Acasa Top SecretArmata Batalia avionului multirol se da in Parlament

Batalia avionului multirol se da in Parlament

scris de Ziua Veche
2 afisari

TyphoonIn plina criza economica, Romania continua demersurile pentru inlocuirea aeronavelor militare MiG 21 LanceR. Marti, la comisia de aparare din Senat,  s-a consumat un nou episod din batalia apriga pe care principalii competitori o dau pentru castigarea unui contract estimat, in prima faza, la aproximativ 1,5 miliarde de euro.

 La discutiile de marti din Parlament au fost invitate trei dintre companiile care isi disputa contractul privind dotarea Fortelor Aeriene Romane cu avioane multirol, respectiv cele care produc avioanele de tip Gripen, Eurofighter si F-16. La intalnire a fost invitat si ministrul  Apararii, Gabriel Oprea, insa acesta a spus ca nu poate sa participe si doreste sa fie reprogramat, la fel ca si reprezentantii companiei americane Lockeed Martin. „Probabil saptamana viitoare sau in zece zile ne vom intalni si cu acestia„, a declarat Melescanu.

 Suedezii mizeaza pe un pret scazut si crearea a 10.000 de locuri de munca

 Suedezii de la SAAB spun ca ofera Romaniei 24 de avioane multirol Gripen C/D noi la acelasi pret cu cele americane F-16 in uz, adica 1,3 miliarde de dolari, insa fara ca armamentul care va fi pus pe aparate sa fie inclus in pret, ca urmare a recomandarii facute de CSAT catre Parlament, de a se achizitiona 24 de avioane F-16 vechi.

Suedezii de la SAAB au venit in Parlament cu o oferta de 24 de avioane multirol care prevede offset de 100% si au promis crearea a 10.000 de locuri de munca in Romania, a declarat, marti, presedintele Comisiei de Aparare din Senat, Teodor Melescanu.
Este foarte clar ca MIG-urile 21 Lancer vor iesi din functiune in 2012-2013. In aceste conditii noi consideram ca Fortele Aeriene Romane trebuie sa fie dotate cu avioane. In ceea ce priveste relatia cu criza, depinde de contractul care se va face. Oferta de offset a companiei SAAB (producatorul avioanelor Gripen – n.r.) este de 100%. Dansii promit si 10.000 de locuri de munca in plus in Romania, inclusiv cu montarea avioanelor aici, service si asa mai departe (…) Este o sansa pentru relansarea economiei romanesti, nu trebuie sa ne gandim ca sunt bani aruncati„, a spus Melescanu, la finalul intalnirii cu reprezentantii Guvernului Suediei si ai SAAB, prezenti in Parlament pentru a prezenta oferta Gripen pentru avioane multirol.

 24 de avioane suedeze noi pentru un miliard de euro

GripenReprezentantul Ministerului Apararii din Suedia, generalul Bo Waldemarsson, a declarat la finalul audierilor din Comisia de aparare din Senat ca oferta suedeza include 24 de avioane noi pentru un miliard de euro si ca a subliniat importanta unui proces de achizitie transparent.

In primul rand, am subliniat importanta unui procest transparent, care sa permita tuturor competitorilor sa prezinte oferte care sa fie evaluate in mod egal„, a spus oficialul suedez.

El a adaugat ca oferta suedeza cuprinde „avioane noi la un pret foarte scazut„, precizand ca este vorba despre 24 de avioane noi la pret de un miliard de euro.

Le putem oferi foarte rapid, livrarea se poate face intr-un an si oferim de asemenea offset pentru o valoare de peste 100% (din valoarea contractului – n.r.) . Acest lucru inseamna investitii in Romania facute de catre companiile suedeze. Cred ca avem un produs foarte bun pentru prezent dar si pentru viitor„, a spus el.
In ceea ce priveste offset-ul, oficialul suedez nu a oferit amanunte precizand ca „sunt mai multe variante care urmeaza sa fie discutate intre industria romaneasca si cea suedeza„.
E vorba de offset atat in domeniul apararii, cat si in domeniul civil„, a spus el.

Gripen poate ateriza pe autostrada

 De asemenea, Teodor Melescanu a precizat ca parlamentarii din Comisiile de Aparare au pus intrebari legate de costul pe ora de zbor pentru Gripen, care este posibilitatea de finantare, timpul in care ar putea fi livrate avioanele si detalii legate de pregatirea pilotilor. In acest sens, Melescanu a glumit spunand ca suedezii l-au asigurat ca avioanele Gripen pot ateriza inclusiv pe autostrazi, insa le-a raspuns ca problema Romaniei este ca „nu are asa ceva si ca ne-ar costa enorm ca sa le facem„.
Presedintele Comisiei de Aparare din Senat a reiterat faptul ca oferta Gripen de un miliard de euro nu include si costurile legate de armamentul care va fi pus pe aceste avioane. „Din punct de vedere al ofertei prezentate astazi pretul este fara armament, dar exista posibilitatea achizitionarii de armament din dotarea Fortelor Aeriene Suedeze. Nu am discutat despre costuri legate de armament, pentru ca este in functie de ce vrei sa pui pe avionul respectiv. Pot sa va spun, insa, ca ora de zbor costa sub 3.300 de euro„, a explicat Melescanu.

In ceea ce priveste mecanismele de finantare, Melescanu a spus ca a existat o propunere din partea Gripen ca banii sa fie imprumutati  de catre Guvernul Suediei, cu o perioada de gratie in care nu se plateste nimic si cu dobanzi foarte joase dupa aceea. De asemenea, s-a facut si o referire legata de posibilitatea achizitionarii avioanelor Gripen in leasing, ceea ce inseamna ca toate obligatiile legate de piesele de schimb apartin furnizorului, potrivit lui Teodor Melescanu.

 Eurofighter Typhoon la pret de F-16

 Italienii de la Alenia Aeronautica, una dintre firmele producatoare ale avionului Eurofighter Typhoon, spun ca ofera Romaniei 24 de avioane in uz, produse in 2003-2004 si care se afla in dotarea Fortelor Aeriene Italiene, la acelasi pret cu avioanele F-16 vechi, adica un miliard de euro, insa fara armament.
Anul trecut, in aprilie, am propus 24 de avioane noi sau, ca alternativa, 16 avioane operationale (vechi – n.r.). Azi, cu un an mai tarziu, propunem aceasta varianta de 24 de avioane operationale. Avioane operationale inseamna avioane care sunt deja in serviciul fortelor aeriene italiene. Practic, uzate, dar nu vreau sa folosesc acest cuvant pentru ca de fapt ele sunt avioane foarte foarte bune si au consumata doar 10% din resursa de zbor. E acelasi pret ca anul trecut. Am inceput livrarea lor in 2003 – 2004. Credem ca ne putem incadra in bugetul propus si de ceilalti (ofertanti – n.r.) adica de un miliard de euro„, a declarat vicepresedintele Alenia Aeronautica, Maurizio Demitri, dupa intalnirea de marti de la Parlament cu membrii Comisiilor de Aparare, in care a fost prezentata oferta Eurofighter pentru Romania.
Potrivit oficialului italian, avioanele care ar putea fi livrate Romaniei mai pot zbura aproximativ 20-25 de ani, insa durata de utilizare ar putea fi prelungita pana la 30 de ani, in functie de felul in care sunt operate. Demitri a explicat ca avionale in uz ar urma sa fie preluate de la Fortele Aeriene Italiene si ar putea fi livrate pana in 2011-2012.

EurofighterTotusi, reprezentantul Eurofighter a precizat ca in costurile de un miliard de euro nu este inclus si armamentul care va fi pus pe avioane.Oferta nu include munitia, dar include un ajutor initial pentru pregatire. Suntem flexibili sa discutam orice schema de plata. Suntem pregatiti sa oferim tot sprijinul din partea Guvernului italian. Suntem aici sustinuti de guvernul Italiei, dar si guvernele celorlalte tari sustin pe deplin aceasta varianta si, chiar daca vorbim de avioane operationale, sunt avioane foarte bune„, a explicat Maurizio Demitri.

 Eurofighter promite transfer de tehnologie in Romania.

In ceea ce priveste programul de offset, Demitri a spus ca alegerea Eurofighter va genera un transfer de tehnologie in Romania. „Am discutat mult despre offset, dar pentru noi offsetul este doar un element. Am discutat offset plus participare industriala – un element cheie pentru consortiul Eurofighter. Practic, livram transfer de tehnologie„, a completat oficialul italian.

 La randul sau, presedintele Comisiei de Aparare din Senat, Teodor Melescanu, a spus ca oferta privind avioanele Eurofighter este diferita ca viziune de cea referitoare la avioanele Gripen, tocmai pentru ca pe langa offset ar include si posibilitatea ca Romania sa intre intr-un program european de cooperare si dezvoltare industriala prin care sa se realizeze transferul de tehnologie necesar pentru a produce pe viitor anumite componente ale acestui avion.Pretul este cam acelasi cu al celorlalti ofertanti, insa Eurofighter este un avion cu calitati tehnice deosebite, fiind singurul avion bimotor, de factura recenta care se afla in dotarea fortelor aeriene ale mai multor tari europene„, a mai spus Melescanu.

Guvernul Boc forteaza mana Parlamentului

 MApN a anuntat, la sfarsitul lunii martie, ca achizitia aeronavelor F-16 in uz va face obiectul unui acord intre guvernele Romaniei si Statelor Unite ale Americii. „Valoarea proiectului este de aproximativ 1,3 miliarde dolari SUA, costurile incluzand: 24 avioane revitalizate si complet echipate, asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative„, explica MApN. Totodata, Ministerul Apararii a informat ca instruirea personalului se va desfasura in baze americane, la standardele de pregatire ale Fortelor Aeriene ale SUA, pana la obtinerea nivelului de operationalizare si implementare completa a acestui sistem. 

MelescanuPresedintele Comisiei de aparare din Senat, Teodor Melescanu, a declarat marti ca a primit de la premier memorandumul MApN si o adresa privind aprobarea de catre Parlament a achizitionarii avioanelor F-16. Cererea este o premiera si trebuie stabilita o procedura in acest sens – a mai spus Melescanu. „Premierul ne-a transmis o adresa insotita de memorandumul MApN in baza caruia CSAT a recomandat achizitionarea de avioane F-16, cerand Parlamentului aprobarea. Avand in vedere ca este o situatie cu care nu ne-am mai confruntat, am cerut inscrierea pe ordinea de zi a primei sedinte a Birourilor permanente reunite, pentru a stabili ce putem face si care este procedura”, a declarat Melescanu. El a spus ca deocamdata nu se cunoaste procedura pe care Parlamentul o va adopta si urmeaza sa fie stabilit din punct de vedere juridic ce va trebui sa adopte Parlamentul. „Este vorba de un fel de aprobare generala a Parlamentului, pentru ca responsabilitatea este a Executivului, care semneaza contractul”, a spus Melescanu. Potrivit lui Melescanu, audierile din Comisiile de specialitate din Parlament vor continua urmand sa fie invitat si producatorul avionului F-16, dar si ministrul Apararii, Gabriel Oprea, dupa care se va face un raport care va include si evenatuale propuneri de modificare a deciziei existente in prezent privind achizitia de avioane multirol. „Din primele discutii cred ca s-ar mai putea umbla la numarul avioanelor care ar putea fi cumparate. Inca nu am clarificat care va fi rolul concret al Parlamentului in aceasta situatie. La nivelul Comisiei vom face un raport, insa responsabilitatea este a Guvernului. Va trebui sa vedem care va fi relatia noastra cu Guvernul„, a adaugat Melescanu.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult