Acasa Top SecretArmata Air Force One de România. Scandal în Senat. Ce zice MApN

Air Force One de România. Scandal în Senat. Ce zice MApN

scris de M.A.
14 afisari

Air Force One de România. Scandal în Senat. Ce zice MApN. Guvernul a autorizat Ministerul să încheie, în anul 2013, un contract de leasing pentru achiziţionarea unei aeronave destinate exclusiv pentru zboruri speciale. Senatorii Traian Igaş (PDL) şi Corneliu Dobriţoiu (PNL) nu susţin această propunere

Air Force One de România. Scandal în Senat. Ce zice MApN

Air Force One de România. Scandal în Senat. Ce zice MApN

Achiziţionarea acestei aeronave este prevăzută într-o ordonanţă a Guvernului aprobată în luna august şi care se află la Comisia de apărare a Senatului.Ordonanţa Guvernului 29/2013 privind reglementarea unor măsuri bugetare a fost adoptată de Executiv în data de 27 august şi va fi dezbătută de Senat în calitate de primă Cameră sesizată, transmite Mediafax.

Potrivit reglementărilor în vigoare, zborurile speciale sunt zborurile ce se execută cu aeronave care au la bord preşedintele României, preşedintele Senatului, preşedintele Camerei Deputaţilor, prim-ministrul, viceprim-ministrul, miniştri sau omologii străini ai acestora aflaţi în vizită în România. În ordonanţă se mai prevede că plata sumelor datorate conform contractului de leasing, cheltuielile aferente organizării, pregătirii şi executării zborurilor speciale, precum şi cele aferente activităţilor de întreţinere, menţinere în stare de aeronavigabilitate a aeronavei se asigură din bugetul aprobat Ministerului Apărării Naţionale. Iniţiatorul menţionează în expunerea de motive că, în prezent, zborurile speciale se asigură cu aeronave ale unor instituţii publice sau companii aeriene, „ceea ce presupune costuri ridicate generate de activităţile de întreţinere şi menţinerea în stare de aeronavigabilitate a aeronavelor”.

Traian Igaş acuză: A fost prezentat ca un avion multirol pentru Armată

Traian Iagaş, fost ministru de Interne, susţine că această propunere este de fapt o acţiune mascată a Guvernului de a intra în posesia acestui avion, prezentat ca fiind pentru misiuni ale Armatei Române, transmite Realitatea TV.

„În aceasta dimineaţă, în cadrul Comisiei pentru apărare, ordine şi siguranţă publică din Senatul României am discutat şi această propunere a Guvernului României de a achiziţiona un avion. La început ni s-a prezentat ca fiind un avion multirol pe care să-l folosească Armata în diverse misiuni. Sigur că a fost doar o acţiune mascată a Guvernului, pentru ca, ulterior, să aflăm că este vorba de un avion care să fie folosit de demnitarii statului român şi aici mă refer la primul-ministru. Chiar a fost dat exemplul că dl. Crin Antonescu ar fi plecat în Elveţia cu acest avion, nu s-ar fi dus cu un avion de linie. Am contestat acest lucru şi am propus amânarea acestui subiect şi sigur dezbaterea mai aprofundată a acestei iniţiative a Guvernului, asta şi datorită faptului că toată această achiziţie, toată această procedură costă statul român 56 de milioane de euro pe o perioadă de patru ani de zile”, a declarat Igaş.

Potrivit lui Igaş, acest avion urma să se achiziţioneze în leasing şi a susţinut că, dacă investiţia s-ar fi făcut cu bani cash, statul român ar fi plătit doar 35 de milioane de euro.

„Ne permitem să avem o diferenţă de 21 de milioane de euro, în condiţiile în care ieri am discutat protocolul pe care l-a semnat Guvernul cu FMI, în condiţiile în care criza este destul de profundă în România. (…) Pentru fiecare 200 de ore de zbor, starul român trebuie să mai plătească o mentenanţă de un milion de euro firmei care face acest serviciu”, a susţinut Igaş.

Senatorul PDL a detaliat că propunerea făcută de Guvernul României, cu care a venit Ministerul Apărării în faţa Comisiei de apărare, era că această investiţie, această achiziţie, să se facă pe o perioadă de patru ani, în leasing, urmând ca statul român să plătească 56 de milioane de euro.

„De altfel, Ministerul Finanţelor a constituit o sumă pe care a înaintat-o MAPN—este vorba de 3 milioane de euro—pentru a începe procedurile de achiziţie. M-am opus acestui lucru şi alături de mine a fost şi preşedintele, dl. Corneliu Dobriţoiu, care s-a opus acestui demers, iniţiat de Guvernul României, este semnătura premierului. şi dl. Dobriţoiu a subliniat faptul că nu există în momentul de faţă argumente suficiente pentru această investiţie. Sigur, colegii senatori de la PSD au avut un alt punct de vedere, cred că nu s-au supărat prea mult în alianţă că dl. Dobriţoiu a votat propunerea pe care am făcut-o şi eu şi dânsul”, a afirmat Traian Igaş.

„Acest proiect a rămas în dezbatere şi toate elementele suplimentare le vom afla pe parcurs. şi cred că apoi Guvernul României trebuie să vină public să ne lămurească de ce se justifică această investiţie. şi mai trebuie să ne lămurească un mic aspect—de ce a încercat să mascheze această investiţie, spunând că este vorba de achiziţie pentru Armata Română ca fiind un avion multirol„, a menţionat senatorul democrat-liberal.

Corneliu Dobriţoiu, despre impactul economico-financiar

Potrivit lui Corneliu Dobriţoiu (PNL), preşedinte al Comisiei apărare, ordine şi siguranţă publică din Senat, Comisia urmează să analizeze o serie de documente privind impactul economico-financiar, o decizie finală urmând a fi luată într-o şedinţă viitoare, transmite Agerpres.

„Nu a fost o chestiune legată de necesitatea unei astfel de achiziţii, ci oportunitatea. În acest sens au fost solicitate date de natură economico-financiară pentru a vedea care este impactul financiar al acestei achiziţii. Ca urmare a unor date insuficiente, senatorii au decis prin vot majoritar să amâne votul final pe acest proiect, urmând să analizăm şi alte date, inclusiv cererile de oferte care vin pe piaţă privind închirierea de avioane. Această atitudine nu este una de rea-credinţă, ci a fost o atitudine bazată pe recunoaşterea nevoilor, priorităţilor uriaşe pe care le are statul român. În momentul în care vom avea aceste date, la următoarea şedinţă, categoric vom adopta o decizie în raport de oportunitate”, a spus preşedintele Comisiei de apărare.

Corneliu Dobriţoiu a ţinut să precizeze că, în opinia sa, oportunitatea achiziţionării acestei aeronave depinde şi de celelalte nevoi ale Armatei, precum şi de configurarea bugetului Ministerului Apărării pentru anul 2014.

„Când vorbesc de oportunitate, mă refer la timp. Este vorba de nişte resurse financiare pe care statul le alocă, dar în raport cu celelalte nevoi ale Armatei, cu o decizie a CSAT legată de creşterea graduală a bugetului Ministerului Apărării cu 0,3 procente din PIB, astfel să ajungem la un procent de 2% din PIB în final. Aştept cu nerăbdare proiecţia bugetară pe anul viitor, în aşa fel încât să vedem dacă s-a respectat decizia CSAT. şi nu fac o pledoarie pro domo, ci este vorba de necesitatea asigurării vitalităţii unei instituţii de care depinde capacitatea de descurajare a statului român în faţa unor riscuri de securitate. În rest, că poate dorim o navetă spaţială în momentul în care vom intra în contact cu alte civilizaţii, sunt de acord. Necesitatea este la ea acasă, oportunitatea trebuie analizată”, a mai spus senatorul liberal.

Preşedintele Comisiei pentru apărare a mai arătat că proiectul Guvernului prevede pentru achiziţionarea aeronavei o sumă de 9 milioane euro pentru primul an de leasing, însă costul final ar ajunge la 56 de milioane euro.

„Proiectul Guvernul prevede o sumă mult mai mică—9 milioane în primul an de plată în procedura de leasing. Suma ar fi fost asigurată Ministerului Apărării din veniturile bugetare realizate tot de acest minister, ca urmare a eliberării spectrului de frecvenţe, şi din bugetul Ministerului Apărării, din rezerva guvernamentală. Diferenţa până la 56 de milioane reprezintă costurile de leasing. (…) Este, într-adevăr, o diferenţă foarte mare. E vorba de procedura de achiziţie. Dacă avionul s-ar achiziţiona în leasing, categoric că efortul financiar ar fi mai mic pe unitate de timp, dar pe parcursul a patru ani se vor atinge nişte costuri de 56 de milioane, numai achiziţia. Referitor la mentenanţă, este o altă problemă. Părerea mea este că nu ar trebui să adâncim acum subiectul legat de costuri, pentru că nu avem toate datele necesare”, a adăugat Dobriţoiu.

Totodată, acesta a ţinut să reamintească faptul că discuţia privind achiziţionarea aeronavei a fost purtată şi în timpul guvernărilor anterioare, la acel moment existând însă alte priorităţi.

„Singura mea reţinere la acest moment este legată de oportunitatea acestei achiziţii. Subiectul nu este nou. El a fost analizat şi de guvernele anterioare, inclusiv de Guvernul Tăriceanu, în perioada căruia România era într-o fază de boom economic. Atunci, această achiziţie a căzut din dorinţa de a satisface alte priorităţi de înzestrare ale statului român”, a precizat Corneliu Dobriţoiu.

Ministerul Apărării Naţionale face precizări

În legatură cu informaţiile apărute în presă legate de achiziţia unei aeronave pentru transport special, Biroul de presă al Ministerului Apărării Naţionale face următoarele precizări: În România, ca şi în alte ţări membre ale Uniunii Europene, zborurile speciale se realizează de către Ministerul Apărării Naţionale (MApN) cu aeronave din flota proprie. Pentru realizarea acestei misiuni, prin Ordonanţa de rectificare a bugetului, a fost alocată Ministerului Apărarii Naţionale suma de 13,5 milioane lei, în vederea demarării procesului de realizare a capabilităţii de transport special. Astfel, in acest moment, la Statul Major al Forţelor Aeriene şi la compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului se analizează mai multe variante pentru identificarea solutiei optime. Având în vedere cele de mai sus, este prematură o eventuală discuţie despre costurile achiziţionării aeronavei la aceasta dată.

2 comentarii

Pribeagul 18-09-2013 - 20:59

„în vederea demarării procesului de realizare a capabilităţii de transport special.”

Ce exprimare eleganta! Dar, parca mai ieri, pe motiv de democratie, de onestitate a specialilor care au nevoie de asemenea capabilitati, de eliminare a risipei si functionare eficienta a institutiilor de stat, capabilitaile existente au fost demantelate.

Ce facem acum, ne intoarcem la proastele obiceiuri? Noroc cu Igas, acest produs stralucit al invatamintului la distanta, eficient la orice virsta.

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 19-09-2013 - 04:17

Nu are rost, 56 de milioane de euro cheltuiti in vremuri grele!

Iar, beneficiari …VOR ZBURA singuri, SIGUR !

…Noi pe Ponta ,nu-l votam, nu-l votam la ANUL,

…PoPa ,Ponta si …Limbricu au bhelit ,kariciu ,

…VREM o R O M A N I E fara EI !

http://baselandia.wordpress.com/2013/08/27/hagi-tudose-traieste/basecopter1-2/

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult