Acasa Top SecretArmata 100 de ani de la primul zbor al avionului Vlaicu I

100 de ani de la primul zbor al avionului Vlaicu I

scris de Ziua Veche
34 afisari

Primul zbor efectuat de Aurel Vlaicu cu avionul „Vlaicu I” va fi comemorat joi,17 iunie, incepand cu ora 10:00, in cadrul unei ceremonii organizate de Asociatia Romana pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii (ARPIA).

Astfel, un avion militar de transport C-27 SPARTAN, 6 elicoptere IAR 330 Puma, 4 avioane IAR 99 Soim si formatia Iacarii Acrobati cu ale lor YAK-uri 52, apartinand Aeroclubului Romaniei vor survola Campia Cotroceniului, aflata la intersectia Bd. Vasile Milea cu Bulevardul Timisoara.

La festivitatile care vor include si dezvelirea unei placi comemorative fixata chiar pe fatada AFI Palace Cotroceni sunt asteptati oficiali ai Ministerului Apararii, ai Primariei Capitalei si ai Primariei Sectorului 6, cadre militare din Statul Major al Fortelor Aeriene si membri ARPIA.

 

Vlaicu I-primul avion militar din dotarea Armatei Romaniei

In 1910, pionierul aviatiei romanesti, Aurel Vlaicu (1882-1913), si-a construit primul aeroplan la Arsenalul Armatei, dupa ce s-a sfatuit in ceea ce priveste alegerea tipului de motor si cu prietenul sau Traian Vuia. Aparatul a fost construit dupa planurile pe care Aurel Vlaicu le concepuse cu doi ani inainte, cand era inginer la Fabrica de motoare Opel din Rüsselsheim, Germania. In 1910, a obtinut Brevetul nr. 2258 pentru „Masina de zburat cu un corp in forma de sageata”. Cu acest aparat, a participat la manevrele militare de toamna si a reusit sa duca un mesaj cifrat (ordin de lupta) de la Slatina la Piatra Olt. Astfel, Romania a devenit a doua tara din lume (dupa Franta) care a utilizat avionul in scopuri militare, „Vlaicu I” (model 1910) fiind primul avion militar din dotarea armatei romane. In 1911, Aurel Vlaicu a construit un al doilea avion, „Vlaicu II”, cu care a castigat doua premii la mitingul aerian de la Aspern, Austria, in 1912.
La 13 septembrie 1913, Aurel Vlaicu s-a prabusit cu avionul „Vlaicu II”, in timpul unei incercari de a traversa Muntii Carpati, in apropiere de Campina, se pare din cauza unui atac de cord.
Cu aceasta ocazie se vor desfasura o serie de manifestari, incluzand si un miting aviatic ca semn de omagiu pentru marele aviator.

 

Aurel Vlaicu s-a nascut la 6 noiembrie 1882, in localitatea Bintinti, azi comuna “Aurel Vlaicu”, langa Orastie, dintr-o familie de tarani ardeleni instariti.

A urmat liceul la Orastie si Sibiu sustinand in 1902 examenul de Bacalaureat. Urmeaza un an Politehnica din Budapesta apoi Scoala Politehnica din München, obtinand in 1907 diploma de inginer.

In 1908 s-a angajat inginer la fabrica de motoare Opel din Rüsselsheim. Aici a incercat, fara success insa, sa construiasca dupa planurile sale un avion.

Reintors in tara in 1908, cu ajutorul financiar al tatalui sau, construieste un planor cu care zboara demonstrativ. Convins ca viitorul zborului este avionul, finalizeaza planurile pentru “Vlaicu I”. Indemnat si sprijinit de prietenii sai, printre care Octavian Goga si Al. Vlahuta, cu ajutorul lui Spiru Haret, construieste avionul “Vlaicu I”.

Dupa primul zbor, care a avut loc pe 17 iunie 1910, pe Campul Cotroceni, au urmat zboruri demonstrative la Blaj, Sibiu, Brasov, Iasi, Ploiesti, Arad, Lugoj, Orastie, Alba Iulia, Tg. Mures si concursul international de la Aspern-Viena.

Si-a gasit tragicul sfarsit in 13 septembrie 1913, la Banesti – Campina, in incercarea de a traversa Carpatii spre Transilvania.

Vlaicu a proiectat, construit si pilotat planorul „Aurel Vlaicu 1909” cat si avioanele “Vlaicu I” si “Vlaicu II”.

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult