru specii diferite de dinozauri, unii dintre ei fiind separaţi de timp şi evoluţie cu până la 45 de milioane de ani. În urma analizei s-a constatat că în cazul unor dinozauri numiţi oviraptori, vertebrele finale din coadă au fuzionat formând un fel de creastă, o structură ce astăzi se mai întâlneşte doar la păsări.

Cercetătorii sunt de părere că fosilele dinozaurului Similicaudiptery, un oviraptor primitiv, prezentau o astfel de structură, iar vând în vedere că el nu era un dinozaur zburător, această trăsătură pare să fi evoluat special cu scopul de a atrage partenerii prin fluturarea cozii. Conform descoperă.ro, experţii spun că această ipoteză este susţinută atât de structura osoasă, cât şi de cea musculară a animalului.

Analizele realizate pe fosile au demonstrat că vertebrele individuale de la baza cozii unui oviraptor erau scurte şi numeroase, lucru care indică o mare flexibilitate. Totodată, dinozaurii prezentau muşchi mari extinşi mult în josul cozii care aveau suficiente puncte de legătură cu vertebrele încât să îşi poată etala penele din această zonă. Acest tip de dinozauri oviraptor erau ierbivori trăiau pe actualele teritorii ale Chinei, Mongoliei şi Albertei, în Cretacic, zona fiind de altfel şi locul de origine al păunilor, care au un comportament asemenător.

BULA 07-01-2013 - 11:17

Dar de ce femelele sunt atrase de pene, cand de fapt altceva ar trebui sa le intereseze ?

ciufulici 07-01-2013 - 13:43

Pe vremea aia nu prea erau mertzane, si deci cum sa captuseasca de un cuib bun, si cu ce sa-i faca in ciuda vecinei?