Acasa Top SecretArmata Romania a ales rau: Luam F-16 gratis, dar le reparam cu un miliard de euro

Romania a ales rau: Luam F-16 gratis, dar le reparam cu un miliard de euro

scris de Doru Dragomir
45 afisari

Update: In urma decizie adoptate in sedinta  CSAT, din data de 23 martie 2010, specialistii in domeniu apreciaza ca, din punct de vedere militar si economic, varianta adoptata de Romania este cea mai proasta.

 

 Chiar daca cele 24 de avioane F-16 vor fi oferite gratuit fortelor aeriene romane, tara noastra va cheltui cel putin un miliard de euro pentru revitalizarea aparatelor. Este interesant de reamintit ca in ziua de 4 martie 2010, firma Lockheed Martin a informat ziuaveche.ro ca, “Guvernul Statelor Unite a incredintat companiei Lockheed Martin contractul in valoare initială de 213 milioane de dolari pentru producţia pe termen lung a 20 de aviaone F-16 Advanced Block 52 pentru Egipt.”

Un expert in aviatia militara a declarat pentru ziuaveche.ro ca “au existat diferente uriase intre diferitele oferte care au fost facute Romaniei si costurile asociate lor. Cand vorbim despre costuri, nu ne referim doar la costurile de achizitie. Costurile secundare pot fi mai importante, mai ales ca unele dintre ele pot fi ascunse sau neasteptate, cum ar fi modernizarile sau necesitatea de a plati pentru capabilitati multirol suplimentare care nu pot fi livrate in intervalele de timp necesare. Costul total trebuie sa includa costul de achizitie, pachetul logistic (inclusiv suportul logistic si piesele de schimb, echipamentul de suport la sol, antrenamentul si mentenanta), modernizarea (pentru avioanele vechi), costurile de finantare (dobanzi si alte cheltuieli), taxele suplimentare (unde este cazul), costurile legate de infrastructura pentru bazele aeriene, pentru F-16 trebuie construite piste si hangare noi.

Un alt element important in perspectiva exploatarii unui avion de lupta se refera la cheltuielile ocazionate pentru fiecare ora de zbor. Spre exemplu, costul orei de zbor ale unui  F16  este de 8.000 de dolari, in comparatie cu 3.300 de euro pentru aeronava JAS-39 Gripen sau 35.000 de euro pentru un Typhoon.

 

Agitatie in presa rusa

Presa rusa relateaza ca Romania nu va cumpara avioanele F- 16, ci le va primi pe gratis de la americani. Conform cotidianului Pravda precum si agentiei RIA NOvosti, americanii vor pune la dispozitia statului roman cele 24 de avioane cu o conditie: sa suportam cheltuielile de mentenanta, precum si instruirea pilotilor pentru ele in SUA. Avioanele multirol F-16 urmeaza sa inlocuiasca avioanele MiG-21 cumparate de statul roman de la rusi la mijlocul anilor’50.

A doua lovitura americana in CSAT: Romania cumpara F-16 vechi de 29 de ani

Romania va cumpara avioane F-16 la mana a doua. Decizia a fost anuntata in cursul zilei de marti, dupa sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, desfasurata in prezenta presedintelui Traian Basescu la Palatul Cotroceni.

Potrivit unui comunicat de presa primit din partea Administratie Prezidentiale, Gabriel Oprea, ministrul Apararii Nationale, “a prezentat o informare cu privire la Programul Avion Multirol al Fortelor Aeriene. Avand in vedere ca Romania nu dispune de resursele financiare necesare pentru achizitionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achizitionare a 24 avioane F16 in uz, propunere care va fi trimisa Parlamentului pentru luare in dezbatere si decizie. Ministrul s-a referit in expunerea sa la implicatiile cauzate de terminarea, in anii urmatori, a resursei avionului MIG 21 Lancer, aflat in dotarea Fortelor Aeriene Romane.”

Peste 20 de ani de lupte

Aflat in dotarea a 24 de state, cu un numar de peste 4.400 de avioane fabricate si participant la mai multe razboaie in ultimii 20 de ani, F-16 poate fi considerat unul dintre cele mai cunoscute aeronave de lupta. Oferta de inlocuire a batranelor MiG-21 cu F-16 la mana a doua vine din partea Guvernului SUA si nu din partea firmei producatoare, Lockheed Martin. Pentagonul a anuntat ca a notificat Congresul SUA privind posibila vanzare catre Romania a 24 de avioane de lupta F-16 vechi, care vor fi modernizate, impreuna cu echipamentele asociate. Oferta include si optiunea ca Romania sa devina parte a programului Joint Strike Fighter, avioanele de generatia a cincea F-35 putand fi cumparate la cel putin 10 ani de la achizitionarea aparatelor F-16, sustin reprezentantii Lockheed Martin si oficiali din Romania si SUA.

Sase ani de negocieri

Disputele pe marginea achizitionarii unui nou avion de lupta pentru Armata Romaniei s-au declansat in urma cu 6 ani, in momentul in care s-a anuntat intentia schimbarii flotei de avioane MiG 21 LanceR.

In competiei au intrat, initial, cinci firme, in cele din urma doar Eurofighter, cu aeronava Typhoon, SAAB, cu aerona JAS-39 Gripen si Lockheed Martin, cu aeronava F-16 au ramas in carti. Pentru programul multirol se estimase alocarea sumei de 4,5 miliarde de euro, care trebuia sa permita cumpararea a 48 de aeronave de lupta noi. Referitor la anuntul facut de CSAT, nu se stie nimic despre costurile celor 24 de avioane F-16 vechi si nici daca va implica un program de offset.

{gallery}gallery/03/F16{/gallery}

Un aparat nou este mai ieftin in exploatare

Generalul Constantin Croitoru, fostul sef al Statului Major al Fortelor Aeriene, ne declara , anul trecut, ca  pilotii militari isi doresc un avion multirol nou. Interviul pe care ni l-a acordat la vremea acea l-a costat functia pe generalul Croitoru, acesta fiind schimbat, folosindu-se pretextul furtului de arme de la Ciorogarla.

Ca pilot de vanatoare, am nevoie de cel mai bun avion, cel mai sigur. Doua motoare inseamna un plus de siguranta la bord, dar aceste performante trebuie sa se inscrie intr-un buget. Am putea impaca toate aceste elemente (nivel de securitate, costuri de achizitie si operare, posibilitatea de executare a misiunilor ce ne revin) si cu un model de avion cu un singur motor. De preferat ar fi sa se decida achizitia unui avion nou, care este mai ieftin in exploatare. Noi avem deja experienta unui avion vechi, modernizat. Ar fi mult mai ieftin si mai simplu sa luam un avion nou. Acest lucru va fi stabilit insa de decidentul politic. Se poate adopta solutia sa nu luam 48 de bucati, dar nu mult mai putine” imi declara generalul Croitoru.

Numarul de avioane de care avem nevoie rezulta din urmatoarele sarcini: serviciul non stop de Politie Aeriana si fortele puse la dispozitia NATO. De asemenea, apararea spatiului aerian national in situatii de criza sau razboi si misiunile pentru pregatirea pilotilor pentru trecerea pe supersonice. Din acest motiv a fost avansata cifra de 48 de aparate. |n nici un caz nu vom putea executa toate misiunile enumerate mai sus cu doar 24 de aparate, indiferent de modelul care va fi ales”, ne-a spus generalul Croitoru.

Reprezentantul Lockheed Martin in Europa declara in urma cu cateva luni ca oferta Washingtonului ar putea fi acceptata  de Bucuresti, pentru ca „Romania ia serios in considerare achizitionarea de avioane F-16, deoarece doreste sa aiba o configuratie similara cu cea a NATO„. In ceea ce priveste competitorii europeni si planurile de a face interoperabile aceste sisteme, reprezentantul companiei americane a precizat scurt ca „F-35 va fi avionul european„.

Despre costurile de intretinere si ora de zbor pentru un F-16 vom reveni cu amanunte in zilele urmatoare.

 

Bubele avioanelor F-16

Pana atunci, va prezentam o analiza a aeronavelor F-16 si a lotului care va fi livrat Romaniei intocmita de experti militari romani din domeniul aviatiei militare:

Primele variante ale avionului F-16 A (simpla comanda) si B (dubla comanda) au fost lotul 1 si 5, construite intre 1978 si 1981, avioanele fiind propulsate de motorul Pratt & Whitney F100. Prelungirea resursei majoritatii avioanelor din lotul 1 si 5 s-a facut printr-un program de modernizare, inceput in 1992, rezultand lotul 10.

A doua varianta a avionului F-16 A a fost lotul 15, intrat in productie in 1980 si prevazut cu doua grinzi suplimentare sub fuselaj. Si aceasta varianta a trecut printr-un program de modernizare OCU (Operational Capability Upgrade), inceput in ianuarie 1988. A fost preferat un motor mai puternic (F100-PW-220 ) si un head-up display (HUD) mai performant pentru pilot. Aceasta varianta a fost adaptata pentru a acrosa rachete aer-sol AGM-65 Maverick, rachete anti-nava AGM-119 Penguin pe langa rachetele aer-aer AIM-7 Sparrow si AIM-9M Sidewinder. De mentionat ca aceste avioane au fost utilizate de catre US Air National Guard pentru instruirea pilotilor rezervisti in misiuni de interceptare (ADF). Escadrilele 148 si 195 dispuse pe aeroportul international Tucson din Arizona sunt singurele unitati care mai sunt inzestrate cu avioane F-16 A/B. Cele doua escadrile fac parte din regimentul 162 aviatie al Garzii Nationale. Avioanele F-16 A/B second-hand pe care MApN doreste sa le achizitioneze sunt din lotul 15.

A treia varianta de F-16 A, redusa numeric, a fost lotul 20, destinata exportului catre Fortele Aeriene din Taiwan.  

Prima varianta a avionului F-16C/D a fost produsa incepand cu 1984 si a fost lotul 25, livrat Fortelor Aeriene ale SUA. Lotul 25 a fost echipat cu noul radar AN/APG-68, cu rezolutie mai mare pe fondul solului si cu raza de descoperire de peste 80 km, necesara utilizarii rachetelor AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Totodata, pe lotul 25 a fost montat un echipament de bruiaj autonom in ampenajul vertical.

In 1987, a intrat in productie a doua varianta de F-16 C/D, lotul 30/32 echipat cu motorul F110-GE-100. La rachetele aer-aer si aer-sol anterioare, s-au adaugat si capabilitatile de Wild Weasel generate de rachetele anti-radar AGM-45 Shrike si AGM-88 HARM (High Speed Anti-Radiation Missile).

A treia varianta de F-16 C/D a fost produsa incepand cu 1988 sub numele de lotul 40/42, cunoscut ca F-16 Night Falcon, datorita predispozitiei sale de a actiona cu preponderenta noaptea, in primul razboi din Golf. Acesta este, de fapt, un alt avion F-16, intrucat a fost prevazut cu un container de navigatie si de marcare a tintelor pentru zborul la joasa inaltime LANTIRN (Low Altitude, Navigation and Targeting, Infra-Red for Night), constituit din echipamentul optoelectronic in infrarosu AN/AAQ-13 FLIR (forward looking infrared) care lucra combinat cu harta terenului survolat, furnizata de radarul de bord, corectata de GPS. Pentru marcarea tintelor si dirijarea armamentului pe fascicol laser din familia GBU Paveway, containerul era prevazut cu emitatorul AN/AAQ-14. Pentru depistarea si afisarea oricarei surse de iradiere radar, la bord a fost montat echipamentul AN/ALR-56M Advanced Radar Warning System. Israelul are in inzestrare F-16 D (cu doua locuri) modificat, din lotul 40, cu operator specialist pentru arme in cabina a 2-a, utilizat in misiuni de atac la sol de mare precizie.

Lotul 50, produs incepand din 1993, este a 4-a varianta a F-16 C/D, similar lotului 40, locul containerului LANTIRN fiind luat de echipamentul de receptie radar AN/ASQ213 HARM Targeting System, care i-a conferit avionului capabilitati Wild Weasel, prin acrosarea rachetelor anti-radar AGM-88 HARM. El fiind in inzestrarea aviatiei Poloniei. Avioanele F-16 C/D din lotul 50/52 au fost construite atat la uzina din Fort Worth, cat si sub licenta in Turcia si Koreea de Sud.

Ultima varianta si de F-16 C/D si cea mai moderna este lotul 60, produsa incepand din 2003. Mai este cunoscuta si ca F-16 E/F, ca urmare a echiparii sale cu un nou tip de radar cu salt in frecventa AN/APG-80 AESA (Active Electronically Scanned Array), similar celui de pe avioanele de cercetare fara pilot si de pe avionul “invizibil” F-22 A. La lotul 60, echipamentele de navigatie de noapte la joasa inaltime si de marcare a tintelor de tip AN/ASQ-28 IFTS (FLIR si Integrated and Targeting System) nu mai sunt de tip container acrosat pe una din grinzile de armament, ci au fost incastrate intr-o turela montata din proiectare in botul avionului. Pentru a nu ocupa grinzile de armament cu rezervoare suplimentare si a inrautati anvelopa aerodianmica, lotul 60 dispune de un rezervor conformal de 1.700 litri de combustibil (similar celui de pe F-15), care imbraca priza de admisie a motorului.

29 de ani vechime

Avioanele F-16 A/B din lotul 15, pentru care MApN a optat, au o vechime de 29 de ani. Ca sa mai reziste in exploatare inca cel putin 10 ani, pana vor fi inlocuite cu F-35, e nevoie ca ele sa sufere modernizari majore.

Prima conditie ar fi aceea de a fi echipate cu un set de motoare / automatica si instalatii functionare motor noi. Acelasi lucru e valabil si in cazul jambelor trenului de aterizare. In rest, celula si instalatiile speciale trebuie supuse controlului nedistructiv cu infrasunete si inlocuite piesele si subansamblele cu grad ridicat de uzura.

Trebuie apoi remarcat faptul ca F-16 A/B din lotul 15 nu este un avion multirol. El nu raspunde nici pe departe caietului de sarcini conceput in vederea inlocuirii avionului MIG-21 Lancer.

Pentru misiunile de vanatoare (aer-aer), centrala de armament si grinzile lansatoarelor trebuie adaptate pentru a utiliza rachete aer-aer cu raza medie de actiune AIM-120 AMRAAM.

Radarul de bord, fiind inferior ca distanta de descoperire celui de pe MIG-21 Lancer, trebuie inlocuit. Radarul optim ar fi cel de tip AESA, cu salt de frecventa si putere de emisie reglata automat, care este mai greu de reperat si de bruiat.

Pentru supravietuirea in campul tactic trebuie montate echipamente electronice necesare depistarii si afisarii la bord a oricarei surse de iradiere radar, corelate cu emitatoare autonome de bruiaj electronic de banda larga si lansatoare de capcane termice.

Pentru misiunile de atac la sol, ar trebui montate echipamente de navigatie si de marcare a tintelor pentru zborul de noapte la joasa inaltime LANTIRN, precum si adaptari ale centralei de armament, in sensul utilizarii bombelor dirijate pe fascicol laser din familia GBU si GPS, a rachetelor aer-sol pe fascicol laser, GPS sau termoviziune. Modificari sunt necesare si pentru a receptia emisiei radarelor de cercetare si de dirijare a armamentului AA inamic si a acrosa, lansa, dirija impotriva lor rachetele anti-radar AGM-88 HARM.

Numarul de 24 de avioane F-16 A/B, dupa modernizare, preconizat este insuficient. La cei 90 de piloti de vAnatoare existenti, ar fi repartizate cate opt avioane in fiecare baza aeriana (Fetesti, Campia Turzii, Bacau). Bacaul fiind si centrul de instruire in zbor, adica locul unde absolventii scolii militare de ofiteri de aviatie fac trecerea pe avionul de lupta. Doua din cele opt avioane existente fiind permanent blocate in serviciul de lupta, rezulta maxim sase avioane disponibile pentru zborul de instructie. Din cele sase, doar unul, la fiecare baza aeriana, ar putea fi F-16 B (de dubla comanda) necesar programului de instruire a personalului navigant.

Ce mai trebuie sa cumparam de la SUA

Potrivit unui comunicat transmis de Agentia pentru Cooperare in domeniul Securitatii si Apararii (Defense Security Cooperation Agency), care supravegheaza vanzarile de armament in strainatate, „livrarea acestor sisteme de armament va spori semnificativ interoperabilitatea Romaniei cu SUA si alte natiuni NATO, transformand statul roman intr-un partener mai valoros intr-o regiune importanta a lumii”.

Documentul amintit precizeaza ca, pe langa aparatele de zbor, contractul va include radare, motoare de rezerva, sisteme radio, echipamente electronice si statii terestre. Printre acestea, este vorba despre 4 motoare de rezerva F100-PW-229 sau F110-GE-129 IPE; 5 motoare de rezerva F100-PW-220 IPE; 4 radare de rezerva APG-68(V)9; 60 de lansatoare LAU-129/A; 30 de lansatoare LAU-117; 6 casti pentru navigatie „Joint Helmet Mounted Cueing Systems”; 4 sisteme radio AN/ARC-238 SINCGARS (Single Channel Ground and Airborne Radio System); 24 de perechi de rezervoare suplimentare; 4 Link-16 Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminals; 2 statii terestre Link-16 etc. Oferta mai include softuri pentru integrare, documentatie tehnica, piese de schimb, echipament si personal pentru antrenament, sprijin logistic etc.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult